Solaris bije rekord produkcji

12 marca 2018

Solaris, największy polski producent autobusów, ma za sobą rekordowy rok. Firma z podpoznańskiego Bolechowa święci triumfy zarówno na polskim rynku jak i za granicą i zapowiada premiery kolejnych nowoczesnych pojazdów.

W 2017 roku firma Solaris sprzedała najwięcej w swojej dotychczasowej historii pojazdów, aż 1397 sztuk. Obroty firmy wyniosły ponad 1,8 mld złotych. Solaris 15. Rok z rzędu został liderem polskiego rynku autobusów miejskich z udziałem przekraczającym 50%.

W minionym roku Solaris ustanowił rekord sprzedaży, fakturując łącznie 1397 sztuk autobusów i trolejbusów. Dotychczasowy najlepszy wynik sprzedaży Solarisa wynosił bowiem 1380 autobusów i trolejbusów i został osiągnięty w 2014 roku. Rezultat sprzedażowy w 2017 stanowi znaczący wzrost w porównaniu z rokiem wcześniejszym (2016), kiedy to firma sprzedała równo 1300 pojazdów. Tak dobry sprzedażowo rok znajduje także odzwierciedlenie w przychodach, jakie w ubiegłym roku wygenerowała spółka: ponad 1,85 miliarda złotych.

Aż 952 autobusy i trolejbusy zaprojektowane i wyprodukowane w wielkopolskich fabrykach Solarisa znalazło swoich odbiorców na zagranicznych rynkach. Tym samym eksport w roku 2017 stanowił blisko 70% ogółu sprzedaży.

Największym eksportowym rynkiem Solarisa w 2017 roku były Włochy (225 autobusów). Osiągnięty rezultat to, między innymi, efekt realizacji znacznej części największego, jednorazowego zamówienia w historii spółki na 360 międzymiastowych Solarisów InterUrbino dla firmy przewozowej Cotral z Rzymu. Tradycyjnie już ważne miejsce wśród rynków eksportowych zajmują niemieccy klienci (200 autobusów), a także Norwegia (109 pojazdów) i Łotwa (96 pojazdów). W tym roku na mapie eksportowej Solarisa pojawiły się dwa nowe kraje – Holandia i Luksemburg, dokąd dostarczono 41 sztuk Urbino.

Sukcesy eksportowe Solarisa nie byłyby jednak możliwe bez stabilnej i silnej pozycji na krajowym rynku. Firma już po raz 15. z rzędu zajęła w Polsce pierwsze miejsce w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich z udziałem w rynku aż 51%!

Łącznie do polskich przewoźników Solaris dostarczył 445 autobusów. Największymi klientami Solarisa w Polsce w roku 2017 były: MPK Kraków (97 autobusów, w tym 20 elektrycznych), PKS Grodzisk Mazowiecki (49 autobusów) i MPK w Częstochowie (40 autobusów).

Spośród 442 miejskich autobusów sprzedanych przez Solarisa w Polsce aż 48 było całkowicie elektrycznych. Z tego 22 zamówiło PKM w Jaworznie, a 20 MPK w Krakowie. Oprócz tego autobusy elektryczne marki Solaris w Polsce kupiły takie miasta, jak Ostrów Wlkp., Warszawa i Września. Na przestrzeni 21 lat działalności firma dostarczyła swoje pojazdy do ponad 120 polskich miejscowości.

W minionym roku Solaris sprzedał innowacyjne pojazdy z napędem elektrycznym także na rynkach zagranicznych. Solaris Urbino electric zostały dostarczone do klientów z Francji, Niemiec, Norwegii, Włoch i Słowacji. Łącznie polski producent może poszczycić się blisko 2500 wyprodukowanymi i sprzedanymi pojazdami z napędami elektrycznymi (autobusy bateryjne, hybrydowe, trolejbusy).

– Mamy świadomość, że nasz sukces nie byłby możliwy bez spełniania oczekiwań naszych klientów, które są dla nas najważniejsze. W 2017 roku przeprowadziliśmy kompleksowe badania satysfakcji klienta, tak aby dowiedzieć się co w opinii naszych partnerów biznesowych możemy robić lepiej. Zebraliśmy niezwykle cenne uwagi, ale z nieskrywaną satysfakcją odnotowujemy fakt, że blisko 80% badanych jest zadowolonych ze współpracy z nasza firmą. To największa wartość, jaką udało się stworzyć wokół marki Solaris przez ostatnie dwie dekady – stwierdza Solange Olszewska, właścicielka i Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

– Zakończył się rekordowy dla naszej firmy, pod względem sprzedaży, rok 2017, a już dzisiaj widzimy, że 2018 zapowiada się pod tym względem jeszcze lepiej. W chwili obecnej Solaris ma podpisanych do realizacji zamówień na ponad 1400 pojazdów, a do końca roku liczba ta z pewnością się powiększy. Będziemy zatem kontynuować inwestycje w rozwój mocy produkcyjnych i optymalizację procesów, również w obszarze obsługi posprzedażowej. Najlepszym tego przykładem jest oddanie w ubiegłym roku do użytkowania nowego centrum logistyczno-serwisowego Solaris Logistics Center w Jasinie k/Poznania – wyjaśnia Zbigniew Palenica, wiceprezes firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i after sales.

Zauważalnym zarówno w Polsce, jak i na zagranicznych rynkach trendem sprzedaży jest rosnący udział autobusów elektrycznych i hybrydowych. E-mobilność to już nie moda, ale wymóg rynku. Solaris, który był jednym z pierwszych w Europie producentów autobusów elektrycznych, dzisiaj dyskontuje odważne decyzje właścicieli sprzed wielu lat. Przedsiębiorstwo nie spoczywa na laurach i nieustannie rozwija swoją paletę produktów.

– W roku 2017 pokazaliśmy premierową wersję przegubowego autobusu elektrycznego nowej generacji Solaris Urbino 18 electric oraz przegubową wersję trolejbusu Solaris Trollino 18. Oba modele znalazły już swoich pierwszych nabywców w Polsce, Belgii i na Słowacji. W tym roku planujemy premierę aż trzech pojazdów. Pierwszym z nich jest nowy Solaris Trollino 24. Będzie to pojazd dwuprzegubowy o długości 24 metrów. Na początku powstanie w wersji trolejbusowej, ale docelowo ma on stanowić platformę także dla dwuprzegubowych autobusów elektrycznych i hybrydowych. Kolejne dwie premiery planowane na ten rok to nowy Solaris Urbino 12 z wodorowym ogniwem paliwowym oraz niskowejściowy nowy Solaris Urbino 12 LE nakierowany na niskie koszty eksploatacji. Robocza nazwa tego modelu to „Lite”. Premiery tych pojazdów planujemy na drugą połowę roku – mówi dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris.

Polski producent autobusów podsumowuje nad wyraz udany rok i śmiało spogląda w przyszłość. Wizja, odwaga i konsekwencja w działaniu to silne podstawy do utrzymania w Polsce pozycji lidera i umacniania pozycji jednego z najważniejszych europejskich graczy na rynku producentów pojazdów transportu publicznego.

Ostatnie newsy Logistyka Produkcji więcej newsów »

Do fabryki Nysy wróciła branża motoryzacyjna

22 października 2018

Władze Nysy uznały wrzesień 2018 za historyczny dla przemysłu miasta. Po latach do hal Fabryki Samochodów Dostawczych wróciła produkcja dla branży motoryzacyjnej.

czytaj więcej »


Pierwsza fabryka Turck w Polsce powstanie w Lublinie

19 października 2018

Turck, globalny partner w dziedzinie rozwiązań dla automatyki przemysłowej, uruchomi pierwszy zakład produkcyjny w Polsce o powierzchni 6500 mkw. W MLP Lublin przy montażu kabli pracę znajdzie ok. 220 osób.

czytaj więcej »


Impexmetal tworzy światową innowację w metalurgii

15 października 2018

Impexmetal, spółka z Grupy Boryszew, działająca w branży metali nieżelaznych, podpisała umowę licencyjną z Korea Institute of Industrial Technology (Kitech), która umożliwi opracowanie i wdrożenie technologii produkcji blach i taśm z nowych stopów aluminium-magnez o ponadstandardowej zawartości magnezu.

czytaj więcej »


Compin przeniósł się do nowej hali w Łodzi

12 października 2018

Firma Compin Polska działająca w branży przemysłu kolejowego, po 11 latach intensywnego rozwoju w zakładach na łódzkim Teofilowie, przeniosła się do nowo wybudowanej nowoczesnej hali w dzielnicy Olechowo.

czytaj więcej »


Nastroje producentów coraz gorsze

11 października 2018

We wrześniu GIP60 podążył śladami całej GPW i zamknął miesiąc na poziomie 946 punktów, co oznacza spadek o 3,82% w porównaniu z końcem sierpnia, kiedy GIP60 zakończył wakacyjną serię wzrostów. Pogorszenie nastrojów widoczne jest zarówno wśród inwestorów, jak i w realnej sferze przemysłu produkcyjnego.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter