Mercedes-Benz Cars zbuduje fabrykę baterii w Polsce

8 lutego 2019

W ramach ofensywy elektromobilności Mercedes-Benz Cars buduje fabrykę baterii elektrycznych w Jaworze na Dolnym Śląsku, rozszerzając tym samym swoją globalną sieć produkcji do dziewięciu fabryk. Zakład stanie obok nadal budowanej fabryki silników.

– Do 2022 r. przeprowadzimy elektryfikację całego portfolio Mercedesa proponując naszym klientom różne wersje pojazdów z napędem elektrycznym w każdym segmencie. Wśród nich będzie co najmniej dziesięć samochodów w pełni elektrycznych. Baterie do tych aut wyprodukujemy w naszych fabrykach, bo jest to ważny czynnik sukcesu w erze elektromobilności. Fabryka baterii w Jaworze jest drugą już inwestycją Mercedesa w tej lokalizacji. Pierwszą jest inteligentna fabryka zaawansowanych technologicznie silników do pojazdów konwencjonalnych, a teraz wprowadzamy do Polski kolejną technologię przyszłości – mówi Markus Schäfer, członek zarządu ds. produkcji i łańcucha dostaw Mercedes-Benz Cars.

W Jaworze, około 100 km od granicy z Niemcami, powstaje obecnie nowoczesna fabryka czterocylindrowych silników do pojazdów hybrydowych i konwencjonalnych. Jest to pierwszy zakład produkcyjny Mercedes-Benz Cars w Polsce, który zatrudni ponad 1000 osób.

– Decyzja Mercedes-Benz Cars o rozpoczęciu produkcji baterii elektrycznych do nowego typu pojazdów w Jaworze pokazuje, że firmy, które rozpoczęły działalność w naszym kraju pozytywnie oceniają klimat inwestycyjny i chcą dalej się tu rozwijać. Jesteśmy świadkami rewolucji przemysłowej 4.0, w której Polska odgrywa wiodącą rolę. Tym bardziej cieszy fakt, że w Jaworze będą produkowane nie tylko tradycyjne silniki, ale także serca samochodów przyszłości, czyli baterie elektryczne – mówi premier Mateusz Morawiecki.

Produkcja silników w Jaworze rozpocznie się w 2019 r. i będzie zaopatrywać zakłady Mercedes-Benz Cars w Europie i na całym świecie. Dzięki budowie nowej fabryki baterii w Jaworze powstanie ponad 200 nowych miejsc pracy. Montaż baterii będzie wyposażony w najnowocześniejsze technologie i, podobnie jak fabryka silników, będzie zaopatrywany w energię odnawialną. Seryjna produkcja baterii do pojazdów z rodziny EQ (Electric Intelligence) rozpocznie się na początku kolejnej dekady.

– Fabryka silników i nowa fabryka baterii w Jaworze są ważnymi ogniwami naszej globalnej sieci produkcji układów napędowych. Mamy obecnie dziewięć fabryk baterii na świecie, co zapewnia nam bezpieczeństwo produkcji aut z napędem elektrycznym. Lokalizacja w Jaworze okazała się dobrą decyzją już przy budowie fabryki silników. Budowa fabryki baterii to kontynuacja tego sukcesu. Cieszymy się bardzo z rozwoju współpracy z regionem i polskimi koleżankami i kolegami – mówi Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-Benz Cars jest jedną z pierwszych dużych firm przemysłowych, które zawarły umowy z lokalnymi dostawcami zielonej energii elektrycznej i ciepła w Polsce. Zarówno fabryka silników, jak i nowa fabryka baterii będą zaopatrywane w energię odnawialną, neutralną pod względem emisji CO2. Tym samym Jawor będzie jedną z pierwszych bezemisyjnych fabryk Mercedesa na świecie.

Globalna sieć produkcji baterii elektrycznych

Daimler inwestuje ponad miliard euro w globalną sieć produkcji baterii Mercedes-Benz Cars. Obecnie ta sieć to osiem fabryk w sześciu lokalizacjach na trzech kontynentach:

  •     W Kamenz produkcja akumulatorów zaczęła się w 2012 roku. W budowie jest już druga fabryka w tej lokalizacji. Produkcja seryjna rozpocznie się wiosną 2019 roku.
  •     Kolejna fabryka baterii planowana jest w zakładzie Mercedes-Benz w Untertürkheim, która będzie je dostarczać do fabryk w Brühl i Hedelfingen.
  •     Daimler i jego partner BAIC budują fabrykę akumulatorów w istniejącym zakładzie produkcji aut w Yizhuang Industrial Park w Pekinie (Chiny).
  •     W pobliżu fabryki Mercedes-Benz w Tuscaloosa (USA) rozpoczęła się budowa kolejnej fabryki baterii.
  •     Wraz z lokalnym partnerem Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP), Mercedes-Benz Cars buduje zakład produkcji akumulatorów w Bangkoku (Tajlandia).
  •     Nowa fabryka akumulatorów powstaje też w fabryce Mercedesa w Sindelfingen.

Fabryka baterii w Jaworze to dziewiąty zakład produkcji w globalnej sieci Mercedes-Benz Cars – w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach.

Jeśli silnik spalinowy do tej pory stanowił „serce” konwencjonalnego napędu, to bateria jest sercem pojazdu elektrycznego. Bateria nie jest gotowym elementem wkładanym do auta, lecz integralną częścią architektury pojazdu. Jej inteligencja bierze się z bardzo kompleksowego systemu. Daimler koncentruje się na inteligentnym systemie montażu baterii elektrycznych.

Ważnym składnikiem baterii są ogniwa. Daimler kupuje je na rynku światowym i zleca dostawcom ich produkcję według specjalnych specyfikacji, zapewniając w ten sposób najlepszą możliwą technologię swoich produktów. Dzięki zakupowi ogniw akumulatorowych za ponad 20 miliardów euro, firma stwarza warunki do konsekwentnej zmiany w kierunku elektromobilności. Ogniwa są stosowane we flocie elektrycznej, począwszy od elektrycznych inteligentnych samochodów osobowych i SUV-ów, poprzez furgonetki i autobusy, a skończywszy na lekkich i ciężkich samochodach ciężarowych, jak również pojazdach nowej generacji produktów i technologii marki EQ.

 

Ostatnie newsy Logistyka Produkcji więcej newsów »

IFS i Acumatica połączą siły

15 lipca 2019

EQT Partners, czołowa firma inwestycyjna zarządzająca aktywami o wartości 45 mld USD (40 mld EUR) poinformowała o podpisaniu ostatecznego porozumienia w sprawie przejęcia firmy Acumatica, dostawcy oprogramowania w chmurze dla przedsiębiorstw, Przejęcie dokonane zostanie  za pośrednictwem instrumentu inwestycyjnego należącego do tej samej spółki holdingowej, której częścią jest IFS AB (Industrial and Financial Systems).

czytaj więcej »


W Polsce otwarto największą fabrykę tytoniu do fajek wodnych w Europie

11 lipca 2019

Firma Al-Fakher, światowy lider w produkcji tytoniu do fajki wodnej, nazywanej także sziszą lub nargilą, otworzyła swoją pierwszą fabrykę w Polsce. Nowo powstały zakład produkcyjny zlokalizowany został w okolicach podwarszawskiego Grodziska Mazowieckiego i jest najbardziej znaczącą inwestycją Al-Fakher w Unii Europejskiej. Zakład zajmuje powierzchnię niemal 9 tys. mkw. i składa się z przestrzeni produkcyjnej, magazynowej i biurowej. Znajdzie w nim zatrudnienie około ok. 100 pracowników.

czytaj więcej »


Pierwszy etap rozbudowy Volkswagena w Poznaniu zakończony

10 lipca 2019

Volkswagen ukończył pierwszy etap rozbudowy swojego zakładu w poznańskim Antoninku. Budowa obiektu znajdującego we wschodniej części zakładu  rozpoczęła się wiosną 2018.  W maju wmurowano kamień węgielny, a 13 miesięcy później hala o powierzchni 46 tys. m2 została oddana do użytku.

czytaj więcej »


Rozszerzona rzeczywistość w Solid Edge 2020

8 lipca 2019

Siemens Digital Industries Software ogłasza wprowadzenie na rynek udoskonalonej wersji oprogramowania Solid Edge®, które umożliwia małym i średnim przedsiębiorstwom wytwórczym przyśpieszenie procesu opracowywania produktów oraz ich produkcji. Oprogramowanie Solid Edge 2020 zawiera technologie nowej generacji, takie jak rozszerzona rzeczywistość, narzędzia walidacji o większych możliwościach, projektowanie oparte na modelach oraz rozmieszczania 2D, dzięki czemu pozwala ulepszyć funkcję współpracy oraz zapewnić w pełni cyfrowy proces produkcyjny już na etapie projektowania.

czytaj więcej »


Optymizm na GPW poprawia wyniki GIP

4 lipca 2019

Dobra sytuacja na warszawskiej GPW w czerwcu pozwoliła odrobić Giełdowemu Indeksowi Produkcji (GIP60) część strat z maja. Na koniec czerwca wartość GIP60 wyniosła 874.84 punkty, a więc 2.41% wyżej niż miesiąc wcześniej, jednak ciągle znacznie poniżej tegorocznego maksimum, które w kwietniu zanotowano na poziomie 950 punktów.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter