Mercedes-Benz Cars zbuduje fabrykę baterii w Polsce

8 lutego 2019

W ramach ofensywy elektromobilności Mercedes-Benz Cars buduje fabrykę baterii elektrycznych w Jaworze na Dolnym Śląsku, rozszerzając tym samym swoją globalną sieć produkcji do dziewięciu fabryk. Zakład stanie obok nadal budowanej fabryki silników.

– Do 2022 r. przeprowadzimy elektryfikację całego portfolio Mercedesa proponując naszym klientom różne wersje pojazdów z napędem elektrycznym w każdym segmencie. Wśród nich będzie co najmniej dziesięć samochodów w pełni elektrycznych. Baterie do tych aut wyprodukujemy w naszych fabrykach, bo jest to ważny czynnik sukcesu w erze elektromobilności. Fabryka baterii w Jaworze jest drugą już inwestycją Mercedesa w tej lokalizacji. Pierwszą jest inteligentna fabryka zaawansowanych technologicznie silników do pojazdów konwencjonalnych, a teraz wprowadzamy do Polski kolejną technologię przyszłości – mówi Markus Schäfer, członek zarządu ds. produkcji i łańcucha dostaw Mercedes-Benz Cars.

W Jaworze, około 100 km od granicy z Niemcami, powstaje obecnie nowoczesna fabryka czterocylindrowych silników do pojazdów hybrydowych i konwencjonalnych. Jest to pierwszy zakład produkcyjny Mercedes-Benz Cars w Polsce, który zatrudni ponad 1000 osób.

– Decyzja Mercedes-Benz Cars o rozpoczęciu produkcji baterii elektrycznych do nowego typu pojazdów w Jaworze pokazuje, że firmy, które rozpoczęły działalność w naszym kraju pozytywnie oceniają klimat inwestycyjny i chcą dalej się tu rozwijać. Jesteśmy świadkami rewolucji przemysłowej 4.0, w której Polska odgrywa wiodącą rolę. Tym bardziej cieszy fakt, że w Jaworze będą produkowane nie tylko tradycyjne silniki, ale także serca samochodów przyszłości, czyli baterie elektryczne – mówi premier Mateusz Morawiecki.

Produkcja silników w Jaworze rozpocznie się w 2019 r. i będzie zaopatrywać zakłady Mercedes-Benz Cars w Europie i na całym świecie. Dzięki budowie nowej fabryki baterii w Jaworze powstanie ponad 200 nowych miejsc pracy. Montaż baterii będzie wyposażony w najnowocześniejsze technologie i, podobnie jak fabryka silników, będzie zaopatrywany w energię odnawialną. Seryjna produkcja baterii do pojazdów z rodziny EQ (Electric Intelligence) rozpocznie się na początku kolejnej dekady.

– Fabryka silników i nowa fabryka baterii w Jaworze są ważnymi ogniwami naszej globalnej sieci produkcji układów napędowych. Mamy obecnie dziewięć fabryk baterii na świecie, co zapewnia nam bezpieczeństwo produkcji aut z napędem elektrycznym. Lokalizacja w Jaworze okazała się dobrą decyzją już przy budowie fabryki silników. Budowa fabryki baterii to kontynuacja tego sukcesu. Cieszymy się bardzo z rozwoju współpracy z regionem i polskimi koleżankami i kolegami – mówi Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-Benz Cars jest jedną z pierwszych dużych firm przemysłowych, które zawarły umowy z lokalnymi dostawcami zielonej energii elektrycznej i ciepła w Polsce. Zarówno fabryka silników, jak i nowa fabryka baterii będą zaopatrywane w energię odnawialną, neutralną pod względem emisji CO2. Tym samym Jawor będzie jedną z pierwszych bezemisyjnych fabryk Mercedesa na świecie.

Globalna sieć produkcji baterii elektrycznych

Daimler inwestuje ponad miliard euro w globalną sieć produkcji baterii Mercedes-Benz Cars. Obecnie ta sieć to osiem fabryk w sześciu lokalizacjach na trzech kontynentach:

  •     W Kamenz produkcja akumulatorów zaczęła się w 2012 roku. W budowie jest już druga fabryka w tej lokalizacji. Produkcja seryjna rozpocznie się wiosną 2019 roku.
  •     Kolejna fabryka baterii planowana jest w zakładzie Mercedes-Benz w Untertürkheim, która będzie je dostarczać do fabryk w Brühl i Hedelfingen.
  •     Daimler i jego partner BAIC budują fabrykę akumulatorów w istniejącym zakładzie produkcji aut w Yizhuang Industrial Park w Pekinie (Chiny).
  •     W pobliżu fabryki Mercedes-Benz w Tuscaloosa (USA) rozpoczęła się budowa kolejnej fabryki baterii.
  •     Wraz z lokalnym partnerem Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP), Mercedes-Benz Cars buduje zakład produkcji akumulatorów w Bangkoku (Tajlandia).
  •     Nowa fabryka akumulatorów powstaje też w fabryce Mercedesa w Sindelfingen.

Fabryka baterii w Jaworze to dziewiąty zakład produkcji w globalnej sieci Mercedes-Benz Cars – w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach.

Jeśli silnik spalinowy do tej pory stanowił „serce” konwencjonalnego napędu, to bateria jest sercem pojazdu elektrycznego. Bateria nie jest gotowym elementem wkładanym do auta, lecz integralną częścią architektury pojazdu. Jej inteligencja bierze się z bardzo kompleksowego systemu. Daimler koncentruje się na inteligentnym systemie montażu baterii elektrycznych.

Ważnym składnikiem baterii są ogniwa. Daimler kupuje je na rynku światowym i zleca dostawcom ich produkcję według specjalnych specyfikacji, zapewniając w ten sposób najlepszą możliwą technologię swoich produktów. Dzięki zakupowi ogniw akumulatorowych za ponad 20 miliardów euro, firma stwarza warunki do konsekwentnej zmiany w kierunku elektromobilności. Ogniwa są stosowane we flocie elektrycznej, począwszy od elektrycznych inteligentnych samochodów osobowych i SUV-ów, poprzez furgonetki i autobusy, a skończywszy na lekkich i ciężkich samochodach ciężarowych, jak również pojazdach nowej generacji produktów i technologii marki EQ.

 

Ostatnie newsy Logistyka Produkcji więcej newsów »

Rockwell Automation rozbuduje się w Katowicach

19 kwietnia 2019

Rockwell Automation planuje rozbudowę zakładu produkcyjnego w Katowicach. Inwestor otrzymał pozytywną decyzję Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o wsparciu inwestycji.

czytaj więcej »


Pół roku nowych zasad w mieleckiej SSE

17 kwietnia 2019

Ustawa o wspieraniu inwestycji weszła w życie we wrześniu 2018 roku. Niedawno minęło pół roku od jej obowiązywania. Dla mieleckiej strefy zarządzanej przez ARP S.A. było to bardzo dobre pół roku. Podobnie jak dla samego Podkarpacia – przedsiębiorcy z regionu zainwestują prawie 500 mln zł.

czytaj więcej »


Poznaliśmy liderów gospodarki cyrkularnej w Polsce

16 kwietnia 2019

Zapomniane przedmioty zyskają drugie życie przy ponownym wykorzystaniu, system obiegu opakowań spożywczych wielokrotnego użytku może z powodzeniem zastąpić „jednorazówki”, a prosta zmiana etykiet na produktach ułatwi prawidłową segregację i zwiększy poziom recyklingu – to, że warto działać w sposób zrównoważony udowadniają laureaci II edycji konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Wręczenie nagród odbyło się 10 kwietnia w Poznaniu. Uczestnicy spotkania poznali metody optymalizacji systemu gospodarowania odpadami podczas warsztatów.

czytaj więcej »


Ursus zamyka dwa zakłady

15 kwietnia 2019

Stojący w bardzo ciężkiej sytuacji Ursus przedstawił udziałowcom w komunikacie plan sanacji, który ma wyprowadzić firmę na prostą. Ursus zamknie 2 z 3 swoich fabryk i zwolni znaczącą część załogi. Nie wiadomo co dalej z biznesem autobusowym.

czytaj więcej »


Największy robot od MiR

12 kwietnia 2019

Mobile Industrial Robots zaprezentował podczas targów Automate 2019 swojego największego autonomicznego robota mobilnego (AMR) – MiR1000. MiR1000 automatycznie pobiera, transportuje i dostarcza palety oraz ciężkie ładunki o masie do 1 tony, także w dynamicznym otoczeniu.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter