138 ton z Brazylii do Meksyku

7 września 2020

Dachser Air & Sea Logistics zorganizował transport ponadgabarytowej maszyny do produkcji samochodów. Po rozebraniu jej na 14 części, sam największy element – kompresor – ważył 125 ton. Podróż składała się z trzech etapów – przejeździe ładunków przez brazylijski stan Sao Paulo, transportu statkiem kontenerowym do Meksyku, i przewozu maszyny do zakładu produkcyjnego w środkowym Meksyku ciężarówką.
Pod koniec kwietnia Dachser wysłał łącznie 138 ton ponadgabarytowych maszyn i komponentów do produkcji samochodów z brazylijskiego Jundiaí do Silao w Meksyku. Projekt ten wymagał od ekspertów z oddziałów Dachser w Brazylii, Meksyku i USA wykorzystania całego logistycznego doświadczenia. – Stale wspieramy naszych klientów w rozwiązywaniu złożonych problemów logistycznych – mówi Guido Gries, dyrektor zarządzający Dachser Americas. – Ładunki ciężkie zawsze stanowią szczególne wyzwanie. W tym przypadku oprócz wiedzy specjalistycznej potrzebna jest też tak naprawdę zdolność do innowacyjnego myślenia. Dla klienta doświadczenie Dachser w transporcie projektowym i silna sieć w Ameryce Łacińskiej były decydującymi czynnikami przy wyborze firmy na partnera logistycznego.

Pierwszy etap: przez Brazylię na przyczepie platformowej

Od samego początku ten projekt transportowy stanowił duże wyzwanie: maszyna była nadal w użyciu i znajdowała się w wykopie o głębokości około 5,5 metra. Dachser zlecił jednemu ze swoich lokalnych partnerów, specjalizującemu się w sprzęcie dźwigowym , wyniesienie komponentów z wykopu. Następnie elementy maszyny musiały zostać rozebrane na 14 części różnej wielkości. Szybkość w działaniu była również ważna, ponieważ czas, w którym maszyny opuszczały fabrykę w Brazylii, w naturalny sposób wpływał na długość dostawy do Meksyku.

Podróż była kontynuowana do portu Santos na wieloosiowej naczepie platformowej uzgodnionymi wcześniej trasami. Ze względu na ograniczenia COVID-19 nie było eskorty policyjnej, a ładunek mógł podróżować po częściowo górzystym terenie tylko między 23:00 i 6:00 rano. W sumie pokonanie prawie 160 kilometrów z Jundiaí do portu w Santos zajęło tydzień.

– Projekt wymagał zaangażowania wielu osób: od organów wydających zezwolenia, przez pośredników i władze lokalne, po operatora logistycznego i naszych partnerów w transporcie drogowym . Dlatego też, w celu zapewnienia płynnej realizacji, kluczowe jest, by wszyscy byli na bieżąco i w pełni zaangażowani.

Kontenerowcem do Meksyku

Podczas organizacji dalszego transportu statkiem, pod uwagę brane były rorowiec i drobnicowiec Po dokładnej analizie kosztów, czasu transportu, a przede wszystkim bezpieczeństwa, Dachser zdecydował się na drobnicowiec. Daje to nadawcy elastyczność w załadunku i wyładunku, a także w przechowywaniu i rozładunku, zapewniając jednocześnie efektywność w dotrzymywaniu kosztów i terminów dostaw.

We współpracy z firmą spedycyjną CMA-CGM zespół Dachser Brazil wskazał typ statku wymaganego do transportu i przechowywania wielkogabarytowego sprzętu. Zdecydowali się na statek kontenerowy jako opcję najszybszą i najbardziej wydajną. Ładunek składowano w statku na płaskich kontenerach regałowych i specjalnie skonstruowanej platformie.

W porcie Santos czekało kolejne wyzwanie: aby uniknąć ewentualnych kolizji z suwnicami terminalu podczas załadunku ciężkiej przesyłki, zespół Dachser zaaranżował pływający dźwig, który umożliwił załodze załadunek po przeciwnej stronie statku, omijając w ten sposób suwnice bramowe. Wymagało to dobrych warunków pogodowych, aby zapewnić precyzyjne rozłożenie ciężaru podczas całego procesu podnoszenia.

Efekty Covid-19 również były odczuwalne

Po 30 dniach na morzu ładunek dotarł do atlantyckiego portu Veracruz w Meksyku. Był to koniec meksykańskiego długiego weekendu, ale dobrze skoordynowane plany zespołu Dachser Mexico sprawiły, że wakacje nie spowolniły transportu. Towar został przeniesiony bezpośrednio ze statku na modułową ciężarówkę, która czekała obok. Następnego dnia dokonano odprawy celnej.

Podobnie jak na pierwszym etapie podróży w Brazylii, ładunek został przetransportowany drogą lądową z portu do zakładu produkcyjnego z zachowaniem dodatkowych środków ostrożności w związku z pandemią koronawirusa. Gdy wstępnie trasy na drogach krajowych zostały zatwierdzone, harmonogram dostawy musiał zmierzyć się z tymczasowymi zamknięciami dróg, z góry określonymi przedziałami czasowymi i brakiem eskorty lokalnej policji. 700-kilometrowa podróż z portu Veracruz do zakładu klienta w Silao w środkowym Meksyku zajęła następnie trzy dni. Gdy ciężki ładunek dotarł do miejsca przeznaczenia, trzy dźwigi ostatecznie wyładowały go z ciężarówki.

– Pomyślne zrealizowanie projektu tej rangi jest wielkim osiągnięciem – zwłaszcza w środku globalnej pandemii – mówi Edgardo Hamon, dyrektor zarządzający Dachser Mexico. – Pokazuje to, jak dobrze różne organizacje krajowe w rodzinie Dachser współpracują ze sobą, aby osiągnąć coś pozornie nieosiągalnego.

Ostatnie newsy Logistyka Produkcji więcej newsów »

MŚP oglądają każdą złotówkę

25 września 2020

Pomimo kryzysu, co ósmy przedsiębiorca w najbliższym czasie planuje nowe inwestycje. 60% z nich zamierza kupić maszyny i sprzęt, prawie ¼ chce przeznaczyć dodatkowe środki na cyfryzację. Największym zainteresowaniem cieszą się inwestycje budowlane i remontowe. Równocześnie rośnie grupa firm, które odkładają w czasie przyszłe nakłady finansowe. Tak wynika z 3. edycji badania „KoronaBilans MŚP” przygotowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów.

czytaj więcej »


Pierwsza farma fotowoltaiczna Synthos

23 września 2020

Energetyka zarówno w Polsce jak i całej Europie stoi przed wyzwaniami związanymi z koniecznością dostosowania istniejących jednostek do wymagań, które w znaczący sposób zmniejszają normy emisji substancji szkodliwych. Jednym z elementów transformacji energetycznej Synthos i dywersyfikacji źródeł energii jest pierwsza w Oświęcimiu przemysłowa farma fotowoltaiczna. Instalacja, o mocy 1 MWp, powstała na terenie zakładu produkcyjnego i została włączona w układ energetyczny Synthos.

czytaj więcej »


Nowa dyrektor fabryki Nestlé w Rzeszowie

22 września 2020

Od 1 sierpnia Magdalena Góreczna objęła stanowisko dyrektora zakładu produkcyjnego Nestlé Nutrition w Rzeszowie. Zastąpiła Pawła Miłkowskiego, który odszedł na emeryturę.

czytaj więcej »


Globalny rynek oprogramowania dla firm jest wart więcej niż PKB, które wypracowała Grecja

21 września 2020

Biznes inwestuje w IT i szybko się to nie zmieni – taki wniosek płynie z raportu opublikowanego przez IDC. Zdaniem analityków, technologie dla biznesu będą podążały śladami konsumenckich i stawiały na rozwiązania mobilne. W ubiegłym roku wartość rynku oprogramowania dla biznesu była równa 225 mld dolarów. W porównaniu do 2018 to wzrost aż o 7,5%. Czy to koniec hossy na rynku oprogramowania dla biznesu?

czytaj więcej »


Producenci opakowań pozostają na powierzchni dzięki branży spożywczej

18 września 2020

W dobie koronawirusa wzrosła produkcja opakowań dla przemysłu spożywczego i farmacji. Zmniejszyły się dostawy dla przemysłu, AGD i RTV. Silny związek z branżą spożywczą, która nie ucierpiała w czasie pandemii, pozwolił jednak firmom opakowaniowym przetrwać kryzys spowodowany koronawirusem bez większych strat.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter