Niemiecka gospodarka napędzi polskich producentów

Niemiecka  gospodarka napędzi polskich producentów

Ostatnie dane z gospodarki niemieckiej mogą być odczytywane pozytywnie. To jedna z najważniejszych, w zasadzie najbardziej istotna gospodarka w Unii Europejskiej. Zatem wszelkie dane z niej pochodzące odbiją się na innych rynkach europejskich, w tym na polskim.

W pierwszym kwartale bieżącego roku gospodarka zachodniego sąsiada Polski rosła najszybciej od dwóch lat i odnotowała wzrost na poziomie 0,7 proc. (zgodnie z odczytem skorygowanym sezonowo). Takie tempo to zasługa przede wszystkim zwiększających się inwestycji (finansowe wzrosły o 1,8 proc., a działalność firm budowlanych o 2,3 proc.). Konsumpcja prywatna zwiększyła się o 0,4 proc.

Jednocześnie o 1,9 proc. wzrosły zamówienia na towary produkowane w Niemczech (w stosunku do poprzedniego miesiąca). Znacznie bardziej (o 4,3 proc.) zwiększyły się przy tym zamówienia płynące zza granicy. Krajowe spadły o 1,2 proc.

Jeżeli chodzi o zamówienia i kwestie związane z produkcją, to należy pamiętać, że Polska jest bardzo ważnym eksporterem na rynek niemiecki. To jeden z naszych głównych odbiorców.  Ale, oczywiście, jest to jedynie kropla w morzu wszelkich informacji, które mogą się pojawiać w najbliższym czasie. Dla krajowej gospodarki kluczowe jednak będą nastroje globalne względem Polski wśród inwestorów zagranicznych. Również w kontekście rynku walutowego.

Większą aktywność gospodarki niemieckiej w pierwszej kolejności odczuje w Polsce produkcja zarówno detaliczna, jak i przemysłowa. Natomiast pozytywne dane, które będą się pojawiały w ramach reakcji łańcuchowej, zostaną dostrzeżone także przez pozostałe branże krajowej gospodarki.

Maciej Leściorz, dyrektor ds. sprzedaży i edukacji w firmie CMC Markets

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Wzrost PKB o 3.5 proc. jest realny

Wzrost PKB o 3.5 proc. jest realny

Wzrost PKB na poziomie 3,5–3,6 proc. jest w tym roku możliwy do uzyskania. Prognozy poszczególnych instytucji różnią się od siebie głównie tym, w jaki sposób poszczególne czynniki będą wpływały na ten wzrost gospodarczy.

czytaj więcej »

Ocena planu reindustrializacji wymaga czasu

Ocena planu reindustrializacji wymaga czasu

Niewątpliwie rozpoznanie słabości czy wyzwań polskiej gospodarki w perspektywie następnej dekady jest słuszne. Stale zwracano uwagę na pułapkę średniego rozwoju tych krajów, które mogą popaść w pułapkę produkcji o niskiej wartości dodanej, która nie tworzy nowych miejsc pracy i jest skazana na konkurencję przez niskie płace. To jest sytuacja dzisiejszej Polski.

czytaj więcej »

Polskie produkty zyskują renomę

Polskie produkty zyskują renomę

Proces budowania świadomości polskiej marki w społeczeństwie przynosi efekty. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na kraj pochodzenia i kupuje towary z logo „made in Poland”. 86 proc. deklaruje, że chce w ten sposób wspierać rodzime firmy. Przekłada się to także na rynki zagraniczne – polskie produkty zyskują renomę wśród zagranicznych konsumentów.

czytaj więcej »

Newsletter