Dokąd zmierzasz spedycjo?

Dokąd zmierzasz spedycjo?

Rolf-Dieter Lafrenz, prezes Cargonexx GmbH opowiada o zmianach na rynku usług spedycyjnych w Polsce  perspektywach rozwoju „elektronicznych spedycji” oraz ciekawej sytuacji w jakiej znalazły się małe spedycje. 

– Przedsiębiorcy zawsze muszą dostosowywać się do zmian gospodarczych i oczekiwań klientów, aby pozostać na rynku. Podobnie jest w logistyce, jak i we wszystkich innych sektorach. Na rynek trafia wiele nowych technologii pomagających spedycjom być bardziej wydajnymi i wspierają ich codzienną pracę. Jednak podmioty spedycyjne oferują znacznie więcej niż tylko sam transport towarów. Polska stanowi tego dobry przykład. Mamy coraz więcej dużych magazynów, w których firmy spedycyjne pomagają producentom przechowywać i dostarczać swoje towary. Wiele polskich magazynów należy już do najnowocześniejszych i największych w Europie. A coraz więcej jest budowanych. Praca spedycji staje się coraz łatwiejsza, wszak wiele można zdziałać tylko za pomocą jednego kliknięcia myszką. Zatem ważne są teraz inwestycje w nowe technologie. Co prawda może to stanowić problem dla mniejszych podmiotów spedycyjnych, ale one będą starać się utrzymać i przetrwać na rynku poprzez szczególną lojalność klientów i dobrą obsługę.

– Inteligentne giełdy towarowe i spedycje już dziś całkowicie zmieniają rynek. Umożliwiają w końcu organizowanie transportu towarów za pomocą jednego kliknięcia myszką i dają pewność, że ładunek jest w bezpiecznych rękach. W niedalekiej przyszłości coraz więcej firm przekona się do tego modelu biznesowego i co za tym idzie szybszej organizacji przewozów. Czasy, kiedy trzeba było wykonywać wiele telefonów, faksów i negocjacji, jak na bazarze, należą do przeszłości. Rynek będzie odnotowywać wzrost w dalszym ciągu, a my musimy kontrolować ten wzrost i m.in. nie zanieczyszczać niepotrzebnie powietrza pustymi przebiegami środków transportu. Mam też takie marzenie, ale moim zdaniem jak najbardziej rzeczywiste, by w niezbyt odległej przyszłości ciężarówki jeździły autonomicznie, a spedycje internetowe nadawały zlecenia transportowe bezpośrednio do kokpitu pojazdów. Logistyka zdecydowanie zyska na wydajności, a przejechane puste kilometry pozostaną już tylko reliktami przeszłości, co zresztą dzieje się właściwie już dziś.

Organizacją transportu z Chin do Europy zajmują się głównie najwięksi gracze na rynku, niemniej jednak wierzę, że w przyszłości będziemy nadal potrzebować lokalnych małych przedsiębiorstw. Nie będą one najprawdopodobniej organizować przewozów z Azji do Unii Europejskiej, ale spocznie na nich odpowiedzialność za transport „z ostatniej chwili”. Liczba niewielkich firm jest tak duża i teraz, kiedy mamy dostęp do coraz większej liczby ładunków z całego świata, nie możemy sobie pozwolić na ich utratę. Zmieni się natomiast sposób działania podmiotów gospodarczych. Zlecenia będą wysyłane bezpośrednio do kierowców ciężarówek, a regularne trasy znikną, ponieważ zajdzie potrzeba organizacji transportu w czasie rzeczywistym. Osobiście widzę tu wielką szansę na rozwój małych firm.

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter