Zwolnienie z opłat drogowych pojazdów zasilanych gazem ziemnym w Niemczech

Zwolnienie z opłat drogowych pojazdów zasilanych gazem ziemnym w Niemczech

29 października 2018

Parlament niemiecki podjął uchwałę w sprawie zwolnienia z opłat drogowych pojazdów zasilanych sprężonym i skroplonym gazem ziemnym (CNG i LNG) w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2020 roku. Pozytywne skutki zwolnienia z opłat drogowych będą wykraczać poza granice niemieckie, dzięki centralnemu położeniu państwa w sieci długich tras europejskich.

Parlament federalny Niemiec przyjął uchwałę w sprawie zwolnienia pojazdów o wadze powyżej 7,5 tony zasilanych paliwem alternatywnym – gazem ziemnym, z obowiązku opłacania składnika opłat drogowych związanego z zanieczyszczeniem powietrza, od dnia 1 stycznia 2019 roku na wstępny okres 2 lat. Oznacza to, że floty zasilane gazem ziemnym będą cieszyć się tymi samymi korzyściami, jak pojazdy zasilane energią elektryczną i będą zobowiązane do opłacania wyłącznie składników opłat drogowych związanych z kosztami infrastruktury i emisją hałasu. Wprowadzone zwolnienie, wraz z zapowiedzianymi w lipcu dotacjami na zakup pojazdów zasilanych gazem ziemnym (12.000 € dla pojazdów zasilanych LNG i 8.000 € dla pojazdów zasilanych CNG), dodatkowo zwiększa korzyści finansowe dla niemieckich operatorów logistycznych korzystających z tych zrównoważonych ekologicznie pojazdów ciężarowych, przynosząc oszczędności w zakresie od 9,3 do 18,7 centa na kilometr, zależnie od kategorii tonażowej.

Pierre Lahutte, prezes marki Iveco: – Zwolnienie jest uzupełnieniem dotacji mających ułatwić zakup takich pojazdów. Niemcy znajdują się na skrzyżowaniu europejskich szlaków logistycznych, a więc te zdecydowane kroki podjęte przez władze państwa, znacząco przyspieszą przejście branży transportowej na alternatywne zasilanie gazem ziemnym na całym kontynencie. Wpływ tej zmiany będzie ogromny. Obecnie natomiast jesteśmy w Bolzano, by uczestniczyć w otwarciu nowej stacji LNG na trasie Brennero łączącej Włochy, Austrię i Niemcy, i dostarczyć firmie logistycznej Fercam, działającej we Włoszech i Niemczech, ich pierwszy pojazd ciężarowy LNG.

Pojazdy ciężarowe LNG i CNG spełniają specyficzne wymogi praktycznie wszystkich sektorów – od spedytorów wykorzystujących naczepy kubaturowe typu MEGA, dla których rozwiązaniem jest ciągnik niskopodwoziowy Stralis NP, do firm logistycznych działających na wszystkich dystansach, które z kolei wykorzystują pojazdy od Eurocargo NP do dystrybucji miejskiej i regionalnej, aż po Stralis NP do transportu krajowego i międzynarodowego. Zdaniem przedstawicieli Iveco, pojazdy te zapewniają wszystkie korzyści środowiskowe oferowane przez najczystsze paliwo kopalne, jakim jest gaz ziemny: emitują o 90% mniej tlenków azotu (NOx), o 99% mniej cząstek stałych (PM) oraz, przy zastosowaniu biometanu, o 95% mniej CO2 niż analogiczne jednostki wysokoprężne. Ponadto gaz ziemny otwiera drogę do szybszego płynnego przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym opartą na wytwarzaniu energii z odpadów organicznych lub rolnych, która pozwala osiągnąć nawet ujemną emisję gazu cieplarnianego i pochłanianie dwutlenku węgla, jako że u jej podstaw leży naturalny bilans węglowy/organiczny. W rzeczywistości stosowanie biometanu z płynnego nawozu mogłoby zmniejszyć emisję CO2 o nawet 182% w porównaniu z paliwem tradycyjnym.

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Zima w pełni – kilka wskazówek jak podróżować w trudnych warunkach

7 stycznia 2019

W miesiącach zimowych, gdzie śnieg utrudnia widoczność na drodze, nie trudno o kolizję, stłuczkę czy wypadek. Prowadzenie samochodu przy śliskiej nawierzchni wymaga od kierowcy wzmożonej uwagi i skupienia. Poznaj kilka wskazówek o których warto pamiętać podczas jazdy zimą.

czytaj więcej »


Szalony rozwój stacji Moya

17 grudnia 2018

Sześć nowych stacji spod znaku Moya rozpoczęło swoją działalność w ciągu ostatnich kilkudziesięciu dni. W 2023 sieć ma liczyć 350 obiektów.

czytaj więcej »


Zimowe paliwa Lotos

13 grudnia 2018

Do końca lutego na stacjach Lotos jest dostępny zimowy olej napędowy, w pierwszej połowie grudnia zostanie wprowadzony do sprzedaży arktyczny olej napędowy.

czytaj więcej »


Od ciągnika do Bentleya

11 grudnia 2018

W ostatnich latach branża motoryzacyjna aktywnie się rozwija. Producenci samochodów zwiększają produkcję, wzrasta wielkość importu i eksportu, rozszerza się sieć dystrybucji. Analogicznie podnoszą się również wskaźniki zapotrzebowania na usługi transportowo-logistyczne w danym segmencie rynku.

czytaj więcej »


Zmiany w przepisach leasingowych

10 grudnia 2018

Początek 2019 roku to moment, w którym w życie wchodzą nowe przepisy podatkowe. Jest to szczególnie ważne dla firm wykorzystujących w swojej działalności samochody osobowe, zmienią się bowiem regulacje określające sposoby podatkowego rozliczania kosztów aut. Nowe regulacje mogą mieć wpływ na rynek leasingu i wynajmu aut w Polsce.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter