Wypiłeś – ubezpieczyciel nie pomoże

10 września 2018

Towarzystwa ubezpieczeniowe nie tolerują nietrzeźwych kierowców. Nawet nie będąc sprawcą kolizji drogowej i tak można zostać uznanym za osobę, która przyczyniła się do wypadku. Natomiast nietrzeźwi sprawcy zdarzeń drogowych muszą liczyć się z bardzo poważnymi konsekwencjami, nawet jeśli nie siedzieli za kierownicą.

Kierowca, który był sprawcą wypadku lub kolizji drogowej i zarazem znajdował się pod wpływem alkoholu, odpowiada karnie za oba czyny. Ubezpieczyciel w takim przypadku wprawdzie wypłaci poszkodowanym należne odszkodowanie OC, jednak zwróci się o tzw. regres, który zakłada, że sprawca będzie musiał zwrócić ubezpieczalni całą kwotę. Sytuacja staje się jeszcze bardziej poważna dla sprawcy, gdy poszkodowani będą musieli z jego kieszeni otrzymywać dożywotnią rentę oraz trzeba będzie pokryć koszty ich leczenia oraz rehabilitacji.

Poszkodowany pod wpływem alkoholu a przyczynienie

Jeśli to trzeźwy uczestnik ruchu jest sprawcą kolizji, a poszkodowanym jest kierowca będący pod wpływem alkoholu, odpowie on karnie „jedynie” za kierowanie w stanie nietrzeźwości. Teoretycznie w takim przypadku przysługuje mu standardowa wypłata odszkodowania OC. Jednak w praktyce ubezpieczyciel stara się wówczas udowodnić, że nietrzeźwość miała wpływ na uczestnictwo w zdarzeniu (tzw. przyczynienie). Gdy mu się uda, powoduje to zmniejszenie wypłaconego świadczenia. Warto nadmienić, że pijany kierowca, niezależnie od tego czy spowodował zdarzenie, czy nie, w ogóle nie otrzyma wypłaty odszkodowania z tytułu AC.

Pasażer też może być winny

Można zostać uznanym za sprawcę zdarzenia drogowego, nie siedząc za kierownicą. Przykładowo, jeśli pasażer jest nietrzeźwy i w trakcie jazdy pociągnie za kierownicę albo zaciągnie hamulec ręczny, co doprowadzi do kolizji, to odpowie jako sprawca zarówno zgodnie z kodeksem karnym, jak i z punktu widzenia ubezpieczyciela.

Ponadto osoba zajmująca miejsce pasażera w samochodzie, który jest prowadzony przez nietrzeźwego kierowcę, naraża się na zmniejszenie ewentualnego odszkodowania nawet o 80 procent. Dzieje się tak, gdy zostanie wykazane, że osoba była świadoma stanu kierowcy – tym prostsze do udowodnienia, im bardziej nietrzeźwy był kierujący.

0,8 promila – 13 razy większa groźba wypadku

– Badania wykazały, że wraz ze zwiększeniem zawartości alkoholu we krwi, ryzyko uczestnictwa w wypadku ze skutkiem śmiertelnym zwiększa się praktycznie wykładniczo. Przy 0,1 promila prawdopodobieństwo wzrasta o 37 procent , przy 0,5 promila wzrasta pięciokrotnie (500 procent), a przy 0,8 promila aż 13 krotnie (1300 procent). Przy tak dużych szansach na groźny wypadek, surowych karach za uczestnictwo w nim pod wpływem alkoholu oraz ryzyku wypłacania odszkodowań z własnej kieszeni, naprawdę warto trzymać się zasady: „piłeś, nie jedź”. A jeżeli przed złapaniem za kierownicę mamy choć cień wątpliwości, czy w naszym organizmie wciąż znajduje się alkohol – np. po imprezie ­dnia poprzedniego – należy zachować odpowiedzialność i upewnić się co do swojego stanu poprzez badanie alkomatem – radzi Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories

 

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Zimowe paliwa Lotos

13 grudnia 2018

Do końca lutego na stacjach Lotos jest dostępny zimowy olej napędowy, w pierwszej połowie grudnia zostanie wprowadzony do sprzedaży arktyczny olej napędowy.

czytaj więcej »


Od ciągnika do Bentleya

11 grudnia 2018

W ostatnich latach branża motoryzacyjna aktywnie się rozwija. Producenci samochodów zwiększają produkcję, wzrasta wielkość importu i eksportu, rozszerza się sieć dystrybucji. Analogicznie podnoszą się również wskaźniki zapotrzebowania na usługi transportowo-logistyczne w danym segmencie rynku.

czytaj więcej »


Zmiany w przepisach leasingowych

10 grudnia 2018

Początek 2019 roku to moment, w którym w życie wchodzą nowe przepisy podatkowe. Jest to szczególnie ważne dla firm wykorzystujących w swojej działalności samochody osobowe, zmienią się bowiem regulacje określające sposoby podatkowego rozliczania kosztów aut. Nowe regulacje mogą mieć wpływ na rynek leasingu i wynajmu aut w Polsce.

czytaj więcej »


Porażka złodzieja

29 listopada 2018

Szwedzkiej firmie transportowo-maszynowej UTAB AB, wchodzącej w skład KEWAB AB, skradziono jeden z samochodów serwisowych. Trzy dni wcześniej firma zainstalowała lokalizator GPS we wszystkich swoich autach.

czytaj więcej »


Jeszcze więcej stacji honoruje kartę DKV

24 listopada 2018

Kartą DKV można już zatankować w Polsce na dodatkowych 120 stacjach marki Lotos, Moya, Uniwar, Citronex oraz Eko Tank. Za granicą sieć poszerzyła się zaś o 150 dodatkowych punktów w Niemczech, 77 w Austrii, 200 we Włoszech oraz 175 w Szwajcarii. Stacje mogą być wyszukiwane przez mobilną aplikację „DKV” i w narzędzie do planowania tras i tankowań online – „DKV Maps”.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter