Wypiłeś – ubezpieczyciel nie pomoże

10 września 2018

Towarzystwa ubezpieczeniowe nie tolerują nietrzeźwych kierowców. Nawet nie będąc sprawcą kolizji drogowej i tak można zostać uznanym za osobę, która przyczyniła się do wypadku. Natomiast nietrzeźwi sprawcy zdarzeń drogowych muszą liczyć się z bardzo poważnymi konsekwencjami, nawet jeśli nie siedzieli za kierownicą.

Kierowca, który był sprawcą wypadku lub kolizji drogowej i zarazem znajdował się pod wpływem alkoholu, odpowiada karnie za oba czyny. Ubezpieczyciel w takim przypadku wprawdzie wypłaci poszkodowanym należne odszkodowanie OC, jednak zwróci się o tzw. regres, który zakłada, że sprawca będzie musiał zwrócić ubezpieczalni całą kwotę. Sytuacja staje się jeszcze bardziej poważna dla sprawcy, gdy poszkodowani będą musieli z jego kieszeni otrzymywać dożywotnią rentę oraz trzeba będzie pokryć koszty ich leczenia oraz rehabilitacji.

Poszkodowany pod wpływem alkoholu a przyczynienie

Jeśli to trzeźwy uczestnik ruchu jest sprawcą kolizji, a poszkodowanym jest kierowca będący pod wpływem alkoholu, odpowie on karnie „jedynie” za kierowanie w stanie nietrzeźwości. Teoretycznie w takim przypadku przysługuje mu standardowa wypłata odszkodowania OC. Jednak w praktyce ubezpieczyciel stara się wówczas udowodnić, że nietrzeźwość miała wpływ na uczestnictwo w zdarzeniu (tzw. przyczynienie). Gdy mu się uda, powoduje to zmniejszenie wypłaconego świadczenia. Warto nadmienić, że pijany kierowca, niezależnie od tego czy spowodował zdarzenie, czy nie, w ogóle nie otrzyma wypłaty odszkodowania z tytułu AC.

Pasażer też może być winny

Można zostać uznanym za sprawcę zdarzenia drogowego, nie siedząc za kierownicą. Przykładowo, jeśli pasażer jest nietrzeźwy i w trakcie jazdy pociągnie za kierownicę albo zaciągnie hamulec ręczny, co doprowadzi do kolizji, to odpowie jako sprawca zarówno zgodnie z kodeksem karnym, jak i z punktu widzenia ubezpieczyciela.

Ponadto osoba zajmująca miejsce pasażera w samochodzie, który jest prowadzony przez nietrzeźwego kierowcę, naraża się na zmniejszenie ewentualnego odszkodowania nawet o 80 procent. Dzieje się tak, gdy zostanie wykazane, że osoba była świadoma stanu kierowcy – tym prostsze do udowodnienia, im bardziej nietrzeźwy był kierujący.

0,8 promila – 13 razy większa groźba wypadku

– Badania wykazały, że wraz ze zwiększeniem zawartości alkoholu we krwi, ryzyko uczestnictwa w wypadku ze skutkiem śmiertelnym zwiększa się praktycznie wykładniczo. Przy 0,1 promila prawdopodobieństwo wzrasta o 37 procent , przy 0,5 promila wzrasta pięciokrotnie (500 procent), a przy 0,8 promila aż 13 krotnie (1300 procent). Przy tak dużych szansach na groźny wypadek, surowych karach za uczestnictwo w nim pod wpływem alkoholu oraz ryzyku wypłacania odszkodowań z własnej kieszeni, naprawdę warto trzymać się zasady: „piłeś, nie jedź”. A jeżeli przed złapaniem za kierownicę mamy choć cień wątpliwości, czy w naszym organizmie wciąż znajduje się alkohol – np. po imprezie ­dnia poprzedniego – należy zachować odpowiedzialność i upewnić się co do swojego stanu poprzez badanie alkomatem – radzi Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories

 

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Truck Forum 2019 alfabetycznie

4 czerwca 2019

Alfabet zna każdy, niektórzy nawet w kilku wersjach językowych. Postanowiliśmy stworzyć swój własny, na okazję zrelacjonowania Truck Forum 2019. Działo się wiele, oj bardzo wiele, stąd kilka liter ma „zwiększoną obstawę”.

czytaj więcej »


Czekamy na dopłaty

23 maja 2019

Zdaniem 60% firm największą barierą rozwoju elektromobilności w Polsce jest brak dotacji na zakup elektrycznych. Z rozwiązań ujętych w projekcie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zamierza skorzystać połowa badanych podmiotów – 44% kupując pojazdy na prąd.

czytaj więcej »


Ktoś poszukuje kierowców? Przewoźników? Wiedzy o zarządzaniu transportem?

10 maja 2019

Na początku lat 90-tych, dzięki reklamom TV popularność zyskał slogan „dwa w jednym”. Konferencję Truck Forum trudno zmieścić w tak wąskich ramach, wolimy używać turystyczne hasło All Inclusive. Zawiera ono bardzo wiele. Możliwość nawiązania kontaktu z nadawcami transportu z firm Biazet, Intersnack, Sante, Walstead, Anwil, Bricomarche, Carrefour, Ciech, Coca Cola, Intermarche, Knauf, Meble Wójcik, PepsiCo, Pekabex, Żabka Polska. Dedykowane szkolenie z rekrutacji dla TSL. Prelekcje o zatrudnianiu pracowników z Nepalu i Europy Wschodniej, debatę nadawca transportu-spedytor-przewoźnik, dyżury ekspertów, pogotowie prawne. Do tego dochodzi doskonała atmosfera, lunch i kawa. Wszystko w ramach jednej wejściówki. Zapraszamy 30 maja do Warszawy.

czytaj więcej »


Nowi członkowie PZWPL

8 maja 2019

W strukturach Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) doszło do zmian personalnych. Do zarządu dołączyli Rogier Klop oraz Maciej Tórz.

czytaj więcej »


Nowa firma w ZPL

6 maja 2019

NL Leasing (Grupa DBK), została przyjęta do Związku Polskiego Leasingu. ZPL zrzesza obecnie 30 podmiotów, reprezentujących ponad 90% całego rynku leasingu w Polsce. 

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter