Sprzedaż opon po trzech kwartałach 2020 roku

3 listopada 2020

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) po trzech kwartałach 2020 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali spadki sprzedaży na rynek sięgające -20% w niemal wszystkich segmentach opon. Jedynie sprzedaż opon motocyklowych wzrosła o +7%, a w samym trzecim kwartale o +57%. W trzecim kwartale zwiększyła się też sprzedaż opon ciężarowych (+15%) i rolniczych (+11) – co ograniczyło spadki w tych segmentach od stycznia odpowiednio do -3% oraz -17%. Sytuacja na rynku opon jest podobna w całej Europie – co potwierdzają dane Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

– Rynek opon w Polsce został bardzo dotkliwie doświadczony przez pandemię, co było szczególne widoczne w pierwszym półroczu bieżącego roku. Wiele zakładów musiało przerwać produkcję z powodu spadku zamówień zarówno z rynku pierwszego wyposażenia, jak i rynku wymiany. Dynamika sprzedaży w 3. kwartale pozwoliła zmniejszyć spadki z pierwszego półrocza praktycznie we wszystkich segmentach. Jednak obserwując dynamiczny rozwój sytuacji epidemicznej w ostatnich tygodniach i biorąc również pod uwagę sytuację gospodarczą, możemy założyć, że rok 2020 będzie bardzo trudny – mówi Andrzej Włodarczyk, prezes Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

– Drugie półrocze w przemyśle oponiarskim zapowiada się jedynie trochę lepiej niż pierwsze. Obawiamy się, że zamknięcie gospodarki znów mocno uderzy w branżę motoryzacyjną i oponiarską. Pozytywne sygnały w sprzedaży opon ciężarowych, rolniczych i motocyklowych w 3. kwartale są raczej sezonowym wyłomem, niż trwałym trendem. Nawet zakupy opon przed sezonem zimowym nie zrekompensują tak głębokich spadków. Budujący jest najmniejszy ubytek – tylko o -7% – zakupów opon w segmencie premium oraz wzrost o 3% sprzedaży opon rolniczych radialnych. To ważne, że użytkownicy inwestują w opony dobrej jakości – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Europejski rynek opon

Drugi kwartał 2020 roku pokazał wyraźne spowolnienie sprzedaży spowodowane przez Covid-19, ale jest ono jeszcze bardziej widoczne po trzech kwartałach. Wszystkie segmenty sprzedaży opon w 2020 roku notują spadki, a można oczekiwać dalszego pogorszenia sprzedaży ze względu na ograniczenia w przemieszczaniu się w całej Europie, a także zmniejszony tranzyt towarów. Niewielkim sygnałem pozytywnym jest – podobnie jak w Polsce – wzrost sprzedaży opon ciężarowych, rolniczych i motocyklowych w trzecim kwartale.

– Jak pokazują liczby, kryzys uderza w naszą branżę dość mocno – a sytuacja nie ma perspektyw na polepszenie. Najbardziej dotknięty sektor opon do samochodów osobowych (konsumencki) spadł jak dotychczas o -14,4% w porównaniu z III kwartałem 2019 roku w segmencie wymiany ogumienia przez użytkowników aut. Natomiast w obszarze zamówień do nowych aut spadek wyniósł aż -30,4%. Mamy nadzieję, że sytuacja zdrowotna ulegnie poprawie – jednak wyraźna jest pilna potrzeba wsparcia przemysłu oponiarskiego w celu zachowania miejsc pracy w tym sektorze. Perspektywy na koniec roku pozostają złe, z dwucyfrowym spadkiem sprzedaży spodziewanym we wszystkich segmentach – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Galeria zdjęć

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

IVECO pomaga DPS-om

13 listopada 2020

Takie informacje chętnie zamieszczamy. 12 500 masek ochronnych, 150 paczek rękawic nitrylowych, 250 litrów płynu antybakteryjnego oraz 300 przyłbic trafiło do 5 Domów Pomocy Społecznej. IVECO Poland czynnie wspiera DPS-y w czasie pandemii.

czytaj więcej »


Polacy chcą finansować auta elektryczne leasingiem

6 listopada 2020

61% klientów posiadających aktualną umowę leasingową na samochód do 3,5 tony, rozważa w najbliższym czasie zakup samochodu elektrycznego, i chce go sfinansować leasingiem – wynika z ankiet PKO Leasing.[1] Według badania PSPA, taką możliwość chciałoby mieć ok. 80% potencjalnych beneficjentów kwalifikujących się do programu „Zielony samochód” w ramach wsparcia NFOŚiGW.

czytaj więcej »


Podróż po świecie w kolorowych barwach

26 października 2020

Dla chwili oddechu od szalonego tygodnia postanowiliśmy wrzucić „kolorowy tekst” o podróżach samochodem. Koronawirus zachęca do pozostania w domu, lecz marzyć można z każdego miejsca, a o tym, że warto marzyć jak i podróżować, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Swoje inspiracje przedstawiła firma Uswitch, ciekawe czy są zbieżne z wizjami Czytelników.

czytaj więcej »


Pokaż jak ratujecie świat

26 października 2020

Webfleet Solutions wraz z Justdiggit (międzynarodowa organizacja pozarządowa z Holandii) wprowadza na rynek platformę Green Your Fleet. To narzędzie, które pomaga klientom flotowym wywierać pozytywny wpływ na klimat.

czytaj więcej »


Od pozyskania zlecenia po analizę płatności

24 września 2020

Grupa Transporeon poszerza swoją ofertę o cyfrowe audytowanie faktur za transport, dzięki przejęciu ControlPay. W rezultacie firma może zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę zleceń transportowych – począwszy od ich pozyskiwania aż po zautomatyzowane rozliczenie i analizę płatności. Przedsiębiorstwo rozwija też swoją działalność w Europie Wschodniej – niedawno otworzył swoje pierwsze biuro na Ukrainie.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter