Sprzedaż opon po trzech kwartałach 2020 roku

3 listopada 2020

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) po trzech kwartałach 2020 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali spadki sprzedaży na rynek sięgające -20% w niemal wszystkich segmentach opon. Jedynie sprzedaż opon motocyklowych wzrosła o +7%, a w samym trzecim kwartale o +57%. W trzecim kwartale zwiększyła się też sprzedaż opon ciężarowych (+15%) i rolniczych (+11) – co ograniczyło spadki w tych segmentach od stycznia odpowiednio do -3% oraz -17%. Sytuacja na rynku opon jest podobna w całej Europie – co potwierdzają dane Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

– Rynek opon w Polsce został bardzo dotkliwie doświadczony przez pandemię, co było szczególne widoczne w pierwszym półroczu bieżącego roku. Wiele zakładów musiało przerwać produkcję z powodu spadku zamówień zarówno z rynku pierwszego wyposażenia, jak i rynku wymiany. Dynamika sprzedaży w 3. kwartale pozwoliła zmniejszyć spadki z pierwszego półrocza praktycznie we wszystkich segmentach. Jednak obserwując dynamiczny rozwój sytuacji epidemicznej w ostatnich tygodniach i biorąc również pod uwagę sytuację gospodarczą, możemy założyć, że rok 2020 będzie bardzo trudny – mówi Andrzej Włodarczyk, prezes Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

– Drugie półrocze w przemyśle oponiarskim zapowiada się jedynie trochę lepiej niż pierwsze. Obawiamy się, że zamknięcie gospodarki znów mocno uderzy w branżę motoryzacyjną i oponiarską. Pozytywne sygnały w sprzedaży opon ciężarowych, rolniczych i motocyklowych w 3. kwartale są raczej sezonowym wyłomem, niż trwałym trendem. Nawet zakupy opon przed sezonem zimowym nie zrekompensują tak głębokich spadków. Budujący jest najmniejszy ubytek – tylko o -7% – zakupów opon w segmencie premium oraz wzrost o 3% sprzedaży opon rolniczych radialnych. To ważne, że użytkownicy inwestują w opony dobrej jakości – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Europejski rynek opon

Drugi kwartał 2020 roku pokazał wyraźne spowolnienie sprzedaży spowodowane przez Covid-19, ale jest ono jeszcze bardziej widoczne po trzech kwartałach. Wszystkie segmenty sprzedaży opon w 2020 roku notują spadki, a można oczekiwać dalszego pogorszenia sprzedaży ze względu na ograniczenia w przemieszczaniu się w całej Europie, a także zmniejszony tranzyt towarów. Niewielkim sygnałem pozytywnym jest – podobnie jak w Polsce – wzrost sprzedaży opon ciężarowych, rolniczych i motocyklowych w trzecim kwartale.

– Jak pokazują liczby, kryzys uderza w naszą branżę dość mocno – a sytuacja nie ma perspektyw na polepszenie. Najbardziej dotknięty sektor opon do samochodów osobowych (konsumencki) spadł jak dotychczas o -14,4% w porównaniu z III kwartałem 2019 roku w segmencie wymiany ogumienia przez użytkowników aut. Natomiast w obszarze zamówień do nowych aut spadek wyniósł aż -30,4%. Mamy nadzieję, że sytuacja zdrowotna ulegnie poprawie – jednak wyraźna jest pilna potrzeba wsparcia przemysłu oponiarskiego w celu zachowania miejsc pracy w tym sektorze. Perspektywy na koniec roku pozostają złe, z dwucyfrowym spadkiem sprzedaży spodziewanym we wszystkich segmentach – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Galeria zdjęć

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Nowy przewodniczący

18 stycznia 2021

Paweł Pach, prezes zarządu PKO Leasing, został wybrany na stanowisko przewodniczącego Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

czytaj więcej »


Poczta Polska rozszerza flotę

7 stycznia 2021

Poczta Polska otrzyma do dyspozycji w pierwszym kwartale 2021 roku wszystkie z ponad tysiąca nowych aut dostawczych. Do floty dołączyło właśnie ponad 400 aut zakontraktowanych w ubiegłym roku.

czytaj więcej »


MAN w DPD

3 stycznia 2021

W pierwszym kwartale 2021 roku do floty DPD Polska trafi 50 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych marki MAN. Auta sfinansuje Carefleet.

czytaj więcej »


Transport szczepionek na koronawirusa

28 grudnia 2020

W najbliższych miesiącach w wielu krajach ma  rozpocząć się akcja szczepień na koronawirusa, będąca kluczowym krokiem do zatrzymania pandemii. Szybkie i bezpieczne dostarczenie głęboko mrożonych szczepionek to jedno z największych logistycznych wyzwań oraz złożone zadanie wymagające globalnej mobilizacji. Branża logistyczna i transportowa muszą się do niego dobrze przygotować – operacja wymaga przystosowania magazynów, pozyskania specjalnych kontenerów oraz zorganizowania połączeń lotniczych, mając jednocześnie na uwadze specyficzne wymagania temperaturowe szczepionek.

czytaj więcej »


Prezenty telematyczne – pobierz za darmo

21 grudnia 2020

Czy nadawcy transportu bezwzględnie będą wymagać od przewoźników drogowych posiadania rozwiązań telematycznych? Przez ich brak przedsiębiorcy nie dostaną nowych zleceń? Ile kosztują te rozwiązania i jak szybko można liczyć na zwrot inwestycji? To tylko kilka pytań, na które odpowiedzi udzielą eksperci uczestniczący w debacie pod hasłem „Nowoczesne technologie w transporcie – kosztowny luksus czy ekonomiczna konieczność?”. Zapraszamy do bezpłatnego pobrania debaty oraz dodatkowo kilku innych cennych publikacji.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter