PZPO radzi jak przygotować opony i koła na ferie

1 lutego 2018

01Aż 70% Polaków wyjeżdżających na urlopy wybiera samochód jako środek transportu[1]. Jak sprawić, żeby podróż autem przebiegła gładko, a przede wszystkim bezpiecznie? Opony – jako jedyny element łączący samochód z drogą – mają olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Bez sprawnego i odpowiednio dobranego do pory roku ogumienia w ogóle nie powinno się ruszać w drogę. Porady pochodzą z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarkiego.

1. Warunek bezwzględny to korzystanie z opon odpowiednich do sezonu. Jeśli nawet przed wyjazdem jest bezśnieżna zima i temperatura rzadko spada poniżej zera to i tak warto założyć opony z homologacją zimową. Opony zimowe oraz całoroczne z homologacją zimową można rozpoznać po widocznym z boku symbolu alpejskim[2] – płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Samodzielnie występujący znak M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną, gdyż nie otrzymała homologacji zimowej.

2. Sprawdź ciśnienie w oponach. Skąd wiadomo ile powietrza ma być w kołach? Zerknij do instrukcji obsługi pojazdu lub na nalepkę na środkowym słupku auta – to producent samochodu wyznacza wartość ciśnienia, z którym jazda będzie optymalna pod względem przyczepności do drogi. Warto pamiętać też o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym. Już różnica 0,5 bara znacząco zmniejsza właściwości ogumienia – droga hamowania wydłuża się nawet o 4 metry, zwiększa się też zużycie paliwa oraz hałas. Należy pamiętać, że zawsze kiedy obniża się temperatura za oknem, zmniejsza się także ciśnienie w kole.

3. Skontroluj bieżnik. Jego minimalna głębokość w Polsce to 1,6 mm. W czasie tankowania auta za pomocą monety 2 zł sprawdź czy opony spełniają ten warunek. Po włożeniu do rowka bieżnika, zewnętrzny złoty brzeg monety powinien w całości być niewidoczny. Samochód z oponami, których bieżnik jest płytszy niż 1,6 mm nie nadaje się do jazdy i stanowi poważne zagrożenie! Warto sprawdzić jakie są w tym temacie rekomendacja danego producenta opon.

Zdaniem redakcji FlotyAutoBiznes w oponach zimowych głębokość powinna mieć minimum 4 mm, to bowiem dopiero zwiększa bezpieczeństwo poruszania się na drodze.

4. Zwróć uwagę na nawet minimalne, spękania, pęknięcia czy wybrzuszenia – mogą one być sygnałem, że opona posiada zewnętrzne lub wewnętrzne uszkodzenia. Najczęściej powstają one w wyniku najechania z impetem na dziurę w jezdni lub otwór studzienki i są potencjalnie niebezpieczne – opona może pęknąć w czasie podróży. Warto również sprawdzić stan opony zapasowej. Jeśli masz takie objawy w swoim samochodzie pojedź do dobrego serwisu oponiarskiego po poradę.

5. Jeśli jedziesz w góry, wyposaż się w łańcuchy na koła. Mogą okazać się przydatne na wymagających i często ośnieżonych górskich drogach. Przed wyjazdem warto przećwiczyć zakładanie łańcuchów. Łańcuchy kupuje się na wszystkie koła z napędem.

– Używanie opon zimowych lub całorocznych z homologacją zimową to najłatwiejszy sposób na poprawę naszego bezpieczeństwa na drodze. Takie ogumienie gwarantuje nam większą przyczepność oraz krótszą drogę hamowania w szerokim zakresie warunków pogodowych sezonu jesienno-zimowego. Kierowcy muszą pamiętać o tym, że o dobre opony – podobnie jak o dobre auta – trzeba dbać. Regularne sprawdzanie ciśnienia w oraz kontrola bieżnika to podstawowe czynności, które każdy kierowca może wykonać w zaledwie parę minut. Warto przy tym przyjrzeć się dokładnie oponom i sprawdzić, czy nie posiadają żadnych uszkodzeń, przetarć lub pęknięć. Parę minut poświęcone oponom, może zaoszczędzić nam wiele stresu, wydatków oraz co najważniejsze – uchronić nas od groźnej awarii – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Opony z homologacją zimową są wykonane są z innej mieszanki gumowej niż opony letnie, która dzięki większej zawartości naturalnej gumy i krzemionki nie twardnieje, kiedy robi się coraz chłodniej. Natomiast specjalny wzór bieżnika opon zimowych doskonale odprowadza wodę i wgryza się w śnieg, a dzięki przestrzennym, samoblokującym się lamelom także zapewnia bezpieczeństwo na suchej drodze. Zarówno mieszanka, jak i bieżnik są kluczowymi elementami opon zimowych, które zwiększają przyczepność samochodu do jezdni, a tym samym skracają drogę hamowania[3].

Nowoczesne opony zimowe oraz całoroczne z homologacją zimową, pochodzące od renomowanych producentów, nie odbiegają w zakresie efektywności paliwowej od letnich odpowiedników. Błędne przekonanie o zwiększonym spalaniu zimą, wynika przede wszystkim z trudniejszych warunków jazdy, ogrzewania auta oraz wolniejszego rozgrzewania się silnika – szczególnie na krótszych dystansach. Używanie opon zimowych wpływa pozytywnie na drogę hamowania i przyczepność samochodu[4]. Nagrania z testów Auto Express opon zimowych[5] pokazują, jak bardzo ogumienie adekwatne do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni pomaga kierowcy w kontroli nad pojazdem i potwierdzają różnicę pomiędzy oponami zimowymi a letnimi, nie tylko na oblodzonej czy ośnieżonej, ale i na mokrej drodze:

· Na oblodzonej drodze podczas jazdy z prędkością 32 km/h droga hamowania na oponach zimowych jest krótsza o 11 metrów w porównaniu z oponami letnimi, co odpowiada trzykrotnej długości samochodu!

· Na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h samochód na oponach zimowych zahamuje wcześniej niż samochód na oponach letnich aż o 31 metrów!

· Na mokrej nawierzchni przy temperaturze +6 st. C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 7 metrów niż samochodu na oponach zimowych. Najpopularniejsze samochody mają długość nieco ponad 4 metry. Gdy samochód na oponach zimowych bezpiecznie się już zatrzymał, maszyna na ogumieniu letnim jechała jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.

· Na mokrej nawierzchni przy temperaturze +2 st. C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 11 metrów niż samochodu na oponach zimowych.

– Zarówno mieszanka, bieżnik, jak i odpowiednie ciśnienie w oponach są kluczowymi elementami, które zwiększają przyczepność samochodu do jezdni, a tym samym skracają drogę hamowania, która często zapobiega kolizjom, a nieraz potrafi uratować życie. Na bezpieczeństwie nigdy nie warto oszczędzać. Przed wyjazdem na ferie zaopatrzmy się w dobrej jakości homologowane opony zimowe i pamiętajmy, że opona jest trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu, po turbinie i wałku rozrządu i jedynym mającym przy tym kontakt z jezdnią – nagła awaria (np. pęknięcie) to wielkie zagrożenia dla wszystkich na drodze – dodaje Piotr Sarnecki.

[1] Ipsos Polska dla Mondial Assistance, maj 2017

[2] Został on określony regulaminem ONZ Nr 117 i wprowadzony rozporządzeniem unijnym 661/2009

[3] How do tyres work?, https://www.youtube.com/watch?v=zLMwF5WR-us&feature=youtu.be&t=23s

[4] Zalety opon zimowych: opony letnie vs opony zimowe, https://youtu.be/9-4YS16AM3w

[5]Winter Tyres v Summer Tyres: the Truth! – Auto Express, https://www.youtube.com/watch?v=elP_34ltdWI

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Dostawczy Fiat w abonamencie

16 lutego 2018

Fiat Professional wprowadza program finansowania samochodów dostawczych w formie stałego miesięcznego abonamentu bez potrzeby angażowania kapitału na wpłatę początkową. Klient otrzymuje nowy model na 24 miesiące w wybranym przez siebie wariancie opłaty wstępnej i rocznego przebiegu.

czytaj więcej »


Zmiany personalne w Lease Plan

9 lutego 2018

1 marca Piotr Wróbel obejmie stanowisko dyrektora sprzedaży i obsługi klienta segmentu korporacyjnego i międzynarodowego a Piotr Staniewski stanowisko dyrektora sprzedaży i obsługi klienta segmentu MŚP w Lease Plan FM Polska. Zmiana ta jest następstwem odejścia z firmy Artura Sulewskiego, dyrektora handlowego LeasePlan, który podjął decyzję o wyborze nowej drogi zawodowej.

czytaj więcej »


Wypad na ferie – o czym warto pamiętać

29 stycznia 2018

Wybierasz się samochodem na narty? Planujesz zimowy urlop za granicą? Po pierwsze, upewnij się, czy odpowiednio pakujesz sprzęt sportowy do pojazdu. Po drugie, zapoznaj się z podstawowymi przepisami drogowymi obowiązującymi w danym państwie. Przedstawiamy kilka wskazówek, jak bezpiecznie i bezstresowo podróżować autem po popularnych, europejskich kurortach.

czytaj więcej »


Unimot zrealizował cel na 2017 rok

22 stycznia 2018

W miejscowości Skorzów, w województwie świętokrzyskim, niedawno rozpoczęła działalność w sieci franczyzowej Avia. Tym samym spółka Unimot, która odpowiada za rozwój marki w Polsce, wypełniła zobowiązanie uruchomienia 15 stacji paliw pod tym brandem do końca 2017 roku.

czytaj więcej »


Rok Infiniti

19 stycznia 2018

To był bardzo dobry rok dla Infiniti w Polsce. Prawie dwukrotnie lepszy niż dla całego motoryzacyjnego rynku premium. Sprzedaż marki w roku 2017 wyniosła 781 aut, czyli o 44,6% więcej niż rok wcześniej, wobec wzrostu segmentu premium w Polsce o 23%.

czytaj więcej »


Newsletter