Kolor ma znaczenie?

23 kwietnia 2018

Według ekspertów Grupy AAA Auto kolor auta ma większe znaczenie niż mogłoby się to wydawać. Wybór pojazdu określonej barwy to nie tylko kwestia panujących trendów i indywidualnego gustu.

Kolor auta może wiele powiedzieć o jego właścicielu, ujawnia jego osobowość i aspiracje. Dla nabywców aut używanych kolor auta jest więc ważną informacją o poprzednim właścicielu – m.in. o jego stylu jazdy i stosunku do bezpieczeństwa na drodze.

Oprócz podstawowej palety barw producenci oferują dziś dziesiątki kolorów, które pomagają wyróżniać ich produkty na rynku. Jak pokazują analizy danych zakupowych Grupy AAA Auto, mimo wielu dostępnych opcji, większość klientów decyduje się na mało rzucające się w oczy kolory nadwozia. To tendencja niezależna od płci. Dane z ostatnich 3 lat wskazują na niesłabnące zainteresowanie srebrnym i czarnym, które otwierają zestawienie ulubionych kolorów aut Polaków. W pierwszej piątce najpopularniejszych kolorów roku 2017 znalazły się także szary, niebieski i biały. Ten ostatni wyparł cieszącą się powodzeniem przez wiele lat czerwień.

Ulubione kolory aut używanych Polaków (kolejno 2015, 2016, 017, 2018)

Srebrny 23,2%, 22,5%, 22,4%, 21,1%

Czarny 21,0%, 20,1%, 20,8%, 20,8%

Szary 13,9%, 14,2%, 14,5%, 15,1%

Niebieski 14,7%, 13,9%, 12,8%, 10,9%

Biały 4,7% ,5,1%, 6,2%, 8,4%

Czerwony 6,2%, 6,8%, 6,7%, 6,0%

Zielony 4,5%, 4,1%, 2,8%, 2,6%

Beżowy 2,3%, 3,0%, 2,9%, 4,4%

Złoty 3,5%, 2,9%, 3,1%, 2,0%

Brązowy 2,4%, 2,6%, 2,9%, 3,8%

Bordowy 1,5%, 2,4%, 2,2%, 2,2%

Fioletowy 0,8%, 1,0%, 1,2%, 1,0%

Pomarańczowy 0,7%, 0,9%, 1,0%, 1,3%

Żółty 0,6%, 0,3%, 0,4%, 0,3%

– Chociaż długoterminowe statystyki AAA AUTO sugerują, że paleta kolorów sprzedawanych aut nie zmienia się zbytnio w czasie, wyjątki potwierdzają regułę. Na przykład w 2012 roku stosunek samochodów z lakierem metalicznym w odniesieniu do samochodów ze zwykłym, niemetalicznym lakierem, wyniósł 66% do 34% na korzyść metalików. Taka sama proporcja była zachowana w ubiegłym roku. Przy tradycyjnych kolorach – czarny, biały i srebrny – te proporcje nie zmieniają się przez długi okres, ale na przykład przy obecnie modnych kolorach, jakimi są brązowy, bordowy i beż, obserwujemy kilkuprocentowy wzrost zainteresowania, szczególnie wśród kobiet“ – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.

Renomowany Pantone Color Institute od lat prowadzi badania w obszarze psychologii koloru, które wskazują szereg ciekawych prawidłowości. Tradycyjnie nasycone kolory (jak na przykład ognista czerwień czy kanarkowy żółty) przyporządkowuje się osobom dynamicznym o młodzieńczym temperamencie, co może wskazywać na agresywny styl jazdy. Takie osoby lubią zwracać na siebie uwagę, także na drodze.

Odcienie czyste, jak na przykład jaskrawy zielony albo przeciwnie, ciemny niebiesko-zielony sygnalizują, że mamy do czynienia z człowiekiem przywiązującym dużą wagę do walorów estetycznych. Taki właściciel z mniejszym prawdopodobieństwem będzie eksploatował nadmiernie swoje auto. Kolory łagodnie pastelowe lub neutralne wskazują na zrównoważony charakter z upodobaniem do luksusu. Odcienie ciemne są wybierane natomiast przez ludzi spokojnych i praktycznych, prowadzących auto w sposób bezpieczny i zrównoważony.

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Serwisy są otwarte

31 marca 2020

We wszystkich europejskich krajach nieprzerwanie działają policja, straż pożarna, ambulanse, służby komunalne, usługi techniczne, logistyczne i dostawy towarów. Samochody Mercedes-Benz Vans pozostają na służbie w sektorze prywatnym i publicznym.

czytaj więcej »


Nowe pojazdy Tesco

30 marca 2020

Tesco powiększyła swoją flotę pojazdów dostawczych w Wielkiej Brytanii o 52 nowe samochody z zasilanymi falownikiem, w pełni elektrycznymi agregatami chłodniczymi E-200 firmy Thermo King.

czytaj więcej »


Jak zmniejszyć emisję CO2 o 1 mln ton rocznie

30 stycznia 2020

Shell przygotowuje się do projektu sprzyjającego dekarbonizacji ciężkiego transportu drogowego w Niemczech. Firma rozbuduje swoją sieć niemieckich stacji LNG do 34–45 placówek i będzie je zaopatrywać w neutralne pod względem emisji CO2 paliwo bioLNG[1]. Inicjatywa ta umożliwia rozwijającej się branży transportu drogowego w Niemczech zmniejszanie śladu węglowego początkowo nawet o 1 mln ton CO2 rocznie do połowy lat 20. XXI wieku.

czytaj więcej »


Nowi „zawodnicy” DKV

16 stycznia 2020

Digitalizacja produktów, ekspansja w zakresie opłat drogowych, ochrona klimatu, rozwiązania big data oraz wzmocnienie usług finansowych. To obszary przewagi strategicznej DKV Euro Service. Ich realizację wzmocnią światowej klasy eksperci i praktycy, którzy na przełomie 2019 i 2020 roku dołączyli do Grupy DKV.

czytaj więcej »


Szerokości, czyli digitalizacja transportu, spedycji i logistyki, 30.01. Warszawa

14 stycznia 2020

Szerokości, czyli digitalizacja transportu, spedycji i logistyki pod takim hasłem odbędzie się 30.01 konferencja organizowana przez Betacom i Hewlett Packard Enterprise. Wstęp bezpłatny.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter