Kierowcy oceniają bezpieczeństwo na drodze

20 grudnia 2017

Zawodowi kierowcy, w szczególności prowadzący autobusy, pojazdy uprzywilejowane i przewożący niebezpieczne ładunki, uchodzą za wzory bezpiecznej jazdy. Z kolei motocykliści i posiadacze aut sportowych to największe zagrożenie na polskich drogach – wynika z badania postrzegania kwestii bezpieczeństwa na polskich drogach, przeprowadzonego na zlecenie Shell Polska. Większość przebadanych osób ocenia się jako dobrych kierowców i uważa, że inni użytkownicy dróg powinni jeździć tak, jak oni – wtedy na polskich drogach byłoby bezpieczniej. To jeden z wniosków z badania „Bezpieczeństwo na Drodze Oczami Polskich Kierowców” przeprowadzonego na zlecenie Shell Polska przez firmę badawczą SW Research. Polscy kierowcy, oprócz przekonania o własnych, wysokich umiejętnościach, mają jasno wyrobione opinie o innych użytkownikach dróg. Aż 36 proc. kierowców uważa, że największym zagrożeniem na polskich drogach są motocykliści. Daleko za nimi (15 proc. wskazań) plasują się kierowcy samochodów sportowych. Z kolei za najmniejsze zagrożenie uznawani są prowadzący autobusy i pojazdy uprzywilejowane: ambulansy, wozów strażackie, itp. Kierowcy przewożący niebezpieczne ładunki, np. paliwa czy płynny gaz, postrzegani są jako niewielkie niebezpieczeństwo – na zagrożenie z ich strony wskazało tylko 2 proc. badanych.

– Bardzo nas cieszy, że profesjonalni kierowcy cystern paliw są postrzegani jako elita kierowców o dużych umiejętnościach i kulturze jazdy. Jak widać, wysiłki przewoźników i koncernów, mające na celu poprawę standardów bezpieczeństwa w transporcie paliw, przynoszą mierzalne efekty – komentuje Karolina Gajos, dyrektor działu logistyki i członek zarządu Shell Polska.

Badanie Shell Polska i SW Research ujawniło, że wśród Polaków dominują trzy typy kierowców (60 proc. kierowców reprezentuje któryś z tych stylów jazdy):

  • Skoncentrowani i asekuracyjni, unikający jazdy np. w godzinach szczytu i złych warunkach; w tej grupie dominują kobiety po 55 roku życia
  • Dynamiczni i pewni siebie„Jeżdżę szybko, ale bezpiecznie. Zagrożeniem są ci, którzy jeżdżą zbyt wolno”; najczęściej mężczyźni w wieku 18-34 lata
  • Bezpieczeństwo ponad wszystko „Gdyby wszyscy jeździli tak, jak ja, na drogach byłoby bezpieczniej”; najczęściej osoby po 35. roku życia

– Badanie, które przeprowadziliśmy, pokazało, że kwestie stylu i kultury jazdy oraz postrzeganie kwestii bezpieczeństwa, są w Polsce niezwykle złożone. Zaobserwowaliśmy wyraźne sprzeczności – większość kierowców wysoko ocenia własne umiejętności za kierownicą, ale inni użytkownicy dróg niekoniecznie podzielają te opinie, co pokazują liczby – komentuje Piotr Zimolzak, dyrektor ds. badań SW Research.

Badanie pokazało także, że zawodowi kierowcy, np. autobusów lub np. cystern oceniani są jako osoby odporne na stres, spokojne i umiejące bezpiecznie prowadzić nawet w trudnych warunkach. – Wspólnie z naszymi partnerami biznesowymi uczymy kierowców zasady „przerywania pracy”, która daje prowadzącemu pełną decyzyjność w sytuacji zagrożenia. Kierowcy, którzy zaobserwują niebezpieczną sytuację np. oblodzoną drogę, lub poczują się zbyt zmęczeni by prowadzić, mają prawo przerwać pracę, zatrzymać się i odpocząć. Ustawicznie pracujemy nad innowacyjnymi metodami poprawiania kultury bezpieczeństwa, bo to jest kluczowe w osiągnięciu celu, którym jest eliminacja wypadków w transporcie paliw. Cieszy nas, że społeczeństwo pozytywnie postrzega kierowców pojazdów z materiałami niebezpiecznymi – powiedziała Karolina Gajos, Shell Polska.

Badanie „Bezpieczeństwo na Drodze Oczami Polskich Kierowców” zostało przeprowadzone metodą CAWI, oparte na panelu badawczym swpanel.pl na łącznej, reprezentatywnej próbie 1019 kierowców z prawem jazdy kat. B w tym 109 posiadaczy prawa jazdy kat. B, w dniach 27-30.11.2017.

Pliki do pobrania

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Rok Infiniti

19 stycznia 2018

To był bardzo dobry rok dla Infiniti w Polsce. Prawie dwukrotnie lepszy niż dla całego motoryzacyjnego rynku premium. Sprzedaż marki w roku 2017 wyniosła 781 aut, czyli o 44,6% więcej niż rok wcześniej, wobec wzrostu segmentu premium w Polsce o 23%.

czytaj więcej »


16 stycznia 2018
Toyota zaprezentowała doświadczalny samochód nowej generacji do badań nad autonomicznym prowadzeniem. Zaawansowany zestaw czujników i kamer o zasięgu zwiększonym do 200 metrów monitoruje otoczenie samochodu w zakresie 360 stopni. System autonomicznej jazdy został ukryty pod panelem dachowym.

czytaj więcej »


Nowe silniki Volkswagena

12 stycznia 2018

Volkswagen rozszerzył gamę silników oferowanych do Golfa i do Golfa Varianta wzbogacając ofertę o benzynową jednostkę napędową najnowszej generacji – 1.5 TSI o mocy 130 KM. Turbodoładowany, czterocylindrowy silnik, który pracuje w cyklu Millera, jednocześnie oferuje wysoki moment obrotowy i korzyści wynikające z zastosowania bezpośredniego wtrysku paliwa. Wysoki stopień sprężania sprawia, że nowa jednostka napędowa odznacza się większą wydajnością i znacząco niższym zapotrzebowaniem na paliwo. W wypadku Golfa – w zależności od wyposażenia – oznacza to zużycie paliwa od 4,8 do 5 l na 100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie od 110 do 116 g/km.

czytaj więcej »


Masterlease podsumował minione 365 dni

11 stycznia 2018

W 2017 roku Grupa Masterlease sfinansowała 11 875 samochodów, a łączna wielkość floty Grupy osiągnęła poziom 33 904 pojazdów. Zmiana stanu floty finansowanej, jaka nastąpiła w zeszłym roku, wyniosła łącznie 3 001 dodatkowych pojazdów, co stanowi wzrost o 9,7% r./r.

czytaj więcej »


Ceny paliw maleją

5 stycznia 2018

Jak podaje Polska Izba Paliw Płynnych, średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach 5 stycznia 2018 r. ukształtowały się na poziomie: Pb95 4,65 zł/l; ON 4,56 zł/l i LPG 2,13 zł/l*. W porównaniu z notowaniem z piątku 29 grudnia olej napędowy i autogaz tanieją 1 gr/l, a benzyna 2 gr/l (zarówno podstawowa PB95, jak i premium PB98).

czytaj więcej »


Newsletter