Czy można wierzyć wirtualnym alkomatom?

2 grudnia 2019

Wirtualne alkomaty są popularne, ale bezrefleksyjne kierowanie się ich wskazaniami może drogo kosztować. Jak pokazało badanie firmy AlcoSense, niemała część kierowców na podstawie ich wyników podejmuje decyzję o wejściu za kierownicę.

Jak zbadało AlcoSense Laboratories, co trzeci polski kierowca (35,4%) przynajmniej raz skorzystał z wirtualnego alkomatu – przeglądarkowej lub mobilnej aplikacji, która oszacowuje poziom alkoholu we krwi. Mężczyźni częściej (41%), w stosunku do kobiet (28,3%), testowali swoją trzeźwość online.

Wyniki badania ujawniły przy tym dość niepokojące zjawisko. Znaczna część kierowców, którzy choć raz skorzystali z alkomatu online, potraktowało jego wskazania jako wiarygodne prognozy trzeźwienia. 39,2% z nich odpowiedziało, że podjęło na podstawie takich wyników decyzję o prowadzeniu pojazdu. Okazuje się, że bardziej skorzy do ufania testom online są mężczyźni (43,3%). Kobiety wykazują większą ostrożność (32,1%).

Alkomaty internetowe opierają się na algorytmach. Wprowadzając dane do kalkulatora, otrzymujemy matematyczną prognozę trzeźwienia. Większość wirtualnych alkomatów wymaga precyzyjnych informacji o rodzaju wypitego alkoholu, godzinie oraz zapełnieniu naszego żołądka. Musimy zmierzyć się z czynnikami, które trudno ocenić i w efekcie wpisujemy dane z przysłowiowego palca. Stosunkowo łatwo możemy się pomylić lub o czymś zapomnieć.

Twórcy takich aplikacji nie są też w stanie uwzględnić wszystkich zmiennych, takich jak choćby indywidualny poziom metabolizmu. Stąd często w opisie znajdziemy informację, że wskazania programu nie są w stu procentach pewne, a sam wynik jest jedynie szacunkowy.

Warto kierować się tu tą samą zasadą co na drodze – ograniczonym zaufaniem. Obowiązujący w Polsce limit 0,2 promila jest jednym z bardziej rygorystycznych w Europie, więc konsekwencje zbytniej ufności w algorytmy mogą być poważne.

– Niestety, problemem trapiącym wirtualne alkomaty, jest dokładnie to samo wyzwanie, które dotyczy wszelkich internetowych algorytmów, od kalkulatorów spalania paliwa po generatory idealnej diety. Chodzi o nieprawidłowość danych oraz ich zmienność w matematycznej formule. Każdy z nas inaczej toleruje alkohol, a tego żaden program nie jest w stanie uwzględnić. Jeśli potrzebujemy solidnego, a nie tylko orientacyjnego pomiaru, musimy dmuchnąć w ustnik fizycznego urządzenia. „Zbadałem się w internecie”, to wyjątkowo słaby argument na sali sądowej – wyjaśnia Hunter Abbot, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprawdzić się online i wskazanie programu potraktować jako sugestię. Wirtualny alkomat może być również przydatnym narzędziem do oszacowania, ile alkoholu możemy wypić, żeby mieć czas wytrzeźwieć. Gdy jednak stoimy przed decyzją, czy wsiąść do samochodu i prowadzić, warto mieć pod ręką dobrej jakości tradycyjny alkomat.

Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono w maju 2019 roku, na reprezentatywnej grupie 1090 polskich kierowców.

 

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Jak zmniejszyć emisję CO2 o 1 mln ton rocznie

30 stycznia 2020

Shell przygotowuje się do projektu sprzyjającego dekarbonizacji ciężkiego transportu drogowego w Niemczech. Firma rozbuduje swoją sieć niemieckich stacji LNG do 34–45 placówek i będzie je zaopatrywać w neutralne pod względem emisji CO2 paliwo bioLNG[1]. Inicjatywa ta umożliwia rozwijającej się branży transportu drogowego w Niemczech zmniejszanie śladu węglowego początkowo nawet o 1 mln ton CO2 rocznie do połowy lat 20. XXI wieku.

czytaj więcej »


Nowi „zawodnicy” DKV

16 stycznia 2020

Digitalizacja produktów, ekspansja w zakresie opłat drogowych, ochrona klimatu, rozwiązania big data oraz wzmocnienie usług finansowych. To obszary przewagi strategicznej DKV Euro Service. Ich realizację wzmocnią światowej klasy eksperci i praktycy, którzy na przełomie 2019 i 2020 roku dołączyli do Grupy DKV.

czytaj więcej »


Szerokości, czyli digitalizacja transportu, spedycji i logistyki, 30.01. Warszawa

14 stycznia 2020

Szerokości, czyli digitalizacja transportu, spedycji i logistyki pod takim hasłem odbędzie się 30.01 konferencja organizowana przez Betacom i Hewlett Packard Enterprise. Wstęp bezpłatny.

czytaj więcej »


Pracownicy szukają nowej pracy

30 grudnia 2019

Bardzo wielu pracowników pozytywnie ocenia perspektywę swojej kariery zawodowej i z optymizmem patrzy w przyszłość. Coraz częściej zatrudnieni uważają też, że obecny pracodawca daje im szansę dalszego rozwoju. Nie jest to jednak argument przekładający się na chęć pozostania w firmie. Wg prowadzonego obecnie badania Hays Poland tylko 22 proc. pracowników nie rozważa zmiany pracy. Biorą pod uwagę taką ewentualność w ciągu kilku lat, ale i nadchodzących miesięcy. Dla pracodawców to wyzwanie znalezienia zastępstwa – stworzenia ciekawej oferty i odpowiedniego zaprezentowania.

czytaj więcej »


Poczta Polska na prąd

13 grudnia 2019

Pracownicy Poczty Polskiej doręczają paczki elektrycznymi Nissanami e-NV200.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter