Cloud computing w automotive

2 marca 2018

Nastroje w gospodarce są bardzo dobre, co skłania firmy do podejmowania działań, które pozwolą zyskać lepszą pozycję rynkową. Zwiększenie produktywności, zagraniczna ekspansja czy redukcja kosztów to cele, które łatwiej osiągnąć ze wsparciem nowych technologii. Dlatego część z nich rezygnuje ze starych stacjonarnych rozwiązań IT na rzecz nowoczesnych systemów w chmurze obliczeniowej.

Mimo tąpnięcia na nowojorskiej giełdzie, globalne wykresy pną się w górę. Szybko rosną zwłaszcza w strefie EURO, zbliżając się do historycznego maksimum z 2011 roku. W Polsce Giełdowy Indeks Produkcji, obejmujący spółki notowane na GPW zanotował niewielką korektę zamykając styczeń na poziomie 1129.63 pkt (-0.56%). Stało się tak, mimo że pierwszym tygodniom tego roku towarzyszyły głównie pozytywne odczyty różnych danych, to korekta na największych rynkach akcji zdusiła wypracowane w tym czasie wzrosty. Tę pozytywną koniunkturę w szczególności wykorzystują te firmy, które w ostatnich latach nie przespały czasu na modernizację i inwestowały w IT. Przykładem może być chociażby Nexteer, który umocnił swoją rynkową pozycję za sprawą wdrożenia nowoczesnych technologii produkcji. Firma, mająca w ofercie m.in. elektryczne i hydrauliczne układy kierownicze, postanowiła pożegnać się ze stacjonarnym systemem ERP. Nie był on w stanie sprostać jej coraz liczniejszym potrzebom. W zamian Nexteer sięgnęła po QAD Cloud ERP dla branży automotive – rozbudowany system do planowania zasobów przedsiębiorstwa działający w chmurze obliczeniowej. – ERP to kluczowa aplikacja do realizowania operacji produkcyjnych. Funkcjonowanie bez niej byłoby niemożliwe. Rośniemy razem z każdym znaczącym producentem pojazdów, a nasza strategia polega na pogłębianiu relacji z takimi firmami na całym świecie. Posiadanie ERP opartego o chmurę i współpraca z zespołem QAD, który rozumie obraną przez nas strategię, sprawiają, że proces rozwoju naszego systemu jest bezproblemowy i efektywny – tłumaczy swoją decyzję Nexteer.

Spółka w pierwszej połowie 2017 r. zanotowała wzrost przychodów o 2.6 procent r/r oraz zysk brutto w wysokości 371,5 miliona USD, co daje wzrost na poziomie 11,1 procent w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzedzającym. – Globalny system ma tę przewagę nad polskimi aplikacjami ERP, że jest dostosowany do prawodawstwa innych krajów. To znacznie ułatwia ekspansję. Nexteer w swojej polskiej fabryce, jak również w jej zagranicznych odpowiednikach wdrożyła QAD Cloud ERP. Jest to aplikacja chmurowa, której implementacja przebiega w błyskawicznym tempie. Korzystanie z niej wiąże się również z mniejszym TCO (ang. całkowity koszt posiadania), co może być zachętą dla firm szukających oszczędności – zwraca uwagę Piotr Rojek z DSR.

Nexteer nie jest jedyną firmą z branży automotive, która zdecydowała się na wdrożenie oprogramowania QAD. 8 na 10 globalnych dostawców rozwiązań z tej kategorii korzysta z takich aplikacji. Roczne przychody QAD Inc. z oprogramowania dla producentów motoryzacyjnych wynosi 4,5 biliona USD. Takie wyniki nie biorą się z powietrza i świadczą o jakości oferowanych przez dostawcę rozwiązań. O zaletach systemu QAD Cloud ERP przekonała się niedawno firma UpTime Parts, należący do Navistar dostawca części do lekkich ciężarówek. Wdrożenie nowego systemu miało wznieść ją na wyższy poziom wydajności operacyjnej i doskonałości usług. Firma poszukiwała również sposobu na akcelerację procesów biznesowych oraz wykorzystanie korporacyjnych zasobów Navistar do śledzenia wszystkich dostawców, dystrybutorów i interakcji serwisowych. Po licznych konsultacjach i zapoznaniu się z dostępnymi na rynku rozwiązaniami UpTime Parts postawiła na QAD i jak wynika z relacji Trish Reed, głównej menedżera w firmie Navistar, nie żałuje swoje decyzji. – Zanim zaimplementowaliśmy QAD Cloud ERP zdawałam sobie sprawę, że przyszłość oprogramowania leży w chmurze obliczeniowej. Podoba mi się fakt, że w tym modelu korzystamy z centrów danych o wysokim poziomie bezpieczeństwa, objętych ściślejszą kontrolą niż nasze stacjonarne zasoby — przyznaje Reed. Największe wrażenie obok szerokich możliwości systemu, zrobił na niej czas wdrożenia, które zajęło zaledwie 4 miesiące, ustanawiając tym samym nowy rekord implementacji takiego oprogramowania w firmie Navistar.

Za jej sprawą firma mogła zrezygnować dodatkowych aplikacji, co przełożyło się na uproszczenie i większą przejrzystość środowiska pracy. – Od momentu implementacji, QAD Cloud ERP pomógł nam zredukować koszty prowadzenia biznesu o 20 proc. Procesy biznesowe działają szybciej. Tyko jedna, wybrana sekwencja, która wcześniej trwała kilka minut, dziś trwa kilka sekund. Wystarczy pomnożyć to przez kilku użytkowników i dni pracujące, by otrzymać imponujący wynik – zauważa Reed. Odwaga we wdrażaniu rozwiązań chmurowych nie jest domeną wyłącznie firm z branży motoryzacyjnej. Jak szacują analitycy z IDC, do 2020 r. co najmniej 45 procent. oprogramowania oraz infrastruktury informatycznej w europejskich przedsiębiorstwach ma być dostarczane w modelu chmurowym. Tym samym w 2020 r. inwestycje w rozwiązania chmurowe będą stanowiły już 20 procent wydatków na infrastrukturę IT oraz 25 procent wydatków przeznaczanych na zakup oprogramowania, usług i sprzętu. To ważny sygnał dla firm, które rozważają wdrożenie ERP.

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Zima w pełni – kilka wskazówek jak podróżować w trudnych warunkach

7 stycznia 2019

W miesiącach zimowych, gdzie śnieg utrudnia widoczność na drodze, nie trudno o kolizję, stłuczkę czy wypadek. Prowadzenie samochodu przy śliskiej nawierzchni wymaga od kierowcy wzmożonej uwagi i skupienia. Poznaj kilka wskazówek o których warto pamiętać podczas jazdy zimą.

czytaj więcej »


Szalony rozwój stacji Moya

17 grudnia 2018

Sześć nowych stacji spod znaku Moya rozpoczęło swoją działalność w ciągu ostatnich kilkudziesięciu dni. W 2023 sieć ma liczyć 350 obiektów.

czytaj więcej »


Zimowe paliwa Lotos

13 grudnia 2018

Do końca lutego na stacjach Lotos jest dostępny zimowy olej napędowy, w pierwszej połowie grudnia zostanie wprowadzony do sprzedaży arktyczny olej napędowy.

czytaj więcej »


Od ciągnika do Bentleya

11 grudnia 2018

W ostatnich latach branża motoryzacyjna aktywnie się rozwija. Producenci samochodów zwiększają produkcję, wzrasta wielkość importu i eksportu, rozszerza się sieć dystrybucji. Analogicznie podnoszą się również wskaźniki zapotrzebowania na usługi transportowo-logistyczne w danym segmencie rynku.

czytaj więcej »


Zmiany w przepisach leasingowych

10 grudnia 2018

Początek 2019 roku to moment, w którym w życie wchodzą nowe przepisy podatkowe. Jest to szczególnie ważne dla firm wykorzystujących w swojej działalności samochody osobowe, zmienią się bowiem regulacje określające sposoby podatkowego rozliczania kosztów aut. Nowe regulacje mogą mieć wpływ na rynek leasingu i wynajmu aut w Polsce.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter