Bezgłośnikowy system audio

23 sierpnia 2017

Continental, producent opon i wiodący dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, opracował bezgłośnikowy, samochodowy system audio. Prototyp systemu Ac2ated Sound, zamiast klasycznych głośników, wykorzystuje niewielkie przetworniki wibracyjne, które tworzą dźwięk przy pomocy wprawiania w wibracje powierzchni znajdujących się we wnętrzu auta. Rozwiązanie jest oparte na wieloletnich doświadczeniach firmy w zakresie badań NVH (Noise, Vibration, Harshness – hałas, drgania, szorstkość).System Ac2ated Sound działa na takiej samej zasadzie, jak instrumenty smyczkowe. Fale dźwiękowe wytwarzane są przez przetworniki wibracyjne, które są podobne do rdzenia konwencjonalnego głośnika. Składają się z magnesu i wibrującej cewki, przetwarzającej elektryczny sygnał na ruch. Jednak zamiast drgającej membrany, która jest częścią klasycznych głośników, do emitowania dźwięku wykorzystywane  są powierzchnie wewnątrz pojazdu. Za sprawą specjalnej technologii wiązania, fale dźwiękowe są przenoszone na wewnętrzne elementy auta, np. deskę rozdzielczą lub boki drzwi. Ich powierzchnia zmienia się wówczas w głośnik.

– Dla lepszego zobrazowania działania systemu Ac2ated Sound można go porównać do skrzypiec. Smyczkiem i strunami są w nim przetworniki wibracyjne, mostek skrzypcowy to miejsce umieszczenia przetworników, a pudłem rezonansowym jest wnętrze samochodu. Słupki w aucie są przystosowane do generowania dużych częstotliwości, a panele drzwiowe mają odpowiednie właściwości do tworzenia średnich częstotliwości. Podobnie jak w przypadku technologii głośnikowej, aby wygenerować niskie częstotliwości wykorzystujemy duże elementy, takie jak wykładzina dachowa czy półka tylna.” – powiedział Dimitrios Patsouras, dyrektor Centrum Kompetncyjnego NVH w Continental Engineering Services.

 Downsizing w motoryzacji

Producenci nowoczesnych pojazdów przywiązują ogromną wagę do nagłośnienia. Obecnie dostępne samochodowe systemy audio, uzyskujące dobry dźwięk przestrzenny 3D, mogą składać się z ponad 20 głośników, które ważą nawet 15 kg, a ich objętość całkowita może wynieść 30 dm³. Bezgłośnikowy system Continental jest znacznie mniejszy – może ważyć zaledwie 1 kg, a objętość zabudowy nie przekraczać 1 dm³. – W czasach samochodów elektrycznych ich producenci poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą drastycznie zmniejszyć wagę pojazdów oraz zyskać przestrzeń dla pasażerów i nowych technologii. Z drugiej strony zwracają szczególną uwagę na jakość dźwięku oraz elegancki design. Opracowany przez Continetal system Ac2ated Sound jest połączeniem naszej wiedzy i doświadczeń w zakresie innowacyjnych rozwiązań multimedialnych dla motoryzacji oraz badań NVH. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest nie tylko jego niewielki rozmiar i masa, ale także wysoka jakość dźwięku. Niewidzialny system audio, w przeciwieństwie do tradycyjnych głośników, zapewnia bogaty i równomierny dźwięk w samochodzie – powiedział Johann Hiebl, szef działu Infotainment & Connectivity.

Technologia bezgłośnikowa może być również wykorzystana w ramach koncepcji interakcji człowiek-maszyna, np. poprzez podawanie instrukcji związanych z nawigacją czy przekazywanie sygnałów ostrzegawczych. Inżynierowie Continetal widzą duży potencjał dla zastosowania tego rozwiązania w samochodach przyszłości.

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Pogodowe laboratorium Forda

21 maja 2018

Tutaj gorące powietrze faluje jak na pustyni, a zaledwie kilka metrów dalej jest tak zimno, że można ulepić bałwana. Natomiast w pokoju obok szaleje huragan «piątka». Witajcie w „Fabryce Pogody” Forda.

czytaj więcej »


Umowa o elektromobilności

15 maja 2018

Polska podąża za trendem ekologii w motoryzacji, czego dowodem ustawa o elektromobilności, zapowiadająca powstanie do 2020 r. ponad 6000 punktów ładowania. Przejawem tego trendu jest też umowa między Innogy i DKV Euro Service.

czytaj więcej »


Łukasz Klamka w Shell Fleet Solutions

11 maja 2018

Do zespołu Shell Fleet Solutions, odpowiadającego za rozwój, marketing i sprzedaż kart flotowych euroShell, dołączył Łukasz Klamka, który w ramach awansu wewnętrznego objął stanowisko Indirect Account Manager na Polskę, kraje bałtyckie i Ukrainę.

czytaj więcej »


Dane pojazdów osobowych i ciężarowych Volvo współdzielone w chmurze

10 maja 2018
Volvo Cars, producent samochodów osobowych i producent pojazdów użytkowych, Volvo Trucks, będą współdzielić w czasie rzeczywistym dane, by zwiększyć zasięg działania technologii ochronnych z zakresu connected. System oparto na chmurze danych. Pozwala pojazdom na wzajemną komunikację i ostrzeganie kierowców o zbliżających się zagrożeniach dla bezpieczeństwa. Od roku 2018 anonimowe dane w trybie rzeczywistym będą współdzielone pomiędzy wyselekcjonowanymi ciężarówkami Volvo sprzedanymi w Szwecji i Norwegii, wyposażonymi we własne systemy Volvo ostrzegające o zagrożeniach, a samochodami osobowymi Volvo wyposażonymi w system Hazard Light Alert produkcji Volvo Cars.

czytaj więcej »


Truck Forum – to już 24.05.

7 maja 2018

Ale się będzie działo. Spotkania z nadawcami transportu, interpretacje ważnych przepisów, Informacje jak zatrudnić pracownika z Europy Wschodniej bez pośrednika, szkolenie interpersonalne, szkolenie z pierwszej pomocy, rozmowy z ekspertami, debata… Wszystko w jednym miejscu, jednym dniu za jeden bilet. Zapraszamy 24.05 do Hotelu Airport Novotel w Warszawie.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter