Auto, którego premiera będzie za 12 lat

20 lutego 2018

Zasilane ogniwami wodorowymi, autonomiczne samochody marki Hyundai przejechały dystans 190 kilometrów z Seulu do Pyeongchang. Był to pierwszy na świecie przejazd na czwartym poziomie autonomiczności z udziałem całkowicie ekologicznych samochodów zasilanych wodorem*.

Do tej pory jazda autonomiczna odbywała się na wytyczonych lokalnie obszarach z zachowaniem ograniczonej prędkości. Tym razem samochody pokonały otwarty dystans z maksymalną, dozwoloną na koreańskich autostradach prędkością 100-110 km/h. Flotę 5 autonomicznych samochodów stanowiły 3 auta bazujące na całkowicie nowym, wyposażonym w ogniwa wodorowe modelu NEXO oraz 2 samochody Genesis G80. Wszystkie zostały wyposażone w rozwiązania technologiczne czwartego poziomu autonomiczności, w oparciu o międzynarodowe standardy SAE (International Society of Automotive Engineers).

Podczas jazdy, samochody korzystały z wielu zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Umożliwiają one między innymi prawidłową ocenę sytuacji drogowej na skrzyżowaniach, nawigowanie przy zbliżaniu się do bramki opłat na autostradzie i odpowiednią ocenę jej szerokości. Dodatkowo pozwala na dokładne określenie pozycji samochodu na mapie za pomocą zewnętrznych czujników w sytuacji, kiedy sygnał GPS zostaje zakłócony np. podczas długiej jazdy w tunelu.

Samodzielna jazda samochodu wymaga stałego przetwarzania ogromnej ilości danych, co z kolei oznacza duży pobór mocy. W samochodzie zasilanym wodorem, prąd wytwarzany jest z reakcji wodoru i tlenu, co czyni go optymalnym modelem do przeprowadzenia testu. Nowy model NEXO może pokonać dystans 600 km na jednym tankowaniu wodoru, które trwa około 5 minut. Wśród zaawansowanych systemów informacyjnych dostępnych na pokładzie samochodu znalazł się np. „Home Connect”, umożliwiający obserwowanie obrazów z domowej kamery w czasie rzeczywistym, sterowanie oświetleniem, odbiornikiem TV, a nawet domowymi systemami grzewczymi.

„Wellness Care” monitoruje kondycję fizyczną pasażerów tylnych siedzeń badając poziom stresu, stan serca i ogólny nastrój. W razie potrzeby mogą oni uzyskać konsultację lekarską w czasie rzeczywistym w ramach video rozmowy. W kabinie zastosowano rozwiązanie redukujące poziom hałasu „Noise-Away” a także „Mood Care”, które dobiera nastrojowe światło podczas odtwarzania muzyki lub korzystania z systemu „Wellness Care”. W samochodzie znalazła się także umilająca podróż, koreańska aplikacja karaoke „Everysing”.

Hyundai planuje komercjalizację autonomicznej jazdy na poziomie czwartym w wybranych miastach do 2021 roku. Podczas styczniowych targów elektroniki konsumenckiej CES 2018 w Las Vegas firma ogłosiła w tym zakresie współpracę z amerykańskim startupem Aurora Innovation. Komercjalizacja technologii pozwalającej na całkowicie autonomiczną jazdę planowana jest przez markę Hyundai na 2030 rok.

* 4. poziom autonomicznej jazdy oznacza pełną samodzielność samochodu, a uwaga kierowcy nie jest konieczna dla zachowania bezpieczeństwa. Pojazd musi być w stanie bezpiecznie przerwać podróż, tj. zaparkować samochód, jeżeli kierowca nie podejmie kontroli, gdy samochód tego wymaga.

 

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Serwisy są otwarte

31 marca 2020

We wszystkich europejskich krajach nieprzerwanie działają policja, straż pożarna, ambulanse, służby komunalne, usługi techniczne, logistyczne i dostawy towarów. Samochody Mercedes-Benz Vans pozostają na służbie w sektorze prywatnym i publicznym.

czytaj więcej »


Nowe pojazdy Tesco

30 marca 2020

Tesco powiększyła swoją flotę pojazdów dostawczych w Wielkiej Brytanii o 52 nowe samochody z zasilanymi falownikiem, w pełni elektrycznymi agregatami chłodniczymi E-200 firmy Thermo King.

czytaj więcej »


Jak zmniejszyć emisję CO2 o 1 mln ton rocznie

30 stycznia 2020

Shell przygotowuje się do projektu sprzyjającego dekarbonizacji ciężkiego transportu drogowego w Niemczech. Firma rozbuduje swoją sieć niemieckich stacji LNG do 34–45 placówek i będzie je zaopatrywać w neutralne pod względem emisji CO2 paliwo bioLNG[1]. Inicjatywa ta umożliwia rozwijającej się branży transportu drogowego w Niemczech zmniejszanie śladu węglowego początkowo nawet o 1 mln ton CO2 rocznie do połowy lat 20. XXI wieku.

czytaj więcej »


Nowi „zawodnicy” DKV

16 stycznia 2020

Digitalizacja produktów, ekspansja w zakresie opłat drogowych, ochrona klimatu, rozwiązania big data oraz wzmocnienie usług finansowych. To obszary przewagi strategicznej DKV Euro Service. Ich realizację wzmocnią światowej klasy eksperci i praktycy, którzy na przełomie 2019 i 2020 roku dołączyli do Grupy DKV.

czytaj więcej »


Szerokości, czyli digitalizacja transportu, spedycji i logistyki, 30.01. Warszawa

14 stycznia 2020

Szerokości, czyli digitalizacja transportu, spedycji i logistyki pod takim hasłem odbędzie się 30.01 konferencja organizowana przez Betacom i Hewlett Packard Enterprise. Wstęp bezpłatny.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter