Auta elektryczne – warto wiedzieć, że…

22 lutego 2018

Przyszłość motoryzacji być może będzie stała pod znakiem „elektryczności”. Co to oznacza w praktyce? Ile kilometrów można przejechać samochodem wyposażonym w taki napęd? Czy zadziała w deszczu? Jak zmieni się model korzystania z samochodu? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci Skody, zapowiadając, że ciąg dalszy nastąpi.

Do roku 2025 Škoda będzie dysponowała w swojej gamie pięcioma elektrycznymi modelami w różnych segmentach rynku. Pierwszy z nich, który zadebiutuje już w 2019 roku, to Superb z napędem hybrydowym typu plug-in. Po nim gamę uzupełni pierwszy w pełni elektryczny samochód w historii marki, bazujący na studialnym projekcie Vision E. Wielu kierowców zastanawia się, jak bardzo napęd elektryczny zmieni ich przyzwyczajenia i sposób korzystania z samochodu. Zebraliśmy więc kilka najczęściej powtarzających się wątpliwości, które rozwiewamy jasnymi i konkretnymi odpowiedziami.

Różnica między autem elektrycznym a hybrydą plug-in

Zarówno jeden, jak i drugi wyposażony jest w gniazdo, przez które ładuje się obecne w pojeździe akumulatory, ale na tym podobieństwa się kończą. Hybrydy typu plug-in, czasem oznaczane skrótem PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) łączą klasyczny silnik spalinowy z elektrycznym, który może być ładowany w czasie jazdy lub po podłączeniu do zewnętrznego źródła energii. Dziś najbardziej zaawansowane z hybryd typu plug-in potrafią bardzo efektywnie zarządzać energią, maksymalizując wykorzystanie silnika elektrycznego.

Do tego celu angażują na przykład analizę topografii trasy przejazdu i planują z wyprzedzeniem, w których miejscach wydajniejsze będzie wykorzystanie silnika spalinowego, w których elektrycznego, a w których połączona siła obydwóch. Strategia ta pozwala maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa i możliwie najdłużej korzystać z cichego napędu elektrycznego na przykład w większym ruchu miejskim. Samochody elektryczne z kolei napędzane są wyłącznie energią elektryczną. Ich akumulatory mają znacznie większą pojemność, dzięki czemu korzystając tylko z tego alternatywnego źródła energii mogą dojechać na jednym ładowaniu nawet dziesięć razy dalej niż hybrydy typu plug-in.

Gdzie ładować akumulatory aut elektrycznych, ile to trwa?

Samochód tego typu można ładować kablem z ładowarką jak każde inne urządzenie elektryczne. Jednak ładowanie ładowaniu nierówne – można to robić na wiele sposobów. Różne samochody wyposażone są w różne rozwiązania i nie wszystkie z nich współpracują z każdym typem ładowarki lub stacji ładującej. Poziom energii w samochodzie elektrycznym można uzupełnić poprzez podłączenie go do typowego gniazdka z prądem, ale to stosunkowo mało wydajne rozwiązanie – każda godzina ładowania przekłada się na przejechanie 10-15 km. Wystarczy to do naładowania przez noc mniejszego samochodu z akumulatorami gwarantującymi zasięg w granicach 100-200 km.

W wielu domach i garażach można znaleźć gniazdo 16A (standardowo pokryte czerwonym kolorem), które pozwala na uzupełnienie w ciągu godziny energii wystarczającej do przejechania około 50 km. Jeszcze silniejsze i trochę większe gniazda 32A (obecne między innymi w hotelach i stacjach ładowania) zwiększają tę skuteczność dwukrotnie. Najsilniejsze stacje szybkiego ładowania, o mocy od 40 do 135 kW, pozwalają w ciągu godziny uzupełnić energię wystarczającą na przejechanie setek kilometrów.

Ładowanie auta elektrycznego podczas opadów deszczu/śniegu

Samochód elektryczny można ładować w deszczu lub śniegu bez obaw o porażenie prądem czy uszkodzenie instalacji. Niebezpiecznym sytuacjom zapobiega kilka poziomów zabezpieczeń obecnych zarówno po stronie samochodu, jak i ładowarki. Prąd nie przepłynie przez kable, póki wtyczka nie zostanie poprawnie zainstalowana i połączona z gniazdem i póki systemy w samochodzie i ładowarce nie będą miały całkowitej pewności, że wszystko jest gotowe.

Gdy ładowanie zostanie zakończone, przepływ prądu zostanie zatrzymany zanim kierowca zacznie wyjmować wtyczkę z gniazda. Szczelne zamknięcie gniazda pozwala także myć samochód tego typu na wszelkiego rodzaju myjniach bez żadnych ograniczeń. Uprzedzając kolejne pytania – nie, gdyby samochód elektryczny wpadł do stawu lub basenu, nie stanie się nic przebywającym w nim rybom lub ludziom

 

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

43 hybrydowe Toyoty Auris TS kombi dla policji w Katowicach

13 czerwca 2018

Czystsze powietrze, niższe koszty paliwa i większy komfort jazdy to korzyści z nowej floty hybrydowych Aurisów TS Kombi w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Każdy nowy radiowóz katowickiej Policji pozwoli zaoszczędzić ponad 50 kg CO2 na 1000 km w porównaniu do podobnego samochodu benzynowego.

czytaj więcej »


Monitoring nie jest zły. Tylko trzeba przekonać o tym kierowcę

13 czerwca 2018

Dla większości firm korzyści płynące z monitorowania pojazdów są oczywiste. W celu pełnego wykorzystania możliwości i udogodnienia, jakie firmie przynosi monitoring floty, niezbędne jest przekonanie kierowców do tego rozwiązania. Jak tego dokonać? Poniżej prezentujemy pięć sprawdzonych sposobów.

czytaj więcej »


Nowy salon Nissana

11 czerwca 2018

Sieć dealerska Nissana powiększyła się o nowy salon Emil Frey Retail Polska w Rzgowie. Nowy salon o powierzchni blisko 300 m2 pozwala na ekspozycję pięciu samochodów osobowych.

czytaj więcej »


Pogodowe laboratorium Forda

21 maja 2018

Tutaj gorące powietrze faluje jak na pustyni, a zaledwie kilka metrów dalej jest tak zimno, że można ulepić bałwana. Natomiast w pokoju obok szaleje huragan «piątka». Witajcie w „Fabryce Pogody” Forda.

czytaj więcej »


Umowa o elektromobilności

15 maja 2018

Polska podąża za trendem ekologii w motoryzacji, czego dowodem ustawa o elektromobilności, zapowiadająca powstanie do 2020 r. ponad 6000 punktów ładowania. Przejawem tego trendu jest też umowa między Innogy i DKV Euro Service.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter