Alkohol a wyjazd na południe od Warszawy

2 lipca 2018

Wakacje poza granicami kraju to nie tylko piękne plaże i zwiedzanie, ale także degustowanie lokalnych specjałów, w tym alkoholi. Zasiadając za kierownicą warto pamiętać, że limity promili obecnych w organizmie są nierzadko inne niż w kraju nad Wisłą.

Za granicą przepisy odnośnie dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi kierującego samochodem potrafią być mocno zróżnicowane. Planując wakacyjny wyjazd poza Polskę, warto zapoznać się z regulacjami obowiązującymi w kraju będącym celem wyprawy, jak i w państwach przez które się przejeżdża. Tego typu  istotne informacje nie zobaczymy na tablicy informacyjnej podczas wjazdu do innego państwa, dlatego należy wcześniej uzyskać stosowną wiedzę dotyczącą m.in. limitów zawartości alkoholu we krwi dla kierowców.

W ostatnich latach najpopularniejszymi kierunkami wakacyjnych wypraw samochodem są wśród Polaków państwa leżące na południe od naszego kraju. Często wybieramy się np. do malowniczej Chorwacji. Jadąc do tego kraju przejeżdża się przez Czechy i/lub Słowację, gdzie nie ma żadnej tolerancji jeżeli chodzi o alkohol u kierowców. Każde wskazanie powyżej zera oznaczać będzie konsekwencje – podobnie jest na Węgrzech. Natomiast w Austrii przepisy są dużo bardziej liberalne i karalne jest prowadzenie z powyżej 0,5 promila, chyba że posiadamy prawo jazdy krócej niż 2 lata – wówczas przepisy są mniej łaskawe i maksimum to 0,1 promila. W Słowenii obowiązują zbliżone regulacje. Maksimum to 0,5 promila, ale osoby posiadające prawo jazdy krócej niż 3 lata, nie mogą mieć nawet najmniejszej zawartości alkoholu we krwi. Z kolei w samej Chorwacji limit jest zależny od wieku kierującego. Do 24. roku życia wynik badania musi wynosić zero, ale starsi kierowcy mogą prowadzić jeśli mają mniej niż 0,5 promila.

Możemy też postanowić kontynuować naszą wyprawę dalej na południe. Limit 0,3 promila obowiązuje w Bośni i Hercegowinie oraz w Czarnogórze (0,1 promila dla kierowców poniżej 24. roku życia bądź posiadających prawo jazdy krócej niż rok). Zajeżdżając do Albanii nie możemy przekroczyć 0,1 promila. W MacedoniiSerbiiBułgarii i Rumunii limity wynoszą kolejno 0,5; 0,3; 0,5 oraz 0,0 promila. W pierwszych dwóch krajach dla nowicjuszy za kółkiem nie przewiduje się żadnej tolerancji jeżeli chodzi o stężenie alkoholu we krwi.

– Kary za jazdę pod wpływem alkoholu są różne w zależności od kraju. Zaczynają się od mandatów przez areszt po konfiskatę prawa jazdy czy nawet pojazdu (np. w Chorwacji). Wsiadając za kierownicę powinniśmy zawsze być w pełni trzeźwi. Jednak trzeba pamiętać, by dodatkowo mieć się na baczności, przejeżdżając przez kraje, w których obowiązuje zerowy limit dla zawartości alkoholu we krwi. Tam nawet najmniejsza obecność alkoholu w organizmie może sprowadzić na nas kłopoty. Czasami też inne przepisy dotyczą motocyklistów, więc jeżeli podróżujemy jednośladem, warto się dodatkowo upewnić co do regulacji w różnych krajach – komentuje Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

Przydatnym kompanem na zagranicznym wyjeździe może okazać się alkomat z bazą limitów z różnych krajów z opcją jej aktualizacji. Wprawdzie przepisy nie zmieniają się często, ale lepiej być na bieżąco i pamiętać, by ewentualną aktualizację przeprowadzić przed wyjazdem.

 

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Nowe pojazdy w VIVE Textile Recycling

10 sierpnia 2020

W kieleckim serwisie Tandem-Trucks odbyło się uroczyste przekazanie nowych pojazdów Volvo dla spółki VIVE Textile Recycling. To pierwsza tak szeroka współpraca obu firm, która oznacza dla nich nowe perspektywy rozwoju.

czytaj więcej »


Serwisy są otwarte

31 marca 2020

We wszystkich europejskich krajach nieprzerwanie działają policja, straż pożarna, ambulanse, służby komunalne, usługi techniczne, logistyczne i dostawy towarów. Samochody Mercedes-Benz Vans pozostają na służbie w sektorze prywatnym i publicznym.

czytaj więcej »


Nowe pojazdy Tesco

30 marca 2020

Tesco powiększyła swoją flotę pojazdów dostawczych w Wielkiej Brytanii o 52 nowe samochody z zasilanymi falownikiem, w pełni elektrycznymi agregatami chłodniczymi E-200 firmy Thermo King.

czytaj więcej »


Jak zmniejszyć emisję CO2 o 1 mln ton rocznie

30 stycznia 2020

Shell przygotowuje się do projektu sprzyjającego dekarbonizacji ciężkiego transportu drogowego w Niemczech. Firma rozbuduje swoją sieć niemieckich stacji LNG do 34–45 placówek i będzie je zaopatrywać w neutralne pod względem emisji CO2 paliwo bioLNG[1]. Inicjatywa ta umożliwia rozwijającej się branży transportu drogowego w Niemczech zmniejszanie śladu węglowego początkowo nawet o 1 mln ton CO2 rocznie do połowy lat 20. XXI wieku.

czytaj więcej »


Nowi „zawodnicy” DKV

16 stycznia 2020

Digitalizacja produktów, ekspansja w zakresie opłat drogowych, ochrona klimatu, rozwiązania big data oraz wzmocnienie usług finansowych. To obszary przewagi strategicznej DKV Euro Service. Ich realizację wzmocnią światowej klasy eksperci i praktycy, którzy na przełomie 2019 i 2020 roku dołączyli do Grupy DKV.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter