Toyota w chmurze

17 września 2018

Toyota rozpoczęła kolejny etap testowania technologii łączenia samochodów w chmurze, która umożliwi automatyczną wymianę danych między samochodami i urządzeniami infrastruktury drogowej, aby zapobiegać wypadkom. Program obejmuje teren Ann Arbor w stanie Michigan i jest adresowany do pracowników firmy oraz mieszkańców miasta. Testowany system oparty na technologii DSRC wykorzystuje fale krótkiego zasięgu i jest niezależny od sieci komórkowej.

Ann Arbor Connected Vehicle Test Environment (AACVTE) to największy na świecie program testowy samochodów połączonych w sieci w technologii Dedicated Short-Range Communication (DSRC). Rozwiązanie to opiera się na falach radiowych w częstotliwości 5.9 GHz i działa na zasadzie V2X, czyli umożliwia automatyczną komunikację samochodów między sobą oraz z innymi odbiornikami, w tym urządzeniami infrastruktury drogowej. Program testowy AACVTE działa na terenie miasta Ann Arbor w Michigan, gdzie mieści się jedna z trzech siedzib firmy badawczej Toyota Research Institute. Projekt organizują University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) oraz Toyota Motor North America Research & Development (TMNA R&D).

Faza testowa jest adresowana w pierwszej kolejności do ponad 1800 pracowników zatrudnionych w dziale badań i rozwoju oraz ich rodzin. Do programu mogą dołączać także mieszkańcy Ann Arbor. Ich samochody zostaną wyposażone w najnowsze urządzenia systemu DSRC 5.9 GHz, który stanowi platformę wymiany anonimowych danych o położeniu, prędkości i przyspieszeniu wiele razy na sekundę. Korzystając z tych informacji samochody będą mogły automatycznie zapobiegać kolizjom – samochód będzie wiedział o zbliżającym się innym pojeździe, zanim kierowca będzie miał szansę go dostrzec, i uruchomi automatyczne hamowanie awaryjne. Auta będą odbierały informacje o potencjalnych zagrożeniach, pojazdach jadących bardzo wolno bądź zatrzymanych na drodze, a także o sygnalizacji świetlnej czy znakach drogowych. DSRC nie wymaga połączenia w sieci komórkowej, co pozwala uniknąć jakichkolwiek opłat za korzystanie z sieci przesyłowej.

W tym roku Toyota i Lexus ogłosiły plany wprowadzenia w 2021 roku systemów DSRC do pierwszych modeli sprzedawanych w USA. W ciągu kilku lat rozwiązanie to trafi do cenników większości modeli obu marek. Toyota liczy na to, że inni producenci również zastosują to rozwiązanie, gdyż im więcej samochodów będzie się porozumiewało w tym samym systemie, tym będzie on skuteczniejszy.

Podobny system o nazwie ITS Connect Toyota wprowadziła w 2015 roku na rynek japoński. Na początku 2018 roku po drogach Japonii poruszało się już ponad 100 000 podłączonych do niego samochodów Toyoty i Lexusa. W 2016 roku firma powołała spółkę Toyota Connected, która zajmuje się prowadzeniem badań nad wykorzystaniem przetwarzania wielkich baz danych w samochodach osobowych. Jej partnerem technologicznym jest Microsoft, który dostarczył Toyocie technologię chmury Microsoft Azure. Efektem będą nowe rozwiązania w dziedzinie usług teleinformatycznych w samochodzie, w tym współpraca inteligentnego samochodu z inteligentnym domem i internetem przedmiotów, coraz bardziej spersonalizowane systemy multimedialne i nowe systemy bezpieczeństwa.

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Nowi nadawcy na Kongresie Transportowym

14 września 2018

Pekabex i Pepco to kolejne firmy, które dołączyły do grona nadawców transportu uczestniczących w Kongresie Transportowym. Z ich przedstawicielami będzie można porozmawiać już 18.10. w warszawskim hotelu Airport Novotel.

czytaj więcej »


Sukces to praca zespołowa

12 września 2018

Cyfryzacja jest jedną z sił napędowych szybkich zmian w sektorze mobilności. Tym, co nie zmienia się równie szybko, jest liczba kobiet pracujących w branży. Martyna Abendrot – dyrektor zarządzająca biura PTV Group w Polsce odpowiada za rozwój firmy na rynku polskim i w krajach nadbałtyckich. Mając duże doświadczenie w dziedzinie infrastruktury i inżynierii transportu dołączyła do PTV w sierpniu 2017, jako Country Director Traffic Software. W wywiadzie mówi o różnorodności, przywództwie i tym, co oznacza dla niej sukces. Oto pierwsza część rozmowy.

czytaj więcej »


Wypiłeś – ubezpieczyciel nie pomoże

10 września 2018

Towarzystwa ubezpieczeniowe nie tolerują nietrzeźwych kierowców. Nawet nie będąc sprawcą kolizji drogowej i tak można zostać uznanym za osobę, która przyczyniła się do wypadku. Natomiast nietrzeźwi sprawcy zdarzeń drogowych muszą liczyć się z bardzo poważnymi konsekwencjami, nawet jeśli nie siedzieli za kierownicą.

czytaj więcej »


Korzystna wymiana waluty

6 września 2018

Rozliczanie się z zagranicznym kontrahentem może być kłopotliwe i obciążyć dodatkowo nasze firmowe konto. Warto poznać kilka zasad, jak uniknąć niepotrzebnych kosztów i zaoszczędzić na wymianie walut i obsłudze zagranicznych płatności.

czytaj więcej »


Uwaga na jazdę pod prąd

30 sierpnia 2018
Niewiele błędów popełnianych przez kierowców może mieć tak tragiczne konsekwencje jak wjechanie „pod prąd” na pas ruchu na autostradzie lub drodze dwupasmowej. Aby nie dopuścić do sytuacji, która może być największym koszmarem każdego kierowcy, w najnowszej odsłonie modelu Focus, Ford wprowadza zupełnie nowe rozwiązanie – system Wrong Way Alert, ostrzegający przed jazdą „pod prąd”.
Wypadki spowodowane jazdą pod prąd z reguły kończą się bardzo poważnymi obrażeniami, a często także pociągają za sobą ofiary śmiertelne, ze względu na nakładanie się na siebie znacznych prędkości pojazdów biorących udział w zderzeniu czołowym. W 2017 roku tylko w samych Niemczech aż 22 osoby poniosły śmierć w wypadkach spowodowanych przez kierowców jadących pod prąd na autostradach i drogach szybkiego ruchu. *
Sytuacja, w której pojazd na drodze jedzie w kierunku przeciwnym do pozostałych pojazdów dała początek określeniu „kierowca-widmo”: kierowcy tacy są określani w Niemczech mianem „Geisterfahrer”, w Holandii – „spookrijder”, zaś we Francji – „conducteur fantome”. Tylko w samym 2016 roku, niemieckie stacje radiowe przerywały swoje programy aż 2200 razy, aby nadać ostrzeżenia o kierowcach jadących „pod prąd”. **
– Konsekwencje takich wypadków z reguły bywają tragiczne. Kierowcy, którzy są zmęczeni jazdą, zdezorientowani złym lub niewystarczających oznakowaniem dróg, albo słabą widocznością przy złej pogodzie, mogą skręcić na drogę w niewłaściwym kierunku, stwarzając tym samym śmiertelne zagrożenie dla siebie i dla innych użytkowników drogi szybkiego ruchu – mówi Jan Guesten, inżynier w dziale systemów wspomagających kierowcę, Ford of Europe.
Zapoznaj się z zasadą działania systemu tutaj: https://youtu.be/7KprCRjuQ2I
System ostrzegania Wrong Way Alert stanowi rozwinięcie znanej już szerzej technologii rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition) Forda, która wykorzystuje informacje GPS z systemu nawigacji w samochodzie, umożliwiające precyzyjne zlokalizowanie pojazdu, oraz umieszczoną na przedniej szybie kamerę czołową, która rejestruje znaki zakazu i nakazu, np. znaki ograniczenia prędkości, i wyświetla je na tablicy rozdzielczej, bądź wyświetlaczu przeziernym HUD na przedniej szybie. W sytuacji gdy kierowca minie dwa znaki zakazu wjazdu, ustawione po obu stronach drogi dojazdowej do autostrady lub drogi dwupasmowej, system Wrong Way Alert emituje akustyczny sygnał ostrzegawczy oraz wyświetla czerwony znak „zakaz wjazdu” wraz z komunikatem „Sprawdź kierunek jazdy!”
Ford przetestował to najnowsze rozwiązanie, które na początku będzie dostępne dla klientów w Austrii, Niemczech i Szwajcarii, na swoim torze doświadczalnym w Lommel w Belgii, wykorzystując w czasie prób znaki zakazu wjazdu ustawione na typowych drogach dojazdowych do dróg głównych. W celu sprawdzenia działania urządzenia w warunkach skrzyżowań o bardzo zróżnicowanych układach dróg, kamerę systemu ustawiono naprzeciw monitora komputerowego, na którym wyświetlane były wirtualne drogi dojazdowe i skrzyżowania z wykorzystaniem rzeczywistych danych z systemów GPS.
System ostrzegania Wrong Way Alert jest jednym z wielu supernowoczesnych rozwiązań, dających większą pewność prowadzenia, oferowanych w najnowszym wcieleniu Forda Focusa. Wśród nich są także urządzenia, które automatycznie włączają hamulce samochodu w sytuacji, gdy pojawia się niebezpieczeństwo najechania na osobę pieszą lub kolizji z rowerzystą, a także funkcja umożliwiająca kierowcy bezpieczne ominięcie przeszkody znajdującej się przed samochodem. Z kolei kamera z tyłu samochodu przekazuje obraz obejmujący 180 stopni, ułatwiając bezpieczne cofanie z miejsc parkingowych lub wjazdów.
Jeżeli napotkasz samochód jadący pod prąd…
Niemiecki Automobilklub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) radzi postępować następująco w przypadku napotkania samochodu jadącego pod prąd. **
  1. Jeżeli zauważysz kierowcę jadącego pod prąd lub jeżeli usłyszysz komunikat ostrzegawczy w radiu, włącz światła mijania i włącz także światła awaryjne.
  2. Zjedź na prawy pas lub zjedź z toru jazdy samochodu nadjeżdżającego z przeciwka, zachowując maksymalną ostrożność i uważając na inne pojazdy z przodu, zwracając szczególną uwagę na włączające się światła hamowania. W razie konieczności zjedź na pas awaryjny.
  3. Jeżeli nie napotkasz pojazdu jadącego pod prąd, zjedź z autostrady na najbliższym zjeździe.
  4. Poproś swojego pasażera, aby zadzwonił na alarmowy numer policji lub zadzwoń sam po wcześniejszym bezpiecznym zatrzymaniu pojazdu.
  5. Uważnie słuchaj radiowych komunikatów drogowych, aby wiedzieć, kiedy niebezpieczeństwo zostanie zażegnane.
Jeżeli to Tobie przytrafi się wjechanie na drogę „pod prąd”… ADAC radzi: **
  1. Natychmiast po zauważeniu, że znalazłeś się na pasie ruchu, w którym pojazdy jadą w kierunku przeciwnym, włącz światła mijania i światła awaryjne.
  2. Jeżeli jesteś sam na drodze, zjedź natychmiast na pas awaryjny. Jeżeli znalazłeś się na lewym pasie i jeżeli zmiana pasów byłaby niebezpieczna, zjedź maksymalnie blisko skraju drogi.
  3. Zatrzymaj pojazd blisko bariery.
  4. Wysiądź z samochodu, zachowując maksymalna ostrożność i stań za barierą.
  5. Zadzwoń na alarmowy numer policji i czekaj aż nadjedzie pomoc.
  6. Pod żadnym pozorem nie próbuj zawracać!
* Federalny Urząd Statystyczny De Statis 30
** “Geisterfahrer: Tips for an Emergency” („Kierowca widmo – Postepowanie w sytuacjach nagłych”, wyd. 2017 r.)

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter