Zrównoważona kolej Škody: rozwiązania logistyczne

4 lutego 2020

Sto piętnaście lat po wprowadzeniu pierwszego samochodu do produkcji, Škoda Auto działa na ponad 100 rynkach, dostarczając rocznie 1,24 mln pojazdów. Dla marki działającej globalnie wyzwaniem jest aspekt logistyczny, związany z transportem pojazdów. W tym obszarze Škoda stawia na transport koleją.
Każdego dnia 14 pociągów w ponad 200 wagonach transportuje w czterech różnych kierunkach samochody i części samochodowe wyprodukowane w fabrykach Škoda w miejscowościach Kvasiny oraz Mladá Boleslav. Platformy załadowane są nowymi samochodami gotowymi na eksport, kontenerami z półfabrykatami, które trafiają do zakładów produkcyjnych w Rosji oraz samochodami w częściach, które zostaną złożone w zakładach montażowych na Ukrainie i w Kazachstanie.

Transport kolejowy pełni ważną rolę w kwestii logistyki samochodów, które zjeżdżają z taśm produkcyjnych Škody. Aż 56% dziennej produkcji jest przewożone koleją. Każdego dnia z zakładów produkcyjnych w Mladá Boleslav odjeżdża 8 pociągów a z fabryki w Kvasinach kolejne 6. Każdego roku tylko z zakładów w Mladá Boleslav transportowane jest ponad 350 000 samochodów na ponad 34 000 wagonów.

– Gdybyśmy ustawili wszystkie składy kolejowe w jednym rzędzie, ich długość wynosiłaby ponad 900 km, co równa się odległości między Mladá Boleslav a Paryżem – mówi Jiří Cee, dyrektor ds. logistyki w Škoda.

W punkcie przeładunkowym pracownicy bocznicy kolejowej przy fabrykach Škody odbierają puste wagony od przewoźników, które kierują do punktów ekspedycji. Po ich załadowaniu wyznaczana jest trasa i skład kolejowy gotowy do opuszczenia fabryki. Bocznica kolejowa ma około 20 km długości i jest obsługiwana przez dwie nowoczesne lokomotywy EffiShunter. Każda z nich waży około 72 ton i jest w stanie przewozić ładunki o masie do 1400 ton. Szaro-zielone lokomotywy napędzane są silnikami, które spełniają najsurowsze wymagania dotyczące emisji spalin Stage IIIB. Ponadto obecnie wykorzystywane lokomotywy zużywają o połowę mniej oleju napędowego w porównaniu ze starszymi jednostkami tego typu.

Obie lokomotywy działają w siedmiu miejscach ekspedycji w zakładzie Mladá Boleslav. Gotowe do transportu samochody ładowane są na pięciu torach, a pozostałe dwa są przeznaczone do załadunku pojazdów w częściach, które zostaną złożone w zagranicznych zakładach. Każdy z wagonów może pomieścić od ośmiu do dwunastu pojazdów, w zależności od długości wagonu i modelu samochodu. Każdy pojazd zabezpieczony jest czterema blokami na każdej z osi, które dodatkowo stabilizują pojazd.

Pociągi z częściami i samochodami Škoda z fabryki w Mladá Boleslav odjeżdżają w czterech różnych kierunkach. Każdego dnia jeden pociąg jest kierowany do Polski. Kolejny kierunek to Niemcy. Aż 80% z tych składów trafia do portów na północy kraju, gdzie samochody i części samochodowe załadowane są na statki płynące m.in. do Mumbaju, Szanghaju lub Oranu. Pozostała część kierowana jest do magazynów w Niemczech, skąd trafia do niemieckich klientów. Trzeci kierunek to port Koper w Słowenii. Tam transport jest przeładowywany na statki i trafia do Grecji i krajów Bliskiego Wschodu. Ostatni, czwarty kierunek to Włochy.

Podczas procesów logistycznych wykorzystywane są nowoczesne technologie. Elektronika pozwala dyspozytorom pociągów obserwować ustawienie trasy i zajętość poszczególnych torów. Lokomotywy są zdalnie monitorowane, dzięki czemu dyspozytorzy mogą obserwować przebieg, godziny pracy, stopień wykorzystania składów i lokomotyw, ich zużycie i ewentualne awarie. Operacje logistyczne są szczegółowo planowane, a każda trasa ma ustalony harmonogram. Dyspozytor bocznicy Škoda ma bezpośredni kontakt z krajowym dyspozytorem kolejowym i wspólnie zarządzają wszystkimi procesami, stale monitorując sytuację na torach.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Ruszyła budowa Panattoni Park Gorzów Wielkopolski

21 lutego 2020

Panattoni rozpoczął budowę Panattoni Park Gorzów Wielkopolski o planowanej powierzchni blisko 70 000 mkw. Inwestycja powstaje 7 km od centrum miasta, w pobliżu S3, na trasie ze Szczecina do autostrady A2 i już ma pierwszych najemców.

czytaj więcej »


Koniec rozbudowy centrum dystrybucyjnego LPP w Pruszczu Gdańskim

20 lutego 2020

LPP, polski producent odzieży, konsekwentnie rozbudowuje swoją sieć dystrybucji. Zakończona właśnie rozbudowa centrum dystrybucyjnego LPP w Pruszczu Gdańskim to kolejny krok w kierunku integracji kanałów sprzedaży i wzrostu efektywności procesów logistycznych całej Grupy.

czytaj więcej »


Time critical – dostawy, w których liczy się każda minuta

19 lutego 2020

Łańcuchy dostaw just-in-time stały się bardzo popularne ze względu na oszczędność wydatków na magazynowanie i możliwość redukcji zapasów. Jeżeli w tak precyzyjnie dostrojonej maszynie nie wszystko zadziała płynnie, to koszty mogą szybko wzrosnąć, a wraz z nimi zniknie zaufanie klienta.

czytaj więcej »


Ruszają pracę nad linią kolejową do Portu Police

18 lutego 2020

Podpisana umowa między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Multiconsult Polska na prace projektowe na budowę nowych torów, zapewniających bezpośredni dojazd do portu Police, to kolejny etap przygotowań, które po realizacji robót zwiększą konkurencyjność transportu morskiego i kolejowego.

czytaj więcej »


FM Logistic w Panattoni Park Poznań VII

17 lutego 2020

Od początku roku firma FM Logistic rozwija swoją działalność w centrum dystrybucyjnym Panattoni Park Poznań VII. 9500 mkw. powierzchni magazynowo-biurowej będzie dedykowane usługom cross-dockowym oraz magazynowania realizowanym na rzecz obecnych i przyszłych klientów firmy. Start działań operacyjnych przewidziany jest na marzec br.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter