W portach brakuje kontenerów

19 marca 2020

Zachwianie rynku przewozów kontenerowych wskutek pandemii koronawirusa doprowadziło do bezprecedensowej sytuacji. W europejskich i amerykańskich portach niemal nie ma pustych kontenerów, co niezależnie od rozwoju pandemii paraliżuje możliwości transportu morskiego.

Indeks CAx (xChange’s Container Availability Index), dzięki któremu porty mogą łatwiej planować procesy wymiany kontenerów, wskazuje najniższy poziom dostępności wolnych kontenerów w portach w Antwerpii i Rotterdamie w historii swojego istnienia. Puste kontenery piętrzą się w azjatyckich portach, zaś w Europie magazyny pełne są towarów, których nie można wysłać do Azji – Po prostu nie ma sprzętu – powiedział portalowi JOC.com dyrektor logistyki dużego niemieckiego eksportera.

Brak podaży w sposób naturalny generuje wzrost cen – frachty w kontenerach chłodniczych do Azji w najbardziej drastycznych przypadkach wzrosły o 150 proc w stosunku do ubiegłego roku. Sytuacja szybko się nie ustabilizuje, bowiem Chiny dopiero zaczynają wracać do produkcji oraz częściej wysyłać statki. W lutym liczba kontenerów wysyłanych z Chin spadła o około 60%, a kontenerowce często wykorzystywały tylko ułamek swoich możliwości.

Lars Jensen, CEO branżowej agencji konsultingowej Sea-Intelligence Maritime Consulting, zauważa że gdy transport z Chin ruszy pełną parą, może dojść do efektu jojo i wyczyszczenie Azji z kontenerów znowu zakłóci funkcjonowanie łańcucha dostaw.

Wstępne analizy Sea-Intelligence Maritime Consulting zakładają, że globalny spadek przeładunków w portach sięgnie w tym roku nawet 80 mln. TEU. Jeżeli sytuację związaną z koronawirusem uda się trwale opanować, na odbicie można będzie liczyć na początku 2021 roku.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Panattoni buduje w Czeladzi

31 marca 2020

Panattoni rozpoczął budowę centrum dystrybucyjnego dla producenta odzieży i akcesoriów sportowych. Inwestycja o charakterze BTS i powierzchni ponad 67 000 mkw. powstaje w Czeladzi – ukończenie pierwszego etapu planowane jest na pierwszą połowę 2021 r.

czytaj więcej »


Rynek nieruchomości logistycznych w obliczu epidemii COVID-19

30 marca 2020

Łańcuchy dostaw nadal odgrywają kluczową rolę. Mimo iż nie ma pewności co do warunków panujących w najbliższej przyszłości, recesja staje się coraz bardziej prawdopodobna. Prologis zidentyfikował pięć obszarów, które w najbliższym czasie będą kształtowały sytuację rynkową.

czytaj więcej »


Polska ma duży problem z przyciąganiem i rozwijaniem kadr

27 marca 2020

Przedsiębiorcy mają problem ze znalezieniem pracowników o takich kompetencjach, jakie są potrzebne do prawidłowego działania ich firm. W przyszłości może być o nich jeszcze trudniej, bo polskie instytucje ani rząd nie wspomagają biznesu w poszukiwaniu, kształceniu i rozwijaniu talentów, które mogłyby zasilić rynek. Na 130 krajów plasujemy się pod tym względem na 44. miejscu, 20 pozycji za najlepszą w naszym regionie Estonią. Najgorzej idzie nam przyciąganie talentów. Skuteczniej robi to aż 71 krajów.

czytaj więcej »


Niewidzialni bohaterowie nie mogą zostać w domu

25 marca 2020

W walce z rozprzestrzenianiem się Covid-19 obok lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych, czy diagnostów, walczą także pracownicy transportu, logistyki i produkcji.

czytaj więcej »


Nowa inwestycja Hillwood w Słubicach

25 marca 2020

W Słubicach rozpoczęła się budowa nowego centrum magazynowo-produkcyjnego Hillwood Polska. Hala o powierzchni ok. 21,5 tys. mkw. zostanie oddana do użytku w trzecim kwartale tego roku. Jest to w ciągu ostatnich kilku lat już kolejna inwestycja realizowana przez Hillwood w Lubuskiem.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter