Trójmiejskie prace nad autonomią żeglugi

3 sierpnia 2020

Politechnika Gdańska i Urząd Morski w Gdyni będą jednymi z pierwszych instytucji, które rozpoczną wdrażanie międzynarodowego i wysokobudżetowego projektu InSecTT – dedykowanego m.in. przeciwdziałaniu atakom cybernetycznym w obrębie tzw. Internetu Rzeczy i poprawie bezpieczeństwa żeglugi. Za wdrażanie autorskich technologii rozwijanych w projekcie, którego łączna wartość to ponad 44 mln euro, odpowiadać będą m.in. naukowcy z Politechniki Gdańskiej.
Projekt InSecTT (Intelligent Secure Trustable Things) to międzynarodowa inicjatywa badawcza powstała w oparciu o program Horyzont2020, w skład której wchodzą najważniejsze firmy i instytucje naukowe z całej Europy (łącznie 52 partnerów z 11 krajów UE i Turcji). Rozwijają one na co dzień bezpieczne systemy IoT (tzw. Internetu Rzeczy), wspierane rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji.

Politechnika Gdańska odgrywa w projekcie InSecTT znaczącą rolę jako lider jednego z kluczowych obszarów wdrożeń oraz dostawca komponentów i oryginalnie opracowanych rozwiązań technologicznych, a Urząd Morski w Gdyni będzie jednym z pierwszych beneficjentów projektu, który będzie realizowany przez najbliższe trzy lata.

W poniedziałek 13 lipca 2020 r. w Urzędzie Morskim w Gdyni podpisano umowę, na mocy której wskazane przez urząd jednostki pływające będą wyposażane przez naukowców PG w systemy i urządzenia elektroniczne (znane z m.in. samochodów autonomicznych) służące poprawie efektywności i bezpieczeństwa ich pracy. Jednocześnie, dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologicznie i oryginalnych rozwiązań naukowców PG, możliwe będzie uodpornienie systemów statku na potencjalne ataki cybernetyczne, czy występujące w niektórych obszarach zakłócenia radiowe.

Pilotażowe technologie w trójmiejskich portach

Dzięki aktywności naukowców PG i podpisanemu w poniedziałek porozumieniu, obydwa trójmiejskie porty i wskazane przez Urząd Morski w Gdyni jednostki nawodne będą jednymi z pierwszych w Europie, na których wdrażane będą pilotażowe technologie projektu InSecTT, łączące Internet Rzeczy i sztuczną inteligencję.

– Wykorzystanie naszych technologii w branży morskiej pozwoli na poprawienie efektywności pracy i bezpieczeństwa jednostek nawodnych, stanowi też pierwszy krok do zwiększania autonomii ich pracy – mówił podczas konferencji inicjującej współpracę kierownik projektu z ramienia PG, prof. Łukasz Kulas z Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej Wydziału Elektroniki PG. – Będą one mogły być wykorzystane również w złożonych obszarach przemysłowych Przemysłu 4.0, takich jak infrastruktura portów morskich – dodał.

– Konsekwentne działania Samorządu Województwa Pomorskiego w zakresie polityki innowacji, w tym rozwoju Inteligentnych Specjalizacji Pomorza, stały się impulsem do realizacji projektów będących odpowiedzią na potrzeby rynkowe – dodał Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. – Projekty te przeradzają się w konkretne wdrożenia. Inicjatywa Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej oraz Urzędu Morskiego z Gdyni jest zwieńczeniem dialogu i współpracy w ramach pomorskich branż o największym potencjale rozwoju B+R.

– Urząd Morski w Gdyni jest żywotnie zainteresowany współpracą z jednostkami naukowymi – zapewniał mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Z jednej strony poszerza to wiedzę i promuje nowe technologie, a z drugiej przyczynia się do podnoszenia bezpieczeństwa morskiego. Ta druga kwestia jest w szczególnym polu zainteresowania urzędu z racji naszych statutowych zadań. Współpraca z Politechniką Gdańską w ramach projektu InSecTT wychodzi naprzeciw tym potrzebom, tym bardziej, że w ostatnim czasie flota urzędu jest w znacznym stopniu odnawiana poprzez wprowadzanie do niej nowoczesnych jednostek.

Politechnika Gdańska jednym z liderów programu InSecTT

Politechnika Gdańska to lider jednego z kluczowych obszarów wdrożeń programu InSecTT, ważny dostawca komponentów radiowych i antenowych dla bezprzewodowych systemów wbudowanych, wzbogaconych o sztuczną inteligencję, a także animator działań mających na celu włączanie studentów, młodych naukowców i polskie firmy do współpracy w projekcie.

– Dzięki nawiązaniu współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni, naukowcy z PG będą mieli możliwość realizacji praktycznych wdrożeń opracowanych przez nich systemów lokalizacji dla Internetu Rzeczy i technologii dla bezpiecznej i niezawodnej komunikacji bezprzewodowej – dodaje prof. Jerzy Wtorek, dziekan Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Pierwszy projekt GLP w Polsce będzie gotowy jesienią (VIDEO)

28 września 2020

Pierwsze centrum logistyczne budowane przez GLP w Polsce powstaje zaledwie kilka minut jazdy od południowych granic Warszawy, w pobliżu centrum handlowego w Jankach. Inwestycja jest realizowana w najwyższym standardzie dostępnym na polskim rynku. Łącznie oferuje 32 000 mkw. powierzchni magazynowej wraz z wygodnym zapleczem biurowym.

czytaj więcej »


MŚP oglądają każdą złotówkę

25 września 2020

Pomimo kryzysu, co ósmy przedsiębiorca w najbliższym czasie planuje nowe inwestycje. 60% z nich zamierza kupić maszyny i sprzęt, prawie ¼ chce przeznaczyć dodatkowe środki na cyfryzację. Największym zainteresowaniem cieszą się inwestycje budowlane i remontowe. Równocześnie rośnie grupa firm, które odkładają w czasie przyszłe nakłady finansowe. Tak wynika z 3. edycji badania „KoronaBilans MŚP” przygotowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów.

czytaj więcej »


24 września 2020

Grupa Transporeon poszerza swoją ofertę o cyfrowe audytowanie faktur za transport, dzięki przejęciu ControlPay. W rezultacie firma może zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę zleceń transportowych – począwszy od ich pozyskiwania aż po zautomatyzowane rozliczenie i analizę płatności. Przedsiębiorstwo rozwija też swoją działalność w Europie Wschodniej – niedawno otworzył swoje pierwsze biuro na Ukrainie.

czytaj więcej »


Rozbudowa Panattoni Park Tychy

23 września 2020

Panattoni rozbudowuje Panattoni Park Tychy m.in. na potrzeby ekspansji firmy Regesta. Operator logistyczny zwiększy zajmowaną powierzchnię niemal trzykrotnie, z dotychczasowych 6500 mkw. do 17 200 mkw. Realizacja kolejnego etapu kompleksu zakończy się w lutym 2021 roku, a Regesta skorzysta z nowej powierzchni w marcu. Panattoni Park Tychy po rozbudowie osiągnie powierzchnię 52 934 mkw.

czytaj więcej »


FM Logistic Centralna Europa rozpoczyna współpracę z Grohe

21 września 2020

8 września 2020 r. w magazynie FM Health zlokalizowanym w Błoniu koło Warszawy należącym do FM Logistic CE oficjalnie zainaugurowano rozpoczęcie operacji logistycznych dla znanego niemieckiego producenta armatury sanitarnej, firmy Grohe. Jest to realizacja długoterminowej umowy zawartej między przedsiębiorstwami jeszcze w grudniu ubiegłego roku.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter