Nowoczesne technologie dla logistyki jutra

14 sierpnia 2019

Dachser, globalny operator logistyczny, prowadzi badania nad możliwościami wykorzystania koncepcji takich jak IoT (Internet rzeczy) czy uczenia maszynowego do zarządzania łańcuchami dostaw. Międzynarodowa firma od początku swego istnienia przywiązuje dużą wagę do innowacyjności.

Operator odgrywał kluczową rolę m.in. przy wdrożeniu nadwozi wymiennych w latach 70. czy rozpowszechnieniu kodów kreskowych na paletach w ostatniej dekadzie XX wieku. Cel tych działań zawsze jest taki sam: zapewnienie najsprawniejszej obsługi logistycznej przy maksymalnej kontroli na każdym etapie łańcucha dostaw.

Blisko cztery lata temu Dachser uruchomił centralną jednostkę organizacyjną w Kempten, odpowiadającą za koordynację działań badawczo-rozwojowych firmy. Do zadań zespołu R&D należy m.in. ocena nowych technologii i trendów, inicjowanie oraz wspieranie projektów innowacyjnych, a w niektórych przypadkach bezpośredni nadzór nad nimi. Działania te idą w parze ze strategicznym programem badań fokusowych, w ramach którego operator angażuje swój zespół ponad 30 tys. pracowników na całym świecie w celu poszukiwania nowych koncepcji i zarządzania innowacjami dla sieci Dachser. Firmowy dział R&D ściśle współpracuje w tym zakresie z Instytutem Przepływu Materiałów i Logistyki Fraunhofera – największej organizacji badań stosowanych w Europie. W ten sposób operator wzbogaca swój potencjał w obszarze R&D o kluczowe kompetencje, zapewniając sobie elastyczny dostęp do specjalistów. W laboratorium Fraunhofer IML pracuje obecnie ponad 500 naukowców i ekspertów z różnych dziedzin. Kluczowe przedmioty ich badań to przepływ materiałów i AutoID (automatyczna identyfikacja), zarządzanie przedsiębiorstwem oraz łańcuchem dostaw, a także logistyka transportu.

Informacyjne synergie
Obecnie działania badawczo-rozwojowe Dachser koncentrują się m.in. na zagadnieniu łączności. Głównym celem badań jest zintegrowanie informacji uzyskiwanych z całego łańcucha dostaw oraz zapewnienie jeszcze sprawniejszej wymiany danych. Dotyczy to w szczególności integracji danych z głównych, autorskich systemów Dachser do zarządzania transportem (Domino) i magazynem (Mikado) z publicznymi źródłami danych np. dotyczących pogody czy ruchu ulicznego. Prowadzone działania zdążyły się już przełożyć na zaoferowanie konkretnych rozwiązań. Od początku 2019 r. Dachser oprócz klasycznych usług elektronicznej wymiany danych (EDI), oferuje także usługi sieciowe API (Application Programming Interface), umożliwiające klientom jeszcze lepszą komunikację z operatorem w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Ponadto w ostatnim czasie Dachser uruchomił całkowicie nową „platformę łączności” pod nazwą Dachser LLP Control Tower, która pozwala na oferowanie klientom usług 4PL jako Wiodący Operator Logistyczny (LLP).

Pełne wykorzystanie możliwości
Eksperci z Dachser Enterprise Lab pracują także nad możliwością wykorzystania w praktyce Internetu rzeczy (IoT), czyli koncepcji polegającej na idei podłączenia niemal wszystkich urządzeń do sieci internetowej. Obejmuje to wykorzystanie smartfonów i aplikacji, a także innowacyjnych czujników, które umożliwiałyby udostępnianie lokalizacji czy innych danych związanych ze statusem przesyłek. Jedną z kluczowych technologii w kontekście Internetu rzeczy jest LPWAN. Jest to rodzaj rozległej sieci bezprzewodowej, umożliwiającej komunikację na duże odległości przy niskim poborze energii. To zatem idealne rozwiązanie do zastosowania w logistyce. Dachser Enterprise Lab współpracuje w tym zakresie z dwoma innymi laboratoriami Fraunhofer IML: Deutsche Telekom Enterprise Labs oraz Europejskim Stowarzyszeniem Palet (Epal), które intensywnie pracują już z technologią NB-IoT, będącą nowym, obiecującym standardem komunikacji mobilnej typu LPWAN działającym w sieci LTE.

Nauka o danych kluczem do przyszłości
Kolejny ważny temat z zakresu badań i rozwoju w Dachser Enterprise Lab obejmuje ogólny termin „Data Science”. Eksperci w kilku zespołach pracują nad wykorzystaniem wszystkich rodzajów informacji uzyskiwanych z łańcuchów dostaw w celu usprawniania procesów i usług. Wiążą się z tym takie zagadnienia, jak np. analityka predykcyjna (metoda prognozowania), służąca poprawie planowania ilościowego i wydajnościowego, czy też wykorzystanie rozpoznawania obrazów i tekstu m.in. na potrzeby śledzenia lokalizacji. Podstawową technologią do zastosowania w tym obszarze jest machine learning (uczenie maszynowe), które wykorzystuje zaawansowane, samouczące się systemy do doskonalenia prowadzonych działań na podstawie analizy danych. Dzięki temu łańcuchy dostaw będą mogły być obsługiwane tak efektywnie, jak to tylko możliwe.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

DB Schenker dla Nissens Automotive A/S

22 sierpnia 2019

DB Schenker w Polsce, rozwijając współpracę z branżą automotive, otworzył w Poznaniu magazyn części zamiennych dla swojego nowego klienta firmy Nissens.

czytaj więcej »


Bydgoszcz rośnie w magazyny

21 sierpnia 2019

Panattoni Europe tworzy kolejny park logistyczny w regionie kujawsko-pomorskim – Panattoni Park Bydgoszcz II. Inwestycja o powierzchni użytkowej ponad 40 000 m kw. położona jest zaledwie 3 km od obwodnicy miasta, od którego centrum dzieli ją 5,3 km. Budowa nowego parku rozpocznie się we wrześniu, zaś pierwszy najemcy będą mogli się do niej wprowadzić w I kwartale 2020 r.

czytaj więcej »


Nowy oddział Dachser na północy Niemiec

20 sierpnia 2019

Dachser rozpoczyna budowę nowego oddziału w Neumünster w Szlezwiku-Holsztynie, najbardziej wysuniętym na północ kraju związkowym Niemiec. Powstanie tam terminal przeładunkowy dla towarów przemysłowych i żywności. Warta 17,4 mln euro inwestycja ma zostać sfinalizowana w trzecim kwartale 2020 r.

czytaj więcej »


Łańcuch dostaw dla e-commerce

19 sierpnia 2019

Firma DHL Supply Chain opublikowała raport na temat ewolucji łańcuchów dostaw dla e‑commerce. Badanie pokazało, że mimo posiadania świadomości kluczowego znaczenia handlu elektronicznego dla zatrzymywania i zadowolenia klientów, większości firm nie udało się w pełni wdrożyć strategii e-commerce.

czytaj więcej »


Panattoni: kierunek Bałtyk

16 sierpnia 2019

Panattoni Europe powiększy wolumen obiektów w rejonie Morza Bałtyckiego. Tuż przy autostradzie A1 deweloper stworzy Panattoni Park Pruszcz Gdański o powierzchni 75 600 m kw. Inwestycja będzie się składać z dwóch hal produkcyjno-magazynowych i zapewni najemcom doskonałe połączenie z całym krajem.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter