Największe wyzwania rynku dedykowanej logistyki kontraktowej

6 września 2019

Co dziś jest największym wyzwaniem dla operatorów logistycznych specjalizujących się w dedykowanej logistyce kontraktowej? Komentarz Sylwii Dunn, business development director, ID Logistics Polska.

Rynek pracy

Operator logistyczny specjalizujący się w dedykowanych rozwiązaniach logistycznych, przede wszystkim musi być przygotowany na utrzymującą się od dłuższego czasu dużą rotację pracowników magazynowych, a w niektórych rejonach kraju nawet ich brak. Naszą odpowiedzią jest proaktywna polityka HR, ukierunkowana na pozyskanie i utrzymanie zasobów ludzkich. Obsługując wymagających klientów, jakimi z pewnością są sieci handlowe czy koncerny FMCG, wiemy, jak ważne jest to, aby każda operacja logistyczna była wykonana starannie przez specjalistów, którzy dobrze znają specyfikę ich obsługi. Taką jakość można osiągnąć, dążąc do maksymalizacji udziału w zatrudnieniu stałych i długoletnich pracowników, którzy oprócz dobrego wynagrodzenia i opieki socjalnej, będą mieć zagwarantowany odpowiedni komfort pracy. W obszarze poprawy ergonomii i warunków pracy często wykorzystujemy innowacyjne rozwiązania. Magazyny ID Logistics wyposażone są w np. wideo rejestratory procesu kompletacji produktów tzw. mobilaizery połączone z systemem „put to light”, antykolizyjne oświetlenia na skrzyżowaniach dróg wewnętrznych, mobilne foliarki, systemy składowania pustych palet czy przyjazne, szczególnie dla osób nie znających języka polskiego, systemy voice picking „TechSpeechPro”, umożliwiające komunikację w różnych językach. Jak wynika z naszych obserwacji, dbałość o komfort pracy zatrudnionych osób przez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań bezpośrednio przekłada się na niższy procent rotacji kadry. To z kolei wpływa korzystnie nie tylko na koszty, ale przede wszystkim na zadowolenie klientów z jakości obsługi. Teraz pracujemy nad nowymi możliwościami poprawy warunków pracy. Mimo trudnego rynku, to podejście pozwala nam utrzymać wysokie standardy zatrudnienia oraz opinię dobrego pracodawcy i rzetelnego operatora logistycznego na polskim rynku.

 

Kompleksowość obsługi

Kolejnym wyzwaniem jest przygotowanie dedykowanych rozwiązań dla klientów, które w inny niż dotychczas sposób odnoszą się do pojęcia kompleksowość obsługi. Mam tu na myśli głównie obsługę e-commerce. W 2018 roku oraz w pierwszym kwartale tego roku praktycznie każdy nasz klient z branży retail i FMCG miał w planach wprowadzenie obsługi e-commerce dla swoich finalnych odbiorców. Od 2-3 lat, na rynkach Europy Zachodniej, we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Polsce, obserwujemy też nowy trend, związany z rozwojem handlu elektronicznego i sieci sklepów tzw. convenience. Oprócz dużych, wyspecjalizowanych centrów dystrybucyjnych, klienci coraz częściej zainteresowani są uruchamianiem mniejszych, ale za to wielofunkcyjnych magazynów, gdzie składowane są różne artykuły, od suchych po mrożone. Zlokalizowane bliżej centrów miast zapewniają krótszy czas zaopatrzenia sklepów w cały asortyment. Zapewnienie wielokanałowej obsługi dostaw produktów staje więc warunkiem dominującym we wszystkich naszych nowych projektach. Spełnienie tych wymagań, w połączeniu z zaletami rozwiązań dedykowanych jak holistyczne zarządzanie procesami w magazynie, transparentność kosztów sprzyjająca prognozowaniu elementów pochodnych czy idealne położenie centrum dystrybucyjnego dostosowane do sieci dostaw, lokalizacji produkcyjnej i całego łańcucha dostaw klientów, znacznie wpływa na wzrost liczby pozyskiwanych kontraktów.

 

Innowacje

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się projekty typu in-house logistics w lokalizacjach magazynowych i przyprodukcyjnych klientów. Częściowo wynika to ze zmiany strategii klientów, także z coraz większych problemów z dostępnością pracowników czy chęcią oddania obsługi w ręce profesjonalistów. Przy ich realizacji często przejmujemy część lub cały zespół pracowników klienta, jednocześnie optymalizując procesy. To często generuje oszczędności w kosztach osobowych. Dzięki wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w ramach in-house logistics i wypracowanym oszczędnościom wzrasta nasza konkurencyjność, co sprzyja długoletniej współpracy. Oczywiście przejęcie operacji może odbywać się też bez implementacji zmian procesowych. Wówczas istotne znaczenie ma dostosowanie procesów logistycznych do standardów i norm obowiązujących obecnie w magazynie klienta. Często korzystamy też z jego systemów informatycznych, na ściśle określonych zasadach.

 

Rozwój powierzchni magazynowych

Dalszemu rozwojowi logistyki kontraktowej w Polsce i Europie sprzyja, utrzymująca się od kilku lat, tendencja wzrostowa na rynku powierzchni magazynowych. Planując kolejne projekty, jesteśmy w stanie zaproponować klientom optymalne lokalizacje dla rozwiązań dedykowanych, dzięki czemu utrzymujemy przewagę konkurencyjną. Dziś jest to jeden z kluczowych elementów wyboru partnera logistycznego. Z raportu z ostatniego kwartału 2018 roku Jones Lang LaSalle wynika, iż na rynku polskim obecnie jest w budowie 1 900 500 mkw. powierzchni magazynowych ogółem, z czego ponad 63,8 proc. czyli 1 213 000 mkw. stanowią powierzchnie już objęte umową tzw. przednajmu, pozostałe 36,2 proc. czyli 687 500 mkw. stanowią powierzchnie jeszcze niezakontraktowane. Na rynku mamy obecnie do czynienia z najniższym od dawna poziomem pustostanów. Zgodnie ze statystykami jest to około 5 proc. powierzchni, w porównaniu z 10 proc. w 2017 roku. Obecnie buduje się spekulacyjnie około 36 proc. powierzchni, a podaż pustostanów nadal spada, co oznacza ogromne zainteresowaniem wynajmem. Udział samych operatorów logistycznych w całym rynku nieruchomości magazynowych wynosi około 40 proc. (w 2018 roku wynajmowali oni łącznie 1 422 000 mkw. magazynów w Polsce), a tendencja jest wciąż wzrostowa. Najwyższe pozycje zajmuje centralna Polska i Mazowsze, okolice Poznania oraz Górny i Dolny Śląsk. Biorąc pod uwagę dostępność i zainteresowanie powierzchniami magazynowymi w Europie, ponad 52 proc. udziału w całkowitym rynku tzw. wynajmu netto należą do Niemiec, Holandii i Polski. Tuż za tą czołówką podążają w Europie takie kraje jak Hiszpania oraz Rosja.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

MŚP oglądają każdą złotówkę

25 września 2020

Pomimo kryzysu, co ósmy przedsiębiorca w najbliższym czasie planuje nowe inwestycje. 60% z nich zamierza kupić maszyny i sprzęt, prawie ¼ chce przeznaczyć dodatkowe środki na cyfryzację. Największym zainteresowaniem cieszą się inwestycje budowlane i remontowe. Równocześnie rośnie grupa firm, które odkładają w czasie przyszłe nakłady finansowe. Tak wynika z 3. edycji badania „KoronaBilans MŚP” przygotowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów.

czytaj więcej »


24 września 2020

Grupa Transporeon poszerza swoją ofertę o cyfrowe audytowanie faktur za transport, dzięki przejęciu ControlPay. W rezultacie firma może zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę zleceń transportowych – począwszy od ich pozyskiwania aż po zautomatyzowane rozliczenie i analizę płatności. Przedsiębiorstwo rozwija też swoją działalność w Europie Wschodniej – niedawno otworzył swoje pierwsze biuro na Ukrainie.

czytaj więcej »


Rozbudowa Panattoni Park Tychy

23 września 2020

Panattoni rozbudowuje Panattoni Park Tychy m.in. na potrzeby ekspansji firmy Regesta. Operator logistyczny zwiększy zajmowaną powierzchnię niemal trzykrotnie, z dotychczasowych 6500 mkw. do 17 200 mkw. Realizacja kolejnego etapu kompleksu zakończy się w lutym 2021 roku, a Regesta skorzysta z nowej powierzchni w marcu. Panattoni Park Tychy po rozbudowie osiągnie powierzchnię 52 934 mkw.

czytaj więcej »


FM Logistic Centralna Europa rozpoczyna współpracę z Grohe

21 września 2020

8 września 2020 r. w magazynie FM Health zlokalizowanym w Błoniu koło Warszawy należącym do FM Logistic CE oficjalnie zainaugurowano rozpoczęcie operacji logistycznych dla znanego niemieckiego producenta armatury sanitarnej, firmy Grohe. Jest to realizacja długoterminowej umowy zawartej między przedsiębiorstwami jeszcze w grudniu ubiegłego roku.

czytaj więcej »


Obroty w portach morskich spadły z powodu pandemii o 10 proc.

18 września 2020

W całym I półroczu odnotowano wagowy spadek przeładunków o kilkanaście procent, jednak w przypadku niektórych towarów poszczególne porty mogą się pochwalić znaczącymi wzrostami. Średnie obroty spadły o ponad 10 proc.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter