Monitoring procesów – innowacje w ID Logistics

4 czerwca 2019

ID Logistics wdraża kolejne innowacyjne rozwiązanie – zintegrowany system monitoringu procesów magazynowych. Jego zastosowanie pozwala na znaczący wzrost produktywności, wydajności oraz efektywności kontroli procesów operacyjnych w centrach dystrybucyjnych, zarządzanych przez operatora.

Zintegrowany system monitoringu procesów magazynowych ID Logistics wspiera zarządzanie i zapewnia pełną kontrolę procesów operacyjnych, związanych z kompletowaniem zamówień, zwłaszcza multikompletacji (multi-order picking), przygotowaniem towarów do dystrybucji z magazynu do sklepów i obsługą reklamacji. System tworzą trzy moduły wykorzystujące urządzenia zamontowane na wózku widłowym, takie jak systemy put-to-light i kamery wysokiej rozdzielczości, także pomysł ID Logistics. Jego integralną częścią jest dedykowane oprogramowanie, połączone z systemem zarządzania magazynem WMS, gwarantujące pełną wymianę danych w systemie online. Zintegrowany system monitoringu procesów magazynowych został przygotowany przez zespół ID Logistics, przy współpracy z partnerem biznesowym, firmą DCLOG.

– To nasz autorski pomysł i pierwsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku. Jego wdrożenie poprzedziły kilkumiesięczne testy prototypów, w których łączyliśmy dostępne moduły z nowymi funkcjonalnościami. Wykorzystaliśmy narzędzia, które mogą działać niezależnie i są już stosowane w naszych magazynach. Nowatorskie jest ich połączenie w jeden system, co pozwala nam wykorzystać ich potencjał i osiągnąć nowe korzyści. W magazynie, gdzie to rozwiązanie już działa, odnotowaliśmy wzrost produktywności o 5 proc. i ograniczenie pomyłek występujących w procesie preparacji o około 72 proc. Znacząco, bo o ponad 60 proc. skrócił się też czas analizy reklamacji – mówi Piotr Krasoń, project manager, ID Logistics Polska.

Trzy moduły zintegrowanego systemu monitoringu procesów magazynowych ID Logistics

W pierwszym module wykorzystane są systemy optycznej wizualizacji put-to-light i komunikacji głosowej voice picking. Jego zadaniem jest podniesienie jakości i wsparcie efektywności procesów multikompletacji (podczas jednego przejazdu pracownik magazynowy przygotowuje towar dla różnych klientów lub punktów dostaw). Wózek widłowy, z którego korzysta, przewozi kilka palet, co znacznie zwiększa ryzyko błędu, jaki może popełnić, układając karton z towarem na niewłaściwej palecie. Wsparciem jest system sygnalizacji świetlnej dcPTL, umieszczony na stelażu na wózku widłowym i połączony z WMS. Urządzenie podświetla na określony kolor paletę, gdzie trzeba położyć konkretny karton. Pracownik, wyposażony w zestaw słuchawkowy, słyszy polecenie, na którą z palet ma położyć towar. To znacząco ułatwia pracę i pozwala na uniknięcie pomyłek, tym samym podnosząc jakość procesu multikompletacji.

Działanie drugiego modułu zintegrowanego systemu monitoringu dcStreamMobile wspiera kontrolę procesów magazynowych i opiera się na rejestracji w systemie online przygotowania zamówień za pomocą kamer wysokiej rozdzielczości, umieszczonych na wózkach widłowych. Pozyskane dane są gromadzone na serwerze, a każdy materiał wideo jest oznaczony kodem artykułu, numerem palety i nazwą klienta. Dzięki temu można szybko znaleźć odpowiednie nagranie, sprawdzić, jak przebiegał proces oraz dlaczego i gdzie doszło do błędu. Materiał jest wykorzystywany nie tylko przy rozpatrywaniu reklamacji, ale pozwala także na poprawę rozkładu magazynu i przebiegu procesów operacyjnych.

– Można zwrócić uwagę na to, aby obok siebie nie ustawiać podobnych wizualnie kartonów, czy skorygować sposób układania towaru na palecie, a tym samym ograniczyć ryzyko popełnianych błędów. Materiał z monitoringu wykorzystywany jest też podczas szkoleń dla pracowników – uzupełnia Piotr Krasoń.

Trzeci moduł dcClaim wspiera sprawne zarządzanie procesami reklamacyjnymi. Połączony jest nie tylko z WMS, ale daje możliwość z integracji z systemami zewnętrznymi klienta. Dzięki temu, składając reklamacje w trybie online, można śledzić jej status i w łatwy sposób skontaktować się z pracownikiem ID Logistics realizującym zgłoszenie. Jednym z narzędzi wspierających proces weryfikowania zgłoszeń reklamacyjnych jest materiał wideo, który może być automatycznie połączony ze zgłoszeniem reklamacyjnym i pozwala na jego weryfikację. Klient otrzymuje zdjęcie palety lub nagranie pokazujące proces jej przygotowania w magazynie.

– W ID Logistics stawiamy na dedykowane rozwiązania, dopasowane do konkretnych potrzeb i ułatwiające efektywne zarządzanie. Tak też jest w przypadku zintegrowanego systemu monitoringu procesów magazynowych, przygotowanego pod naszym kątem, z możliwościami łatwej i szybkiej adaptacji. Możemy wprowadzać dodatkowe moduły, integrować je z innymi rozwiązaniami. Przy wdrażaniu dedykowanych rozwiązań ważny jest wybór jednego dostawcy wszystkich modułów. Naszym partnerem została firma DCLOG, która doskonale rozumie logistykę i nasze potrzeby. Warto też dodać, że większość rozwiązań jest wdrażana jako usługa SaaS w chmurze DCLOG, co znacząco obniża koszty operacyjne IT. Już teraz przygotowujemy się do wdrożenia systemu w kolejnych centrach dystrybucyjnych zarządzanych przez ID Logistics, elastyczność pozwoli nam dobrze dopasować się do ich specyfiki. – podsumowuje Piotr Krasoń.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

7R City Flex Łódź I przyciąga najemców

23 sierpnia 2019

Przy ulicy Rokicińskiej w Łodzi trwa budowa czwartego projektu w ramach rozwijanego przez 7R konceptu sieci miejskich magazynów. 7R City Flex Łódź I ma już kolejnego najemcę – firmę Hydro Building Systems Poland. W transakcji klientowi doradzała firma Axi Immo.

czytaj więcej »


DB Schenker dla Nissens Automotive A/S

22 sierpnia 2019

DB Schenker w Polsce, rozwijając współpracę z branżą automotive, otworzył w Poznaniu magazyn części zamiennych dla swojego nowego klienta firmy Nissens.

czytaj więcej »


Bydgoszcz rośnie w magazyny

21 sierpnia 2019

Panattoni Europe tworzy kolejny park logistyczny w regionie kujawsko-pomorskim – Panattoni Park Bydgoszcz II. Inwestycja o powierzchni użytkowej ponad 40 000 m kw. położona jest zaledwie 3 km od obwodnicy miasta, od którego centrum dzieli ją 5,3 km. Budowa nowego parku rozpocznie się we wrześniu, zaś pierwszy najemcy będą mogli się do niej wprowadzić w I kwartale 2020 r.

czytaj więcej »


Nowy oddział Dachser na północy Niemiec

20 sierpnia 2019

Dachser rozpoczyna budowę nowego oddziału w Neumünster w Szlezwiku-Holsztynie, najbardziej wysuniętym na północ kraju związkowym Niemiec. Powstanie tam terminal przeładunkowy dla towarów przemysłowych i żywności. Warta 17,4 mln euro inwestycja ma zostać sfinalizowana w trzecim kwartale 2020 r.

czytaj więcej »


Łańcuch dostaw dla e-commerce

19 sierpnia 2019

Firma DHL Supply Chain opublikowała raport na temat ewolucji łańcuchów dostaw dla e‑commerce. Badanie pokazało, że mimo posiadania świadomości kluczowego znaczenia handlu elektronicznego dla zatrzymywania i zadowolenia klientów, większości firm nie udało się w pełni wdrożyć strategii e-commerce.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter