Logistyka pojazdów gotowych

6 lutego 2020

Zakres usług w łańcuchu dostaw pojazdów gotowych dynamicznie się zmienia. Ewolucja jest wynikiem wpływu nowych rynków, rozwoju technologicznego i zmieniających się oczekiwań klientów.
Wraz ze wzrostem popularności elektromobilności, car sharingu i rynku e-commerce rola tego typu usług dalej rośnie, stwarzając nowe możliwości i wyzwania dla operatorów logistycznych, które przedstawiamy wspólnie ze specjalistami GEFCO.

Obsługa pojazdów gotowych, czyli usługi świadczone na terenie fabryki lub na placach dystrybucyjnych, do niedawna wymagały dużego nakładu pracy i charakteryzowały się planowaniem opartym na arkuszach kalkulacyjnych oraz indywidualnie skanowanych kodach kreskowych. Piotr Firak, dyrektor logistyki pojazdów gotowych w GEFCO Polska podkreśla, że dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej: – Nowe rozwiązania technologiczne pomagają optymalizować tę pracę praktycznie na każdym polu. To technologia odpowiada za lokalizowanie i przydzielanie inteligentnych miejsc parkingowych, przewidywanie i planowanie pracy, inteligentne zapełnianie przestrzeni ładunkowych czy też monitorowanie dzięki systemom Business Intelligence.

Niedaleka przyszłość, kiedy wiele pojazdów osiągnie 4 i 5 poziom autonomiczności (wysoka i pełna automatyzacja), przyniesie kolejne rewolucyjne zmiany w usługach logistycznych dla tego typu samochodów. Pojazd sam określi swoje miejsce postoju i status, a także pojedzie do odpowiednich miejsc parkingowych i zatok serwisowych. Wymagania przestrzenne dla placów magazynowych również ulegną drastycznej zmianie. Przykładowo, zachowanie 80-centymetrowej przestrzeni pomiędzy zaparkowanymi autami nie będzie już konieczne, ponieważ manewrowanie pojazdem odbywać się będzie bez kierowcy w kabinie.

– Pojazdy autonomiczne mogą drastycznie zmienić dotychczasowy sposób zarządzania usługami dla pojazdów gotowych i tworzenie harmonogramów pracy. Wykorzystując sztuczną inteligencję, takie pojazdy same będą określać swoje potrzeby i przemieszczać się do odpowiednich stanowisk serwisowych. Możemy sobie wyobrazić, że pojazdy same określą jakie części i akcesoria powinny być zamontowane i dokąd mają zostać dostarczone – dodaje Piotr Firak z GEFCO Polska.

Z kolei dynamiczny rozwój usług e-commerce może przyczynić się do zmian biznesowego paradygmatu usług logistycznych, gdzie własność zostanie zastąpiona współdzieleniem. Będzie to wymagać od operatorów logistycznych dużo większej elastyczności. Internetowe platformy sprzedaży pojazdów, w tym również samochodów używanych, zdobywają coraz większą popularność i tym samym wymuszają kolejne zmiany w zakresie usług łańcucha logistycznego. Model biznesowy chrakteryzujący największych operatorów logistycznych rynku motoryzacyjnego musi ulec reorganizacji. Zmiana będzie dotyczyć przejścia z operacji dostosowanych do logistyki business-to-business na model łańcucha dostaw dla klienta końcowego.

Usługi poprodukcyjne oraz wykorzystanie nowych technologii niosą ze sobą wielki potencjał i duże ryzyko. Eksperci GEFCO podkreślają, że główną misją nowoczesnego łańcucha dostaw pojazdów gotowych jest i pozostanie zarządzanie transportem z linii montażowej aż do klienta końcowego. Dostawcy usług logistycznych, którzy nie opracują systemów pozwalających na elastyczne dostosowanie się do wymagań klientów, mogą nie przetrwać zmiany rynkowej.

Technologią, która przyniesie największe zmiany dla pracy centrów dystrybucji pojazdów i większości usług w całym łańcuchu dostaw, będzie zaawansowana telematyka pojazdów. Informacje o lokalizacji w czasie rzeczywistym mogą zmienić sposób, w jaki operator logistyczny będzie realizować harmonogramy dostaw. Informacje o statusie mogą dotyczyć również aktualnych ostrzeżeń, na przykład o otwartych oknach w czasie transportu, nienaładowanych akumulatorach czy zmianach ciśnienia w oponach. Zamiast delegować pracowników, którzy, pracując w systemie zmianowym, systematycznie kontrolują każdy pojazd, operatorzy mogą zająć się samochodami wybiórczo, przeprowadzając inspekcje tylko tych, które samodzielnie zgłaszają problem. Najwięksi producenci pojazdów aktywnie pracują nad stworzeniem innowacyjnych możliwości w zakresie telematyki pokładowej, a to co wydawało nam się teorią lub odległą przyszłością lada moment będzie codziennym obrazkiem w ramach usług logistycznych dla pojazdów gotowych.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Ruszyła budowa Panattoni Park Gorzów Wielkopolski

21 lutego 2020

Panattoni rozpoczął budowę Panattoni Park Gorzów Wielkopolski o planowanej powierzchni blisko 70 000 mkw. Inwestycja powstaje 7 km od centrum miasta, w pobliżu S3, na trasie ze Szczecina do autostrady A2 i już ma pierwszych najemców.

czytaj więcej »


Koniec rozbudowy centrum dystrybucyjnego LPP w Pruszczu Gdańskim

20 lutego 2020

LPP, polski producent odzieży, konsekwentnie rozbudowuje swoją sieć dystrybucji. Zakończona właśnie rozbudowa centrum dystrybucyjnego LPP w Pruszczu Gdańskim to kolejny krok w kierunku integracji kanałów sprzedaży i wzrostu efektywności procesów logistycznych całej Grupy.

czytaj więcej »


Time critical – dostawy, w których liczy się każda minuta

19 lutego 2020

Łańcuchy dostaw just-in-time stały się bardzo popularne ze względu na oszczędność wydatków na magazynowanie i możliwość redukcji zapasów. Jeżeli w tak precyzyjnie dostrojonej maszynie nie wszystko zadziała płynnie, to koszty mogą szybko wzrosnąć, a wraz z nimi zniknie zaufanie klienta.

czytaj więcej »


Ruszają pracę nad linią kolejową do Portu Police

18 lutego 2020

Podpisana umowa między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Multiconsult Polska na prace projektowe na budowę nowych torów, zapewniających bezpośredni dojazd do portu Police, to kolejny etap przygotowań, które po realizacji robót zwiększą konkurencyjność transportu morskiego i kolejowego.

czytaj więcej »


FM Logistic w Panattoni Park Poznań VII

17 lutego 2020

Od początku roku firma FM Logistic rozwija swoją działalność w centrum dystrybucyjnym Panattoni Park Poznań VII. 9500 mkw. powierzchni magazynowo-biurowej będzie dedykowane usługom cross-dockowym oraz magazynowania realizowanym na rzecz obecnych i przyszłych klientów firmy. Start działań operacyjnych przewidziany jest na marzec br.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter