Logistyka pojazdów gotowych

6 lutego 2020

Zakres usług w łańcuchu dostaw pojazdów gotowych dynamicznie się zmienia. Ewolucja jest wynikiem wpływu nowych rynków, rozwoju technologicznego i zmieniających się oczekiwań klientów.
Wraz ze wzrostem popularności elektromobilności, car sharingu i rynku e-commerce rola tego typu usług dalej rośnie, stwarzając nowe możliwości i wyzwania dla operatorów logistycznych, które przedstawiamy wspólnie ze specjalistami GEFCO.

Obsługa pojazdów gotowych, czyli usługi świadczone na terenie fabryki lub na placach dystrybucyjnych, do niedawna wymagały dużego nakładu pracy i charakteryzowały się planowaniem opartym na arkuszach kalkulacyjnych oraz indywidualnie skanowanych kodach kreskowych. Piotr Firak, dyrektor logistyki pojazdów gotowych w GEFCO Polska podkreśla, że dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej: – Nowe rozwiązania technologiczne pomagają optymalizować tę pracę praktycznie na każdym polu. To technologia odpowiada za lokalizowanie i przydzielanie inteligentnych miejsc parkingowych, przewidywanie i planowanie pracy, inteligentne zapełnianie przestrzeni ładunkowych czy też monitorowanie dzięki systemom Business Intelligence.

Niedaleka przyszłość, kiedy wiele pojazdów osiągnie 4 i 5 poziom autonomiczności (wysoka i pełna automatyzacja), przyniesie kolejne rewolucyjne zmiany w usługach logistycznych dla tego typu samochodów. Pojazd sam określi swoje miejsce postoju i status, a także pojedzie do odpowiednich miejsc parkingowych i zatok serwisowych. Wymagania przestrzenne dla placów magazynowych również ulegną drastycznej zmianie. Przykładowo, zachowanie 80-centymetrowej przestrzeni pomiędzy zaparkowanymi autami nie będzie już konieczne, ponieważ manewrowanie pojazdem odbywać się będzie bez kierowcy w kabinie.

– Pojazdy autonomiczne mogą drastycznie zmienić dotychczasowy sposób zarządzania usługami dla pojazdów gotowych i tworzenie harmonogramów pracy. Wykorzystując sztuczną inteligencję, takie pojazdy same będą określać swoje potrzeby i przemieszczać się do odpowiednich stanowisk serwisowych. Możemy sobie wyobrazić, że pojazdy same określą jakie części i akcesoria powinny być zamontowane i dokąd mają zostać dostarczone – dodaje Piotr Firak z GEFCO Polska.

Z kolei dynamiczny rozwój usług e-commerce może przyczynić się do zmian biznesowego paradygmatu usług logistycznych, gdzie własność zostanie zastąpiona współdzieleniem. Będzie to wymagać od operatorów logistycznych dużo większej elastyczności. Internetowe platformy sprzedaży pojazdów, w tym również samochodów używanych, zdobywają coraz większą popularność i tym samym wymuszają kolejne zmiany w zakresie usług łańcucha logistycznego. Model biznesowy chrakteryzujący największych operatorów logistycznych rynku motoryzacyjnego musi ulec reorganizacji. Zmiana będzie dotyczyć przejścia z operacji dostosowanych do logistyki business-to-business na model łańcucha dostaw dla klienta końcowego.

Usługi poprodukcyjne oraz wykorzystanie nowych technologii niosą ze sobą wielki potencjał i duże ryzyko. Eksperci GEFCO podkreślają, że główną misją nowoczesnego łańcucha dostaw pojazdów gotowych jest i pozostanie zarządzanie transportem z linii montażowej aż do klienta końcowego. Dostawcy usług logistycznych, którzy nie opracują systemów pozwalających na elastyczne dostosowanie się do wymagań klientów, mogą nie przetrwać zmiany rynkowej.

Technologią, która przyniesie największe zmiany dla pracy centrów dystrybucji pojazdów i większości usług w całym łańcuchu dostaw, będzie zaawansowana telematyka pojazdów. Informacje o lokalizacji w czasie rzeczywistym mogą zmienić sposób, w jaki operator logistyczny będzie realizować harmonogramy dostaw. Informacje o statusie mogą dotyczyć również aktualnych ostrzeżeń, na przykład o otwartych oknach w czasie transportu, nienaładowanych akumulatorach czy zmianach ciśnienia w oponach. Zamiast delegować pracowników, którzy, pracując w systemie zmianowym, systematycznie kontrolują każdy pojazd, operatorzy mogą zająć się samochodami wybiórczo, przeprowadzając inspekcje tylko tych, które samodzielnie zgłaszają problem. Najwięksi producenci pojazdów aktywnie pracują nad stworzeniem innowacyjnych możliwości w zakresie telematyki pokładowej, a to co wydawało nam się teorią lub odległą przyszłością lada moment będzie codziennym obrazkiem w ramach usług logistycznych dla pojazdów gotowych.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

MŚP oglądają każdą złotówkę

25 września 2020

Pomimo kryzysu, co ósmy przedsiębiorca w najbliższym czasie planuje nowe inwestycje. 60% z nich zamierza kupić maszyny i sprzęt, prawie ¼ chce przeznaczyć dodatkowe środki na cyfryzację. Największym zainteresowaniem cieszą się inwestycje budowlane i remontowe. Równocześnie rośnie grupa firm, które odkładają w czasie przyszłe nakłady finansowe. Tak wynika z 3. edycji badania „KoronaBilans MŚP” przygotowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów.

czytaj więcej »


24 września 2020

Grupa Transporeon poszerza swoją ofertę o cyfrowe audytowanie faktur za transport, dzięki przejęciu ControlPay. W rezultacie firma może zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę zleceń transportowych – począwszy od ich pozyskiwania aż po zautomatyzowane rozliczenie i analizę płatności. Przedsiębiorstwo rozwija też swoją działalność w Europie Wschodniej – niedawno otworzył swoje pierwsze biuro na Ukrainie.

czytaj więcej »


Rozbudowa Panattoni Park Tychy

23 września 2020

Panattoni rozbudowuje Panattoni Park Tychy m.in. na potrzeby ekspansji firmy Regesta. Operator logistyczny zwiększy zajmowaną powierzchnię niemal trzykrotnie, z dotychczasowych 6500 mkw. do 17 200 mkw. Realizacja kolejnego etapu kompleksu zakończy się w lutym 2021 roku, a Regesta skorzysta z nowej powierzchni w marcu. Panattoni Park Tychy po rozbudowie osiągnie powierzchnię 52 934 mkw.

czytaj więcej »


FM Logistic Centralna Europa rozpoczyna współpracę z Grohe

21 września 2020

8 września 2020 r. w magazynie FM Health zlokalizowanym w Błoniu koło Warszawy należącym do FM Logistic CE oficjalnie zainaugurowano rozpoczęcie operacji logistycznych dla znanego niemieckiego producenta armatury sanitarnej, firmy Grohe. Jest to realizacja długoterminowej umowy zawartej między przedsiębiorstwami jeszcze w grudniu ubiegłego roku.

czytaj więcej »


Obroty w portach morskich spadły z powodu pandemii o 10 proc.

18 września 2020

W całym I półroczu odnotowano wagowy spadek przeładunków o kilkanaście procent, jednak w przypadku niektórych towarów poszczególne porty mogą się pochwalić znaczącymi wzrostami. Średnie obroty spadły o ponad 10 proc.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter