Innowacje technologiczne w FM Logistic

29 sierpnia 2019

Choć pełna automatyzacja to nadal daleka przyszłość, wiele firm już wprowadza innowacyjne rozwiązania na dużą skalę. Nowe technologie nie tylko przyspieszają procesy, ale zwiększają bezpieczeństwo, ułatwiają wykonywanie powtarzalnych czynności oraz przyczyniają się do poprawy jakości usług.
Szczególną wagę do takich rozwiązań przywiązuje się w branży logistycznej, w której wiele zadań ma charakter automatyczny czy wynika z analizy danych. W innowacyjnych technologiach szansę na rozwój dostrzega także FM Logistic – jeden z największych globalnych operatorów logistycznych.

– Nie chodzi o automatyzację wszystkiego, a raczej o zastosowanie rozwiązań, które będą odpowiadać realnym potrzebom i przyniosą korzyści w postaci skrócenia czasu realizacji zadania bez kompromisów w sferze jakości obsługi – mówi Daniel Franke, dyrektor zarządzający FM Logistic na Europę Centralną.

W centrum logistycznym FM Logistic w Fauverney w ciągu roku otwiera się średnio 1,2 mln opakowań. Czynność ta może negatywnie wpływać na zdrowie człowieka, powodując bóle mięśniowo-szkieletowe. Z troską o bezpieczeństwo pracowników w tym centrum logistycznym korzysta się z ergoszkieletu. Jest to specjalny rodzaj ubrania, który nie tylko ułatwia wykonywanie czynności, ale przede wszystkim chroni człowieka przed przeciążeniem. Pierwszy taki strój stworzył dla FM Logistic start-up Noonee. Kolejny powstaje przy współpracy firmy z University of Technology of Compiègne (UTC). Mając na uwadze także komfort pracy, w magazynie FM Logistic w Neuville-aux-Bois we Francji pracownicy mają okazję korzystać z wiatrakowca – specjalnego sprzętu przyspieszającego poruszanie się po blisko 85 tys. metrów kwadratowych przestrzeni. Zdecydowanie ułatwia on pracę całej załogi, bowiem skraca przemierzenie całej platformy o połowę (z 30 min do 15). Ta innowacyjna technologia została zapoczątkowana przez FM Logistic wspólnie z start-upem Hublex.

– W naszej firmie innowacje wspierają zespół. Tylko w ubiegłym roku zatrudniliśmy 1700 osób w Europie Środkowej, a 250 z nich awansowało. Posługujemy się najnowocześniejszymi narzędziami, aby rósł ich komfort pracy. Może dlatego w naszym zespole są pracownicy, którzy są z nami od początku naszej działalności w Polsce, czyli od 25 lat – mówi Blanka Borkowska, dyrektor HR FM Logistic na Europę Centralną.

Skrócenie czasu wykonywania powtarzalnych czynności to jedno z głównych zadań automatyzacji. Jednym z innowacyjnych sprzętów wykorzystywanym na szeroką skalę są samojezdne wózki AGV. W FM Logistic stosuje się jednak autorskie modele, które można zaprogramować w dowolny sposób. Wózki wykorzystuje się do dźwigania, transportowania oraz rozładowywania. Pojazd jest wyposażony również w systemy bezpieczeństwa, aby mógł pracować w przestrzeniach, gdzie przebywają ludzie. W godzinę wózek samodzielnie transportuje 30 pełnych palet na odległość blisko pół kilometra. Nowa technologia stała się także kluczowa w sektorze zarządzania magazynem. W FM Logistic do procesu inwentaryzacji wykorzystuje się drony, które za pomocą kamer skanują kody, a dane automatycznie przekazują do bazy. Przyspieszyło to proces sczytywania jednego kodu z 30 sekund do jedynie 3. Drony wykorzystywane w magazynach FM Logistic zostały zaprojektowane przez firmę Hardis Group.

Operator wprowadza indywidualne rozwiązania dopasowane do konkretnego klienta. Przykładem znacznie przyspieszającym realizację zamówienia jest E-shopper, czyli inteligentny koszyk internetowy. Jest on w stanie skrócić dostawę aż o 2 godziny. Z myślą o klientach stworzona została także aplikacja MySCM. Ułatwia ona bezpośredni kontakt pomiędzy zlecającym a firmą logistyczną. Dla uproszczenia współpracy wprowadzono także oprogramowanie Cockpit Manager, pozwalające na kontrolowanie przez menedżerów realizacji zamówień w czasie rzeczywistym oraz optymalne planowanie sposobu pracy. Oba te rozwiązania znajdują się w chmurze, dzięki czemu klienci FM Logistic mogą sprawdzać dostępność przestrzeni magazynowej czy przepływ produktów.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Powstała pierwsza hala Hillwood Częstochowa Zachód w Kłobucku

20 września 2019

Kończy się pierwszy etap budowy parku magazynowego Hillwood Częstochowa Zachód, w ramach którego powstała pierwsza z hal. Trwają prace przy budowie ronda na drodze krajowej nr 43, które ma ułatwić dojazd do nowego centrum. Docelowo park magazynowy składać się będzie z dwóch hal o łącznej powierzchni ponad 57 tys. mkw. Jest to jedna z największych inwestycji Hillwood w województwie śląskim.

czytaj więcej »


DB Schenker: mistrzowie bezpieczeństwa

19 września 2019

Na początku września kierowcy walczyli w Mistrzostwach Bezpiecznej i Ekonomicznej Jazdy o Puchar Prezesa DB Schenker. Mistrzostwa zorganizowano już po raz dziesiąty. Ich celem jest przede wszystkim promocja bezpiecznego zachowania na drodze, a także ekonomicznej jazdy.

czytaj więcej »


Fabryka zmywarek BSH w Łodzi otwarta

18 września 2019

Panattoni Europe otworzył największy obiekt produkcyjny w swoim portfolio i największy zakład produkcyjny AGD w Europie – fabrykę zmywarek BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego. Obiekt dedykowany przemysłowi 4.0 powstał w Łodzi – obok Central European Logistics Hub – zajmując 57 000 m kw.

czytaj więcej »


Logistyka polskich jabłek w eksporcie

17 września 2019

Z jakimi zagrożeniami i wyzwaniami wiąże się transport morski jabłek w kontenerach? Za jakie etapy procesu odpowiadają sadownicy, logistycy, spedytorzy, armatorzy… ? Eksport owoców z Polski w 2018 r. wzrósł o 8% w stosunku do poprzedniego roku. Największą popularnością cieszą się jabłka, których za granicę sprzedano 839 tys. t za 346 mln euro. Polskie jabłka znajdują odbiorców na całym świecie, mimo wprowadzonego przez Rosję w 2014 r. embarga.

czytaj więcej »


Blockchain a efektywność łańcucha dostaw

16 września 2019

Zarządzanie łańcuchem dostaw i wszystkimi aspektami związanymi z produkcją i dystrybucją towarów jest niezwykle złożonym procesem. Nawet wykorzystując kosztowne oprogramowanie do śledzenia zamówień i realizowania wysyłek, większość firm logistycznych nadal ma ograniczoną widoczność i wgląd w to, gdzie w danym momencie znajdują się wszystkie ich towary. Jest to skutkiem luk analogowych, które pojawiają się w trakcie realizacji całego procesu.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter