Innowacje technologiczne w FM Logistic

29 sierpnia 2019

Choć pełna automatyzacja to nadal daleka przyszłość, wiele firm już wprowadza innowacyjne rozwiązania na dużą skalę. Nowe technologie nie tylko przyspieszają procesy, ale zwiększają bezpieczeństwo, ułatwiają wykonywanie powtarzalnych czynności oraz przyczyniają się do poprawy jakości usług.
Szczególną wagę do takich rozwiązań przywiązuje się w branży logistycznej, w której wiele zadań ma charakter automatyczny czy wynika z analizy danych. W innowacyjnych technologiach szansę na rozwój dostrzega także FM Logistic – jeden z największych globalnych operatorów logistycznych.

– Nie chodzi o automatyzację wszystkiego, a raczej o zastosowanie rozwiązań, które będą odpowiadać realnym potrzebom i przyniosą korzyści w postaci skrócenia czasu realizacji zadania bez kompromisów w sferze jakości obsługi – mówi Daniel Franke, dyrektor zarządzający FM Logistic na Europę Centralną.

W centrum logistycznym FM Logistic w Fauverney w ciągu roku otwiera się średnio 1,2 mln opakowań. Czynność ta może negatywnie wpływać na zdrowie człowieka, powodując bóle mięśniowo-szkieletowe. Z troską o bezpieczeństwo pracowników w tym centrum logistycznym korzysta się z ergoszkieletu. Jest to specjalny rodzaj ubrania, który nie tylko ułatwia wykonywanie czynności, ale przede wszystkim chroni człowieka przed przeciążeniem. Pierwszy taki strój stworzył dla FM Logistic start-up Noonee. Kolejny powstaje przy współpracy firmy z University of Technology of Compiègne (UTC). Mając na uwadze także komfort pracy, w magazynie FM Logistic w Neuville-aux-Bois we Francji pracownicy mają okazję korzystać z wiatrakowca – specjalnego sprzętu przyspieszającego poruszanie się po blisko 85 tys. metrów kwadratowych przestrzeni. Zdecydowanie ułatwia on pracę całej załogi, bowiem skraca przemierzenie całej platformy o połowę (z 30 min do 15). Ta innowacyjna technologia została zapoczątkowana przez FM Logistic wspólnie z start-upem Hublex.

– W naszej firmie innowacje wspierają zespół. Tylko w ubiegłym roku zatrudniliśmy 1700 osób w Europie Środkowej, a 250 z nich awansowało. Posługujemy się najnowocześniejszymi narzędziami, aby rósł ich komfort pracy. Może dlatego w naszym zespole są pracownicy, którzy są z nami od początku naszej działalności w Polsce, czyli od 25 lat – mówi Blanka Borkowska, dyrektor HR FM Logistic na Europę Centralną.

Skrócenie czasu wykonywania powtarzalnych czynności to jedno z głównych zadań automatyzacji. Jednym z innowacyjnych sprzętów wykorzystywanym na szeroką skalę są samojezdne wózki AGV. W FM Logistic stosuje się jednak autorskie modele, które można zaprogramować w dowolny sposób. Wózki wykorzystuje się do dźwigania, transportowania oraz rozładowywania. Pojazd jest wyposażony również w systemy bezpieczeństwa, aby mógł pracować w przestrzeniach, gdzie przebywają ludzie. W godzinę wózek samodzielnie transportuje 30 pełnych palet na odległość blisko pół kilometra. Nowa technologia stała się także kluczowa w sektorze zarządzania magazynem. W FM Logistic do procesu inwentaryzacji wykorzystuje się drony, które za pomocą kamer skanują kody, a dane automatycznie przekazują do bazy. Przyspieszyło to proces sczytywania jednego kodu z 30 sekund do jedynie 3. Drony wykorzystywane w magazynach FM Logistic zostały zaprojektowane przez firmę Hardis Group.

Operator wprowadza indywidualne rozwiązania dopasowane do konkretnego klienta. Przykładem znacznie przyspieszającym realizację zamówienia jest E-shopper, czyli inteligentny koszyk internetowy. Jest on w stanie skrócić dostawę aż o 2 godziny. Z myślą o klientach stworzona została także aplikacja MySCM. Ułatwia ona bezpośredni kontakt pomiędzy zlecającym a firmą logistyczną. Dla uproszczenia współpracy wprowadzono także oprogramowanie Cockpit Manager, pozwalające na kontrolowanie przez menedżerów realizacji zamówień w czasie rzeczywistym oraz optymalne planowanie sposobu pracy. Oba te rozwiązania znajdują się w chmurze, dzięki czemu klienci FM Logistic mogą sprawdzać dostępność przestrzeni magazynowej czy przepływ produktów.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Ruszyła budowa Panattoni Park Gorzów Wielkopolski

21 lutego 2020

Panattoni rozpoczął budowę Panattoni Park Gorzów Wielkopolski o planowanej powierzchni blisko 70 000 mkw. Inwestycja powstaje 7 km od centrum miasta, w pobliżu S3, na trasie ze Szczecina do autostrady A2 i już ma pierwszych najemców.

czytaj więcej »


Koniec rozbudowy centrum dystrybucyjnego LPP w Pruszczu Gdańskim

20 lutego 2020

LPP, polski producent odzieży, konsekwentnie rozbudowuje swoją sieć dystrybucji. Zakończona właśnie rozbudowa centrum dystrybucyjnego LPP w Pruszczu Gdańskim to kolejny krok w kierunku integracji kanałów sprzedaży i wzrostu efektywności procesów logistycznych całej Grupy.

czytaj więcej »


Time critical – dostawy, w których liczy się każda minuta

19 lutego 2020

Łańcuchy dostaw just-in-time stały się bardzo popularne ze względu na oszczędność wydatków na magazynowanie i możliwość redukcji zapasów. Jeżeli w tak precyzyjnie dostrojonej maszynie nie wszystko zadziała płynnie, to koszty mogą szybko wzrosnąć, a wraz z nimi zniknie zaufanie klienta.

czytaj więcej »


Ruszają pracę nad linią kolejową do Portu Police

18 lutego 2020

Podpisana umowa między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Multiconsult Polska na prace projektowe na budowę nowych torów, zapewniających bezpośredni dojazd do portu Police, to kolejny etap przygotowań, które po realizacji robót zwiększą konkurencyjność transportu morskiego i kolejowego.

czytaj więcej »


FM Logistic w Panattoni Park Poznań VII

17 lutego 2020

Od początku roku firma FM Logistic rozwija swoją działalność w centrum dystrybucyjnym Panattoni Park Poznań VII. 9500 mkw. powierzchni magazynowo-biurowej będzie dedykowane usługom cross-dockowym oraz magazynowania realizowanym na rzecz obecnych i przyszłych klientów firmy. Start działań operacyjnych przewidziany jest na marzec br.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter