GEFCO testuje elektrycznego MANa eTGE

29 lipca 2020

GEFCO Polska rozpoczęło testy w pełni elektrycznego auta dostawczego MAN eTGE. Pojazd jest używany w transportach dla klientów GEFCO Special oraz w dystrybucji lokalnej, koordynowanej przez oddział GEFCO w Psarach koło Będzina.
Testy pojazdów bezemisyjnych jako zielonej alternatywy dla aut spalinowych wpisują się w globalną strategię GEFCO, która zakłada obniżanie wpływu logistyki na środowisko oraz sprawdzanie nowych rozwiązań dla transportu, opartych o paliwa alternatywne. Decyzji o wyborze MAN eTGE do testów drogowych sprzyjał fakt, że GEFCO jest operatorem logistycznym MAN w Polsce i Europie.

Elektryczny MAN eTGE przewozi ładunki dla klientów GEFCO z wielu branż, a waga towarów waha się od jednego do kilkuset kilogramów. Większość ładunków trafia do jednego z kluczowych klientów GEFCO Special w Będzinie, skąd również odbierane są towary, które trafiają do magazynu przeładunkowego GEFCO w Psarach. W pełni elektryczny MAN jest używany również w codziennym zabezpieczaniu załadunków i rozładunków klientów GEFCO w okolicy Katowic.

– Test w pełni elektrycznego i zeroemisyjnego MANa eTGE prowadzi dywizja GEFCO Special, która zajmuje się transportem ładunków pilnych, niestandardowych oraz wszelkich innych przesyłek wymagających specjalnego traktowania. Wiele operacji realizujemy przy użyciu pojazdów dostawczych, a możliwość wykonywania codziennych transportów przy zerowej emisji, braku hałasu oraz z korzyścią dla środowiska jest atrakcyjną perspektywą dla operatora logistycznego takiego jak GEFCO – mówi Arkadiusz SKORUPA, kierownik Transportów Całopojazdowych Krajowych w GEFCO Polska. – Z jednej strony oczekujemy obniżenia kosztów dostaw, a z drugiej priorytetem jest dla nas środowisko – dodaje.

Zespół GEFCO Special podczas testów monitoruje codzienną eksploatację pojazdu. Dane dostarcza pokładowy system telematyczny MAN eTGE a jednocześnie kierowca prowadzi kartę testową pojazdu, w której opisuje przebiegi, czasy ładowania i dodatkowe spostrzeżenia z eksploatacji. Samochody elektryczne są nadal droższe w zakupie od modeli konwencjonalnych, ale jak podkreśla producent pojazdu, różnicę w koszcie zakupu można odzyskać w ciągu zaledwie kilku lat, w zależności od przebiegu, planowanego wykorzystania i poziomu współfinansowania przez państwo.

Bezemisyjny MAN eTGE napędzany jest przez wydajny silnik elektryczny o maksymalnej mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 290Nm dostępnym już od startu pojazdu. Samochód zasila akumulator litowo-jonowy o pojemności 36 kWh wbudowany w ramę pojazdu. MAN eTGE jest ładowany z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej, jak również poprzez rekuperację podczas hamowania. MAN eTGE ma zasięg do 173 km (według NEDC), a jego szybkie ładowanie do 80% za pomocą złącza CCS 40kW trwa 40 minut. Alternatywnie pojazd można ładować pojazd za pomocą dowolnego standardowego gniazda 230 V.

Testy MAN eTGE odbywają się równolegle do bieżącej współpracy GEFCO, lidera logistyki dla branży motoryzacyjnej, z producentem pojazdów użytkowych z charakterystycznym lwem w logo. Współpraca MAN i GEFCO w Polsce rozpoczęła się w 2018 roku. Obecnie GEFCO odpowiada za dostawy części i komponentów motoryzacyjnych do zakładu MAN w Starachowicach oraz zarządza transportami drogowym od dostawców MAN z całej Europy do Polski.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Rynek cargo próbuje złapać wiatr

13 sierpnia 2020

Dachser Polska reaguje na „nową normalność” w branży frachtu lotniczego. Krok po kroku zwiększa się dostępna przestrzeń ładunkowa i częstotliwość lotów, ale nadal istnieje duża różnica pomiędzy sytuacją sprzed Covid-19 i teraźniejszością. Wciąż łatwiej też wysłać międzykontynentalną przesyłkę lotniczą przez Frankfurt niż przez Warszawę, chociaż i w Polsce sytuacja powoli się poprawia – ocenia globalny operator logistyczny Dachser Air & Sea Logistics Polska.

czytaj więcej »


Rosną przewozy intermodalne

12 sierpnia 2020

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego opublikował „Sprawozdanie z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2019 r.” Z raportu wynika, że ubiegły rok należał do przewozów pasażerskich, w których odnotowano ponad 8% wzrost liczby podróżnych. Był to również dobry rok przewozów intermodalnych, w których o ponad 10% wzrosła przewieziona masa.

czytaj więcej »


FM Logistic rozpoczyna kolejny etap obsługi Grupy Polpharma

11 sierpnia 2020

W dniu 3 sierpnia 2020 roku, po uzyskaniu przez Grupę Polpharma zezwolenia Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (GIF), wystartowały pierwsze operacje logistyczne w nowym rozbudowanym module platformy FM Health, największym centrum magazynowania i dystrybucji produktów farmaceutycznych w Centralnej Europie, należącej do FM Logistic CE. Tym samym operator logistyczny realizuje zawartą w ubiegłym roku umowę z liderem polskiego rynku farmaceutycznego.

czytaj więcej »


DB Schenker: nowy terminal na Lubelszczyźnie

10 sierpnia 2020

DB Schenker przenosi operacje z obiektu w Lublinie do nowoczesnego terminala przeładunkowego, który powstanie w świdnickiej Strefie Aktywności Gospodarczej. Nowy, ekologiczny terminal rozpocznie działalność w IV kwartale 2020 roku.

czytaj więcej »


Adamów – nowy punkt na logistycznej mapie Polski

7 sierpnia 2020

Raben Logistics Polska wraz z klientem – firmą Makro Cash & Carry Polska otworzył kolejny punkt na logistycznej mapie Polski – nowy magazyn w Adamowie pod Warszawą. W obiekcie o powierzchni 33 tys. mkw. zastosowano wiele rozwiązań, które podwyższają nie tylko wydajność procesu, ale i bezpieczeństwo pracowników.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter