Dynamika na rynku pracy w logistyce i zakupach

1 czerwca 2017

Dynamika na rynku pracy w logistyce i zakupach Za nami pierwszy kwartał 2017 r., który przyniósł dynamiczny rozwój rynku pracy w obszarze logistyki oraz zakupów. W firmach rośnie zatrudnienie, co przy niewystarczającej liczbie wykwalifikowanych pracowników zwiększa konkurencję wśród pracodawców. Jakie tendencje się utrzymały i co przyniesie najbliższa przyszłość?

Polska pozostaje jedną z najczęściej wybieranych europejskich lokalizacji dla biznesu, co skutkuje realizacją na terenie kraju wielu nowych inwestycji. Nowe miejsca pracy tworzone są w większości sektorów biznesu, także w obszarze logistyki i zakupów oraz w samej branży TSL. Rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, a niemal każdy pracodawca mierzy się z wyzwaniami związanymi z rekrutacją najlepszych.

Tendencje na rynku pracy
Rynek pracy w Polsce wciąż dynamicznie się rozwija przy jednoczesnym umacnianiu silnej pozycji kandydata. Rośnie liczba firm zwiększających zatrudnienie, ale coraz więcej pracodawców doświadcza także niedoboru odpowiednich kandydatów do pracy. W rezultacie firmy coraz silniej konkurują o cennych pracowników. Z jednej strony pracodawcy skarżą się na niedobór kandydatów na rynku i konieczność rywalizacji z innymi firmami. Z drugiej natomiast doskwierają im wysokie oczekiwania kandydatów, którzy świadomi sytuacji rynkowej coraz częściej dyktują warunki zatrudnienia. W obszarze logistyki i zakupów najczęściej poszukiwane są przede wszystkim osoby ze specjalistyczną wiedzą oraz menedżerowie z rozwiniętymi kompetencjami w zakresie przywództwa oraz zarządzania zespołem.

Z uwagi na atrakcyjność rynku pod względem alokacji procesów logistycznych w centrach usług wspólnych, zauważyć możemy trend przenoszenia do Polski złożonych procesów logistycznych i zakupowych oraz obsługę zagranicznych rynków.

Intensywny rozwój centrów usług wspólnych w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw spowodował wzrost liczby rekrutacji na stanowiska planistyczne i związane z obsługą klienta. Osoby zatrudnione na tych stanowiskach najczęściej są odpowiedzialne za wybrany odcinek łańcucha dostaw na kilku zagranicznych rynkach lub za wszystkie działania w danym regionie. Największym zainteresowaniem pracodawców mogą cieszyć się osoby z 2-3 letnim doświadczeniem w obszarze łańcucha dostaw oraz znajomością języków obcych. Niestety posługiwanie się jedynie językiem angielskim niejednokrotnie nie wystarcza do skutecznej realizacji zadań. Najbardziej pożądanymi językami są obecnie niemiecki, francuski oraz języki skandynawskie.

Warto podkreślić także bardzo intensywny rozwój funkcji zakupowych, które pełnią coraz bardziej strategiczną rolę w ramach organizacji. Firmy skłaniają się do systemowego podejścia w obszarze zakupów, dążąc do usprawnienia i automatyzacji procesów. Rosnącą popularnością cieszą się wdrożenia rozwiązań P2P (procure to pay). Rośnie także liczba firm, które lokują globalne funkcje zakupowe w Polsce, a cały proces zakupowy dzielą pomiędzy kilku specjalistów (np. odpowiedzialność za zarządzanie kontraktami czy wybór dostawców). Do niedawna trend ten był zauważalny głównie w obszarze zakupów indirect, jednak od pewnego czasu funkcjonuje również w zakupach direct.

W sektorze TSL obserwujemy z kolei wzrost wymagań klientów wobec jakości świadczonych usług. Przekłada się to jednoznacznie na oczekiwania firm wobec potencjalnych pracowników, którzy mogliby te potrzeby zaspokajać. Ze względu na dynamiczny rozwój rynku dostawców usług logistycznych, wiele firm poszukuje skutecznych handlowców, którzy jak najlepiej wykorzystają dobrą koniunkturę na rynku. Na ciekawe oferty pracy liczyć mogą kandydaci z doświadczeniem we wszystkich rodzajach frachtów oraz w logistyce kontraktowej.

Warto także zwrócić uwagę, że w branży TSL funkcjonuje wiele firm, co zaostrza konkurencję i zmusza przedsiębiorstwa do optymalizacji kosztów oraz usprawniania procesów. W rezultacie organizacje z branży TSL oraz firmy z rozbudowaną logistyką wewnętrzną coraz częściej implementują rozwiązania Lean czy Kaizen w swoich łańcuchach dostaw. To z kolei zwiększa zapotrzebowanie na specjalistów i menedżerów ds. optymalizacji procesów logistycznych.

Najbliższa przyszłość
Najbliższe miesiące upłyną pod znakiem rozwoju obszaru logistycznego i zakupowego. Będą intensywnym czasem pod względem aktywności rekrutacyjnej oraz pozyskiwania kandydatów. Do zatrudnienia dobrych pracowników i budowania przewagi konkurencyjnej niezbędne są obecnie inwestycje w działania employer brandingowe. Aby zatrzymać pracowników i pozyskać nowych, firmy powinny tworzyć systemy motywacji, wewnętrzne programy rozwojowe, a także oferować atrakcyjne pakiety świadczeń dodatkowych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb.

Pracodawcy powinni skoncentrować się na wszystkich obszarach, które z perspektywy kandydata świadczą o atrakcyjności oferty. Dla pracowników znaczenie ma wiele kwestii, które, jeśli są pomijane, mogą znacznie utrudnić firmie budowanie przewagi konkurencyjnej. Te organizacje, które szybciej docenią rolę kapitału ludzkiego i umiejętnie będą pozyskanymi talentami zarządzać, mają większe szanse na odniesienie sukcesu.

Iwona Sączawa, Hays Poland

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Nowe wydanie Eurologistics

23 czerwca 2017

Przedwakacyjne wydanie Eurologistics jest już dostępne online. Efektywność strategii zakupów, dekada na rynku palet, sytuacja na rynku towarowych przewozów kolejowych czy plany modernizacyjne portów morskich to część poruszonych w najnowszym wydaniu tematów.

czytaj więcej »


Rohlig Suus w czołówce firm logistycznych w Polsce

22 czerwca 2017

Dziennik Gazeta Prawna opublikował wyniki 22. edycji rankingu TSL. Rohlig Suus Logistics po raz kolejny znalazł się w gronie liderów w kategorii: przychody z działalności TSL – usługi logistyczne, plasując się na piątej pozycji.

czytaj więcej »


Magazyn ID Logistics w technologii 3D

21 czerwca 2017

ID Logistics testuje innowacyjne narzędzie cyfrowego zarządzania przestrzenią magazynową. Przy współpracy z Gospodarczym Instytutem Analiz Przestrzennych (GIAP) przygotowany został w technologii 3 D trójwymiarowy model wielkopowierzchniowego centrum logistycznego w Mszczonowie.  Ma on ułatwić planowanie przestrzeni magazynowej oraz wspierać optymalizację i doskonalenie procesów logistycznych.

czytaj więcej »


Kompleksowa logistyka dla tesa tape

19 czerwca 2017

Ponad 20 tysięcy – tyle przesyłek w Polsce przewiózł w 2016 r. operator logistyczny Dachser dla tesa tape Sp. z o.o., jednego z wiodących producentów technicznych taśm klejących i systemowych rozwiązań samoprzylepnych. Obsługa logistyczna klienta takiego jak tesa tape to złożony projekt ze względu na szeroki asortyment produktów, różnorodność odbiorców, specyficzne wymogi części z nich, a także rozbudowane raportowanie.

czytaj więcej »


JYSK podpisuje pierwszą umowę najmu z P3 w Piotrkowie

13 czerwca 2017

Firma P3 dodała kolejną dużą międzynarodową firmę do listy swoich klientów. JYSK, pochodząca z Danii, globalna sieć handlowa, która sprzedaje artykuły do wyposażenia domu i dekoracji wnętrz zajmie 10 504 m² powierzchni magazynowej w parku logistycznym P3 Piotrków w centralnej Polsce. To pierwsza umowa podpisana między obiema stronami.

czytaj więcej »


Newsletter