Dynamika na rynku pracy w logistyce i zakupach

1 czerwca 2017

Dynamika na rynku pracy w logistyce i zakupach Za nami pierwszy kwartał 2017 r., który przyniósł dynamiczny rozwój rynku pracy w obszarze logistyki oraz zakupów. W firmach rośnie zatrudnienie, co przy niewystarczającej liczbie wykwalifikowanych pracowników zwiększa konkurencję wśród pracodawców. Jakie tendencje się utrzymały i co przyniesie najbliższa przyszłość?

Polska pozostaje jedną z najczęściej wybieranych europejskich lokalizacji dla biznesu, co skutkuje realizacją na terenie kraju wielu nowych inwestycji. Nowe miejsca pracy tworzone są w większości sektorów biznesu, także w obszarze logistyki i zakupów oraz w samej branży TSL. Rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, a niemal każdy pracodawca mierzy się z wyzwaniami związanymi z rekrutacją najlepszych.

Tendencje na rynku pracy
Rynek pracy w Polsce wciąż dynamicznie się rozwija przy jednoczesnym umacnianiu silnej pozycji kandydata. Rośnie liczba firm zwiększających zatrudnienie, ale coraz więcej pracodawców doświadcza także niedoboru odpowiednich kandydatów do pracy. W rezultacie firmy coraz silniej konkurują o cennych pracowników. Z jednej strony pracodawcy skarżą się na niedobór kandydatów na rynku i konieczność rywalizacji z innymi firmami. Z drugiej natomiast doskwierają im wysokie oczekiwania kandydatów, którzy świadomi sytuacji rynkowej coraz częściej dyktują warunki zatrudnienia. W obszarze logistyki i zakupów najczęściej poszukiwane są przede wszystkim osoby ze specjalistyczną wiedzą oraz menedżerowie z rozwiniętymi kompetencjami w zakresie przywództwa oraz zarządzania zespołem.

Z uwagi na atrakcyjność rynku pod względem alokacji procesów logistycznych w centrach usług wspólnych, zauważyć możemy trend przenoszenia do Polski złożonych procesów logistycznych i zakupowych oraz obsługę zagranicznych rynków.

Intensywny rozwój centrów usług wspólnych w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw spowodował wzrost liczby rekrutacji na stanowiska planistyczne i związane z obsługą klienta. Osoby zatrudnione na tych stanowiskach najczęściej są odpowiedzialne za wybrany odcinek łańcucha dostaw na kilku zagranicznych rynkach lub za wszystkie działania w danym regionie. Największym zainteresowaniem pracodawców mogą cieszyć się osoby z 2-3 letnim doświadczeniem w obszarze łańcucha dostaw oraz znajomością języków obcych. Niestety posługiwanie się jedynie językiem angielskim niejednokrotnie nie wystarcza do skutecznej realizacji zadań. Najbardziej pożądanymi językami są obecnie niemiecki, francuski oraz języki skandynawskie.

Warto podkreślić także bardzo intensywny rozwój funkcji zakupowych, które pełnią coraz bardziej strategiczną rolę w ramach organizacji. Firmy skłaniają się do systemowego podejścia w obszarze zakupów, dążąc do usprawnienia i automatyzacji procesów. Rosnącą popularnością cieszą się wdrożenia rozwiązań P2P (procure to pay). Rośnie także liczba firm, które lokują globalne funkcje zakupowe w Polsce, a cały proces zakupowy dzielą pomiędzy kilku specjalistów (np. odpowiedzialność za zarządzanie kontraktami czy wybór dostawców). Do niedawna trend ten był zauważalny głównie w obszarze zakupów indirect, jednak od pewnego czasu funkcjonuje również w zakupach direct.

W sektorze TSL obserwujemy z kolei wzrost wymagań klientów wobec jakości świadczonych usług. Przekłada się to jednoznacznie na oczekiwania firm wobec potencjalnych pracowników, którzy mogliby te potrzeby zaspokajać. Ze względu na dynamiczny rozwój rynku dostawców usług logistycznych, wiele firm poszukuje skutecznych handlowców, którzy jak najlepiej wykorzystają dobrą koniunkturę na rynku. Na ciekawe oferty pracy liczyć mogą kandydaci z doświadczeniem we wszystkich rodzajach frachtów oraz w logistyce kontraktowej.

Warto także zwrócić uwagę, że w branży TSL funkcjonuje wiele firm, co zaostrza konkurencję i zmusza przedsiębiorstwa do optymalizacji kosztów oraz usprawniania procesów. W rezultacie organizacje z branży TSL oraz firmy z rozbudowaną logistyką wewnętrzną coraz częściej implementują rozwiązania Lean czy Kaizen w swoich łańcuchach dostaw. To z kolei zwiększa zapotrzebowanie na specjalistów i menedżerów ds. optymalizacji procesów logistycznych.

Najbliższa przyszłość
Najbliższe miesiące upłyną pod znakiem rozwoju obszaru logistycznego i zakupowego. Będą intensywnym czasem pod względem aktywności rekrutacyjnej oraz pozyskiwania kandydatów. Do zatrudnienia dobrych pracowników i budowania przewagi konkurencyjnej niezbędne są obecnie inwestycje w działania employer brandingowe. Aby zatrzymać pracowników i pozyskać nowych, firmy powinny tworzyć systemy motywacji, wewnętrzne programy rozwojowe, a także oferować atrakcyjne pakiety świadczeń dodatkowych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb.

Pracodawcy powinni skoncentrować się na wszystkich obszarach, które z perspektywy kandydata świadczą o atrakcyjności oferty. Dla pracowników znaczenie ma wiele kwestii, które, jeśli są pomijane, mogą znacznie utrudnić firmie budowanie przewagi konkurencyjnej. Te organizacje, które szybciej docenią rolę kapitału ludzkiego i umiejętnie będą pozyskanymi talentami zarządzać, mają większe szanse na odniesienie sukcesu.

Iwona Sączawa, Hays Poland

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Tańczący z paletami – finał konkursu

14 grudnia 2017

Najlepsi operatorzy wózków widłowych firmy Raben rywalizowali 12 grudnia w wielkim finale konkursu Tańczący z paletami. Celem konkursu jest docenienie pracy operatorów oraz promowanie bezpiecznych zachowań w magazynie. W tym roku zawody odbyły się już po raz czwarty.

czytaj więcej »


Coca‑Cola HBC Polska otwiera zautomatyzowany magazyn w Radzyminie

13 grudnia 2017

Firma Coca‑Cola HBC Polska, lider na polskim rynku napojów bezalkoholowych, otworzyła w zakładzie produkcyjnym w Radzyminie swój najnowszy magazyn. Inwestycja o powierzchni 3800 m2 warta jest blisko 24 miliony złotych.

czytaj więcej »


Laureaci programu Supply Chain Designer 2017

11 grudnia 2017

VI edycja programu Supply Chain Designer została uroczyście podsumowana podczas Gali Logistyki Transportu i Produkcji. 7 grudnia 2017 roku w Sofitel Victoria Warsaw uhonorowaliśmy najlepsze projekty, biorące udział w tym unikatowym badaniu.

czytaj więcej »


Laureaci badania Operator Logistyczny Roku 2017

11 grudnia 2017

Po raz szesnasty wręczone zostały „Oscary Polskiej Logistyki” – 7 grudnia br. poznaliśmy laureatów programu badawczego – Operator Logistyczny Roku 2017.

czytaj więcej »


Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu, Produkcji 2017

11 grudnia 2017

Podczas Gali Logistyki, Transportu, Produkcji 2017 – 7 grudnia br. w hotelu Sofitel Victoria w Warszawie ogłoszone zostały wyniki konkursu Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu i Produkcji 2017.

czytaj więcej »


Newsletter