Drony na służbie – nowe regulacje

3 lutego 2020

Drony coraz intensywniej opanowują przestrzeń powietrzną, są przyszłością dla wielu sektorów i coraz częściej powierza się im zadania kontrolne, nadzorcze czy transportowe.

Unia Europejska wprowadziła w lipcu zeszłego roku rozporządzenie, które przewiduje obligatoryjną akredytację dla jednostek certyfikujących bezzałogowe systemy. Pod koniec 2019 roku Polskie Centrum Akredytacji otworzyło ścieżkę akredytacyjną w obszarze bezzałogowych systemów powietrznych.

Zakłada się, że w ciągu najbliższych pięciu lat, liczba dronów może wzrosnąć dziesięciokrotnie. Pomimo wielu zalet użytkowania dronów, eksperci stawiają pytanie o bezpieczeństwo urządzeń, które latają nad naszymi głowami, bez stosownej certyfikacji.

– Mamy do czynienia z sytuacją, w której na rynku europejskim sprawa bezzałogowych statków powietrznych musi być uregulowana. Nowa regulacja europejska wymaga od dostawcy, producenta, bezzałogowych systemów powietrznych zaangażowania jednostek notyfikowanych, które, aby uzyskać taki status, muszą zdobyć stosowną akredytację – wyjaśnia Krzysztof Woźniak, kierownik Działu Akredytacji Inspekcji, Certyfikacji Wyrobów i Osób, Polskie Centrum Akredytacji.

– W interesie jednostek oceniających zgodność, ale również gospodarki polskiej i unijnej, jest, aby takie jednostki pojawiły się na rynku. Do dziś, w żadnym kraju europejskim nie powołano jednostek notyfikowanych do tego rozporządzenia. Przewaga konkurencyjna wynikająca z powołania pierwszych jednostek notyfikowanych w tym obszarze, może być postrzegane jako atut w działalności gospodarczej – dodał Krzysztof Woźniak.

Akredytacja daje pewność, że systemy (maszyna i operator lub maszyna autonomiczna) są sprawne, bezpieczne, godne pokładanych w nich nadziei, co do wykonywanych misji. Więcej informacji na temat akredytacji bezzałogowych systemów powietrznych znaleźć można w Komunikacie nr 306 / DA-11, który jest dostępny na stronie: www.pca.gov.pl/o-pca/wydarzenia/aktualnosci/komunikat-nr-306-da-11,481.html

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

MŚP oglądają każdą złotówkę

25 września 2020

Pomimo kryzysu, co ósmy przedsiębiorca w najbliższym czasie planuje nowe inwestycje. 60% z nich zamierza kupić maszyny i sprzęt, prawie ¼ chce przeznaczyć dodatkowe środki na cyfryzację. Największym zainteresowaniem cieszą się inwestycje budowlane i remontowe. Równocześnie rośnie grupa firm, które odkładają w czasie przyszłe nakłady finansowe. Tak wynika z 3. edycji badania „KoronaBilans MŚP” przygotowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów.

czytaj więcej »


24 września 2020

Grupa Transporeon poszerza swoją ofertę o cyfrowe audytowanie faktur za transport, dzięki przejęciu ControlPay. W rezultacie firma może zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę zleceń transportowych – począwszy od ich pozyskiwania aż po zautomatyzowane rozliczenie i analizę płatności. Przedsiębiorstwo rozwija też swoją działalność w Europie Wschodniej – niedawno otworzył swoje pierwsze biuro na Ukrainie.

czytaj więcej »


Rozbudowa Panattoni Park Tychy

23 września 2020

Panattoni rozbudowuje Panattoni Park Tychy m.in. na potrzeby ekspansji firmy Regesta. Operator logistyczny zwiększy zajmowaną powierzchnię niemal trzykrotnie, z dotychczasowych 6500 mkw. do 17 200 mkw. Realizacja kolejnego etapu kompleksu zakończy się w lutym 2021 roku, a Regesta skorzysta z nowej powierzchni w marcu. Panattoni Park Tychy po rozbudowie osiągnie powierzchnię 52 934 mkw.

czytaj więcej »


FM Logistic Centralna Europa rozpoczyna współpracę z Grohe

21 września 2020

8 września 2020 r. w magazynie FM Health zlokalizowanym w Błoniu koło Warszawy należącym do FM Logistic CE oficjalnie zainaugurowano rozpoczęcie operacji logistycznych dla znanego niemieckiego producenta armatury sanitarnej, firmy Grohe. Jest to realizacja długoterminowej umowy zawartej między przedsiębiorstwami jeszcze w grudniu ubiegłego roku.

czytaj więcej »


Obroty w portach morskich spadły z powodu pandemii o 10 proc.

18 września 2020

W całym I półroczu odnotowano wagowy spadek przeładunków o kilkanaście procent, jednak w przypadku niektórych towarów poszczególne porty mogą się pochwalić znaczącymi wzrostami. Średnie obroty spadły o ponad 10 proc.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter