Spadek przewozów towarowych koleją

11 lutego 2020

W minionym roku koleją przetransportowano ponad 236 mln ton ładunków, co stanowi spadek o 5% (13,9 mln ton) w porównaniu do 2018 r. W przewozach towarowych liderem było PKP Cargo z udziałem ponad 40% wg masy oraz prawie 44% wg pracy przewozowej. Rośnie jednak udział mniejszych przewoźników.

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego wyniki za pierwsze i drugie półrocze 2019 r. były zbliżone, jednak w porównaniu z rokiem poprzednim większy spadek masy przewożonych towarów miał miejsce w drugiej połowie roku. Dane za 2019 r. pozwalają również zauważyć rosnące zainteresowanie wejściem na rynek przez nowych przewoźników. W 2019 r. ośmiu nowych przewoźników zrealizowało przewozy ładunków. Usługi transportu kolejowego zaczynają świadczyć operatorzy logistyczni, przewoźnicy należący do międzynarodowych przedsiębiorstw kolejowych, ale także do przedsiębiorstw i producentów np. kruszyw.

W przypadku przewoźników towarowych warto zauważyć postępującą zmianę taboru. Dane na koniec III kwartału 2019 r. wskazują, że posiadają oni ponad 150 sztuk lokomotyw elektrycznych oraz ponad 6200 wagonów, których wiek nie przekracza 10 lat.

Jeśli chodzi o udziały w rynku, liderem było PKP Cargo (40,3% wg masy oraz 43,9% wg pracy przewozowej). Eksperci UTK zauważają, że w ostatnich latach rośnie udział mniejszych przewoźników, którzy stosunkowo krótko funkcjonują na rynku. W 2019 r. przedsiębiorcy, których udział w rynku nie przekraczał 1%, przetransportowali łącznie 13% masy ładunków. W przypadku pracy przewozowej łączny udział takich przewoźników wyniósł 10%. Mniejsi przewoźnicy to np. operatorzy logistyczni, którzy obecnie sami realizują przewozy do terminali, przedsiębiorstwa dla których przewozy kolejowe stanowią działalność pomocniczą w stosunku do głównego rodzaju działalności oraz przewoźnicy należący do międzynarodowych przedsiębiorstw mających swoje przedstawicielstwa w wielu krajach Europy.

Praca przewozowa w 2019 r. wyniosła 55,9,mld tonokilometrów i była niższa niż w 2018 r. o3,7 mld tonokilometrów (6,3%). W 2019 r. odnotowano natomiast wzrost średniej odległości przewozów do 236 km (o blisko 2 km mniej niż w 2018 r.).

Eksperci UTK wskazują, na podstawie analizy trzech kwartałów minionego roku, że największy wpływ na wyniki przewozowe miał transport towarów masowych. W związku z mniejszym zapotrzebowaniem na kruszywa czy węgiel, zauważalny jest wzrost udziału przewozów intermodalnych. Wykorzystanie jednostek intermodalnych powinno wzrastać w najbliższych latach. Świadczą o tym inwestycje przewoźników w tabor dostosowany do przewozu kontenerów, jak również wsparcie z funduszy unijnych na projekty związane z takimi przewozami.

– Z roku na rok rośnie masa przewozów intermodalnych. Ten rodzaj transportu ma przed sobą przyszłość i należy go rozwijać – informuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Dzięki transportowi intermodalnemu optymalnie można wykorzystać transport samochodowy, kolejowy i morski – dodaje Góra.

 

(UTK)

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

Wsparcie dla start-upów – rusza program FM Open Lab

29 maja 2020

FM Logistic CE, wiodący operator logistyczny działający w Polsce, Czechach, Słowacji i Węgrzech, uruchamia program dedykowany start-upom. Inicjatywa nosi nazwę FM Open Lab i jest skierowana do przedsiębiorców, którzy chcieliby rozwijać swój produkt lub usługę w rzeczywistych warunkach biznesowych.

czytaj więcej »


DSV Solutions w A2 Warsaw Park

28 maja 2020

Panattoni z kolejna realizacją dla DSV Solutions. Operator logistyczny zajmie blisko 12 000 mkw. w ramach A2 Warsaw Park – największego obiektu magazynowo-produkcyjnego w regionie warszawskim.

czytaj więcej »


Pandemia przeniosła wiosenne zakupy do Internetu

27 maja 2020

Już nie awaryjne zakupy w sieci, a prawdziwa zmiana nawyków stoi za wiosennym rozwojem polskich sklepów internetowych – wynika z danych zebranych przez Shoper.

czytaj więcej »


Nowy najemca w Hillwood Janki Sokołów

26 maja 2020

Hillwood, wiodący deweloper magazynowy, podpisał umowę najmu na ponad 5 tys. mkw. powierzchni w projekcie Hillwood Janki Sokołów. Tym samym kompleks został skomercjalizowany w całości.

czytaj więcej »


Duże zmiany w kredycie na innowacje technologiczne

25 maja 2020

Zniesienie wymogu innowacyjności w skali kraju, szerszy katalog kosztów możliwych do sfinansowania a także – zniesienie limitu dofinansowania wynoszącego 6 mln zł – to główne ułatwienia w kredycie na innowacje technologiczne w związku z pandemią. Nabór wniosków wystartuje 1 czerwca, a dokumentacja jest już dostępna na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego. Kredyt na innowacje technologiczne jest finansowany z unijnego Programu Inteligentny Rozwój. 

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter