Transportowa schizofrenia

Transportowa schizofrenia

Lektura Białej Księgi skłania do zastanowienia się nad tym, czy organy Unii Europejskiej prawidłowo kształtują strategiczne cele rozwoju społeczno-gospodarczego Starego Kontynentu. Koncepcja, iż „dekarbonizację gospodarki” należy uznać za jeden z podstawowych priorytetów polityki gospodarczej, a w jej ramach także polityki transportowej, wydaje się być dyskusyjna.

Obecności CO2 w atmosferze relacjonuje się „wybiórczo”. Podkreśla się emisję tego, dość neutralnego gazu z rury wydechowej silnika spalinowego lub z komina elektrowni węglowej. W ogóle natomiast pomija się fakt, iż obserwując piękne zjawisko wyrzucania rozpalonej lawy przez wulkan – np. na przełomie lipca i sierpnia 2011 r. przez Etnę – jesteśmy świadkami niezwykle intensywnego procesu spalania, czyli właśnie emisji CO2 w wyniku procesu połączenia się węgla z tlenem. Wiemy, że gospodarka europejska emituje 14% ogółu CO2 powstającego w wyniku działania człowieka na Ziemi, ale – o dziwo – pomijana jest informacja, jaka duża jest emisja kreowana przez procesy naturalne, pozostające poza działaniem człowieka.
Z ekonomicznego punktu widzenia każda decyzja polityczna, która wpływa na przebieg procesów gospodarczych, powinna być podjęta po przeprowadzeniu odpowiedniego rachunku ekonomicznego. Zapisy ujęte w Białej Księdze wydają się być oderwane od takiego rachunku ekonomicznego. Może się więc zdarzyć, że negatywne skutki „dekarbonizacji gospodarki” będą znacznie większe, niż to się obecnie szacuje.
 

Prof. dr hab. Wojciech Paprocki

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Budowanie przewagi

Budowanie przewagi

Teodor Kula, dyrektor zarządzający ESA Logistika Polska, Chieff Bussinss Developement Officer ESA Group
Naturalne w dzisiejszych czasach jest korzytanie z usług wyspecjalizowanych firm w zakresie transportu i magazynowania towarów, jednak w mojej opinii to mniej popularne usługi typu in-house są w stanie znacząco wpłynąć na zwiększenie przewagi konkurencyjnej firmy.

czytaj więcej »

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce
Wraz z poprawą koniunktury i rewolucyjnymi niemal zmianami w handlu, uruchomionymi przez upowszechnienie się Internetu, firmy zlecają operatorom coraz więcej zadań logistycznych.

czytaj więcej »

Większe powierzchnie magazynowe

Większe powierzchnie magazynowe

Michał Czarnecki, Vice President, Head of Leasing Prologis w Polsce
Zapotrzebowanie na coraz większą powierzchnię magazynową rośnie z roku na rok. O ile jeszcze kilka lat temu transakcje ok. 20 000 m2 były rzadkością, to dziś stały się praktycznie codziennością.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter