Polska gospodarka – opinie

Polska gospodarka – opinie

Piotr Sukiennik, dyrektor generalny CE w FM Logisitc
W ostatnim okresie gospodarka, nie tylko Polska, ale także innych krajów, ma się dobrze. Nasz rodzimy wzrost gospodarczy przyspieszył do ok. 4%, a zapowiada się, że III kwartał tego roku będzie jeszcze lepszy. Trzeba jednak pamiętać, że wzrost napędza głównie konsumpcja wynikająca z wpompowania w kieszenie polskich gospodarstw domowych ponad 29 mld zł z programu 500 +.

Trudno zatem przewidzieć, czy ta tendencja jest w stanie utrzymać się w dłuższej perspektywie czasu. Kluczowym i trwałym czynnikiem rozwoju bez wątpienia są i będą inwestycje. Te niestety w ostatnich kwartałach spadały, m.in. z powodu niepewności firm, wynikających choćby z forsowania przez polityków kontrowersyjnych ustaw, niekoniecznie korzystnych dla przedsiębiorców. Na szczęście, do Polski zaczęły płynąć fundusze unijne z nowej perspektywy budżetowej na budowę dróg czy modernizację linii kolejowych, a to zawsze napędza gospodarkę. Nie mówiąc już o tym, jak ważną rolę dla całej branży logistycznej odgrywa nowoczesna infrastruktura.
Tak jak wspomniałem na początku, sprzyja nam także dobra koniunktura w innych krajach. Polska gospodarka jest przecież ściśle powiązana z gospodarkami krajów Unii Europejskiej przez handel i inwestycje. Przykładowo, gdy w Niemczech rosną zamówienia i produkcja, pośrednio korzystają na tym także polscy poddostawcy. Rosnące wciąż zapotrzebowanie na usługi transportowe obserwuje się we wszystkich niemal sektorach. To dobrze wróży. A pamiętajmy, że logistyka jest swoistym barometrem dla całej gospodarki.
Mimo rekordowo niskiego bezrobocia, które skutkuje walką firm o pracowników, presja płacowa w naszym kraju jest wciąż ograniczona. Wynika to w dużej mierze z napływu do Polski siły roboczej ze wschodu. Ale nie tylko – szukając wyjścia z trudnej sytuacji, przedsiębiorcy intensywnie poszukują innowacyjnych rozwiązań i coraz częściej wprowadzają w swoich operacjach usprawnienia oraz automatyzują procesy. To wszystko sprawia, że Polska nadal pozostaje konkurencyjna dla krajów Europy Zachodniej, a co więcej, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów.
Jeśli zaś chodzi czynniki mogące negatywnie wpłynąć na dynamikę dalszego rozwoju, to powiem krótko. W dzisiejszych, tak szybko i nieprzewidywalnie zmieniających się warunkach geopolitycznych, nie tylko w naszym regionie, ale i na całym świecie, przewidywanie przyszłości jest jak wróżenie z fusów. Szukajmy rozwiązań problemów, wykorzystujmy wszystkie nadarzające się możliwości, myślmy wizjonersko i bądźmy innowacyjni. Dobra passa nie trwa wiecznie, ale do gorszych czasów można się przygotować. Ja w każdym razie staram się być optymistą.

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Polska gospodarka – opinie

Polska gospodarka – opinie

Dariusz Michalak, Sales&Project Manager Diera
Wzrost wynagrodzeń, spadek bezrobocia, wzrost eksportu, dobre nastroje wśród konsumentów nie tylko w Polsce, ale generalnie na większości rynków europejskich wpływają na dobrą koniunkturę i obecny wzrost gospodarczy. Dynamiczny wzrost PKB Niemiec jest motorem rozwoju polskiego przemysłu i eksportu (ponad 6% w pierwszym półroczu 2017 r.).

czytaj więcej »

Polska gospodarka – opinie

Polska gospodarka – opinie

Maciej Walenda, Executive Vice President CEE and Russia, CEO/Managing Director Poland DSV Solutions
Syntetyczny wskaźnik koniunktury gospodarczej w 2017 roku kształtuje się powyżej średniej długookresowej, jednak warto zwrócić uwagę na fakt, iż przeważająca liczba pozytywnych ocen dotyczy sektora finansowego i ubezpieczeniowego.

czytaj więcej »

Polska gospodarka – opinie

Polska gospodarka – opinie

Przemysław Mormul, dyrektor marketingu i sprzedaży Panalpina Polska
Dobra koniunktura w gospodarce to coś, do czego przez ostatnie lata mogliśmy się już przyzwyczaić, ba! przyjmujemy, jako pewnik przy układaniu wszelkiego rodzaju planów budżetowych czy inwestycyjnych na kolejne lata. Strategie zdecydowanej większości firm to strategie oparte o wzrosty – wzrost liczby klientów, sprzedaży, zysku…

czytaj więcej »

Newsletter