Polska gospodarka – opinie

Polska gospodarka – opinie

Przemysław Mormul, dyrektor marketingu i sprzedaży Panalpina Polska
Dobra koniunktura w gospodarce to coś, do czego przez ostatnie lata mogliśmy się już przyzwyczaić, ba! przyjmujemy, jako pewnik przy układaniu wszelkiego rodzaju planów budżetowych czy inwestycyjnych na kolejne lata. Strategie zdecydowanej większości firm to strategie oparte o wzrosty – wzrost liczby klientów, sprzedaży, zysku… I pomimo wieszczonych co jakiś czas nadchodzących kryzysów, czy mających za moment pęknąć baniek inwestycyjnych, biznes bez wahania prze naprzód. I nie może być inaczej, dopóki rośnie popyt i konsumpcja. A te z jednej strony napędzane są przez rosnącą siłę klasy średniej w poszczególnych krajach. Idealnym przykładem są Chiny, które zaczynają kupować towary na całym świecie, kreując tym samym zapotrzebowanie na transport na nowych liniach i na zupełnie nowych kierunkach. Drugim czynnikiem, który ma bardzo duży wpływ na dobrą koniunkturę w logistyce, jest bardzo mocny rozwój sprzedaży e-commerce. Wzrost biznesu na poziomie 60% rok do roku (czego najlepszym przykładem jest Alibaba) właściwie jest przyjmowany jako spodziewany i oczekiwany. Zadaniem logistyki i dużym wyzwaniem będzie właściwe prognozowanie i przygotowanie rozwiązań dla nowych potrzeb rynkowych.
Z drugiej strony mamy oczywiście szereg czynników, które potencjalne mogą wpłynąć na obniżenie dynamiki wzrostu. Najbardziej oczywiste zagrożenia związane są z zawirowaniami politycznymi w poszczególnych regionach i krajach, a te bardzo szybko przekładają się na kryzysy ekonomiczne. Kolejny element to oczywiście migracje ludności, w przypadku Polski z jednej strony zanotowaliśmy duży odpływ osób w wieku produkcyjnym, z drugiej jesteśmy w stanie wspomóc się nowymi pracownikami, głównie z Ukrainy i Białorusi. Sygnały docierające z wielu firm w Polsce wskazują, że to nie wystarcza i brakuje nam osób do pracy. Ten problem będzie się pogłębiał w kolejnych latach i uważam, że jest to główne zagrożenie dla naszej gospodarki.
Przez ostatnie lata następuje bardzo znaczące przesunięcie procesów związanych z organizacją całego łańcucha logistycznego w kierunku finalnego klienta. Bez wahania możemy stwierdzić, że dzisiaj rynek należy do klientów. Jeszcze 10 lat temu ten sam rynek należał do dystrybutorów, którzy byli głównym ogniwem łączącym producentów dóbr konsumpcyjnych i finalnych odbiorców. Teraz wszystko kręci się wokół tego, jak, gdzie i kiedy klient chce otrzymać zamówiony towar. Wymusza to oczywiście tworzenie większego i bardziej złożonego partnerstwa między firmą sprzedającą dany produkt, a dostawcą usług logistycznych, gdzie w centrum procesu znajduje się odbiorca usługi – finalny klient. Ta świadomość zmienia całe podejście do organizacji łańcuch dostaw, a firmy, które potrafią zmienić i dostosować swoją strategię działania do potrzeb dzisiejszych czasów, równocześnie kontrolując ‘last mile’ będą zwycięzcami na tym rynku.

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Budowanie przewagi

Budowanie przewagi

Teodor Kula, dyrektor zarządzający ESA Logistika Polska, Chieff Bussinss Developement Officer ESA Group
Naturalne w dzisiejszych czasach jest korzytanie z usług wyspecjalizowanych firm w zakresie transportu i magazynowania towarów, jednak w mojej opinii to mniej popularne usługi typu in-house są w stanie znacząco wpłynąć na zwiększenie przewagi konkurencyjnej firmy.

czytaj więcej »

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce
Wraz z poprawą koniunktury i rewolucyjnymi niemal zmianami w handlu, uruchomionymi przez upowszechnienie się Internetu, firmy zlecają operatorom coraz więcej zadań logistycznych.

czytaj więcej »

Większe powierzchnie magazynowe

Większe powierzchnie magazynowe

Michał Czarnecki, Vice President, Head of Leasing Prologis w Polsce
Zapotrzebowanie na coraz większą powierzchnię magazynową rośnie z roku na rok. O ile jeszcze kilka lat temu transakcje ok. 20 000 m2 były rzadkością, to dziś stały się praktycznie codziennością.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter