Polska gospodarka – opinie

Polska gospodarka – opinie

Beata Troczyńska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Spedimex
Na branżę logistyczną mają wpływ silne trendy, które z jednej strony stwarzają dogodne warunki do rozwoju biznesu, z drugiej zaś stanowią barierę dalszego rozwoju. Polska gospodarka przyspiesza, co potwierdzają wyniki makroekonomiczne, a także prognozy ekspertów. Wzrost gospodarczy napędza popyt wewnętrzny, potęgowany przez politykę społeczną oraz coraz niższa stopa bezrobocia.
Dobra kondycja polskiej gospodarki i atrakcyjna lokalizacja w centrum Europy, a przy tym wciąż relatywnie niższe koszty pracy sprawiają, że Polska pozostaje jedną z najczęściej wybieranych europejskich lokalizacji dla biznesu. Nowe miejsca pracy tworzone są w większości sektorów, w dużej mierze także w branży TSL.
Wzrost zainteresowania Polską wpływa na rosnący popyt na usługi logistyczne, tym samym mogłoby się wydawać, że mamy idealne warunki do rozwoju biznesu. Pomimo sprzyjającej koniunktury, branża spotyka się z brakiem zasobów, które pozwoliłyby te uwarunkowania optymalnie wykorzystać. Niska stopa bezrobocia wbrew pozorom nie jest sytuacją korzystną dla przedsiębiorców. Praktycznie wszystkie sektory borykają się z brakiem siły roboczej. Szczególnie wyeksploatowane są okolice dużych miast, gdzie z uwagi na atrakcyjność rynku pod względem alokacji procesów logistycznych, znajdują się centra dystrybucyjne. Tym samym rosną oczekiwania płacowe pracowników.
Podobna sytuacja widoczna jest na rynku przewozów, gdzie brakuje ponad 100 000 kierowców, a deficyt w najbliższych latach ma się pogłębiać. Wysoka średnia wieku i bardziej konkurencyjne warunki w krajach Europy Zachodniej wskazują na dalszy spadek liczby kierowców na rynku pracy.
Te dwa nurty – z jednej strony niedobór przy rosnącym zapotrzebowaniu na pracowników i kierowców, z drugiej strony wzmagający popyt na usługi logistyczne zwiastują wzrost inflacji, która w przyszłym roku może wpłynąć na ograniczenie pozytywnych tendencji wzrostu polskiej gospodarki i nieco ją spowolnić.

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Budowanie przewagi

Budowanie przewagi

Teodor Kula, dyrektor zarządzający ESA Logistika Polska, Chieff Bussinss Developement Officer ESA Group
Naturalne w dzisiejszych czasach jest korzytanie z usług wyspecjalizowanych firm w zakresie transportu i magazynowania towarów, jednak w mojej opinii to mniej popularne usługi typu in-house są w stanie znacząco wpłynąć na zwiększenie przewagi konkurencyjnej firmy.

czytaj więcej »

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce
Wraz z poprawą koniunktury i rewolucyjnymi niemal zmianami w handlu, uruchomionymi przez upowszechnienie się Internetu, firmy zlecają operatorom coraz więcej zadań logistycznych.

czytaj więcej »

Większe powierzchnie magazynowe

Większe powierzchnie magazynowe

Michał Czarnecki, Vice President, Head of Leasing Prologis w Polsce
Zapotrzebowanie na coraz większą powierzchnię magazynową rośnie z roku na rok. O ile jeszcze kilka lat temu transakcje ok. 20 000 m2 były rzadkością, to dziś stały się praktycznie codziennością.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter