dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce
Wraz z poprawą koniunktury i rewolucyjnymi niemal zmianami w handlu, uruchomionymi przez upowszechnienie się Internetu, firmy zlecają operatorom coraz więcej zadań logistycznych. Dzięki temu mogą skoncentrować się na swoim core biznesie i umacnianiu pozycji rynkowej. Korzyści z przejścia na model outsourcingowy są nie do przecenienia. To przede wszystkim zamiana kosztów stałych, które generuje własny system logistyczny, na zmienne. Nie trzeba zamrażać środków w magazynach, flocie czy systemach IT. Dzięki współpracy z operatorem firma płaci tylko za zasoby, których potrzebuje w danym momencie. Z naszego doświadczenia wynika, że w zależności od specyfiki projektu outsourcing pozwala zaoszczędzić nawet do 40% kosztów logistycznych. W efekcie coraz więcej przedsiębiorców oddaje do zewnętrznych operatorów kompleksową obsługę swojego procesu logistycznego, a nie tylko poszczególne zadania. Ten model jest spotykany zwłaszcza w branży e-commerce, gdzie część firm zarządza przede wszystkim produktem oraz sprzedażą, zlecając fizyczny obrót i całościową opiekę nad towarem firmie zewnętrznej. Zlecenie szerokiego zakresu obsługi logistycznej dotyczy często też eksporterów, a coraz więcej rodzimych producentów dostrzega swoją szansę i próbuje ekspansji zagranicznej. Współpraca z doświadczonym operatorem, który dysponuje siecią połączeń i oddziałów za granicą oraz na stałe współpracuje z zagranicznymi sieciami handlowymi to możliwość rozwoju eksportu bez posiadania własnego oddziału za granicą.