Kryzys a stawki frachtowe

Kryzysu w polskiej gospodarce nie ma, pod koniec 2008 i przez wiele miesięcy 2009 r. trwało spowolnienie gospodarcze. Dla rynku przewozowego, we wszystkich gałęziach transportu, podstawowe znaczenie miały: spadek wielkości produkcji przemysłowej i znaczne ograniczenie obrotów handlu zagranicznego.

Spadek popytu wywołał dwa negatywne zjawiska: spadek stawek frachtowych oraz obniżenie poziomu wykorzystania potencjału przewozowego. To jest typowe dla rynku usług transportu drogowego, że stawki frachtowe szybko i głęboko spadają, ale też będą szybko rosły, gdy tylko  podwyższeniu ulegnie wielkość przewozów. Sądzę, że tak jak sektor TSL był zszokowany tempem spadku stawek, tak przemysł i handel może doznać szoku, gdy stawki zaczną rosnąć. Do tempa wzrostu tych stawek przyczynią się zapowiadane podwyżki podatków zawartych w cenie paliwa, wzrost ceny eurowiniet, wreszcie zapowiedziane na 1 lipca 2011 r. wprowadzenie opłat za użytkowanie określonych odcinków autostrad i dróg krajowych.
 

prof. dr hab. Wojciech Paprocki
 

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Budowanie przewagi

Budowanie przewagi

Teodor Kula, dyrektor zarządzający ESA Logistika Polska, Chieff Bussinss Developement Officer ESA Group
Naturalne w dzisiejszych czasach jest korzytanie z usług wyspecjalizowanych firm w zakresie transportu i magazynowania towarów, jednak w mojej opinii to mniej popularne usługi typu in-house są w stanie znacząco wpłynąć na zwiększenie przewagi konkurencyjnej firmy.

czytaj więcej »

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce
Wraz z poprawą koniunktury i rewolucyjnymi niemal zmianami w handlu, uruchomionymi przez upowszechnienie się Internetu, firmy zlecają operatorom coraz więcej zadań logistycznych.

czytaj więcej »

Większe powierzchnie magazynowe

Większe powierzchnie magazynowe

Michał Czarnecki, Vice President, Head of Leasing Prologis w Polsce
Zapotrzebowanie na coraz większą powierzchnię magazynową rośnie z roku na rok. O ile jeszcze kilka lat temu transakcje ok. 20 000 m2 były rzadkością, to dziś stały się praktycznie codziennością.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter