Jak uporać się z problemem palet zwrotnych?

Jak uporać się  z problemem palet zwrotnych?

Prace nad stworzeniem racjonalnego systemu gospodarowania opakowaniami zwrotnymi, których szczególnym przypadkiem są palety EUR, trwały wiele miesięcy. Opisanie złożonych zależności między właścicielem opakowania, operatorem logistycznym, przewoźnikiem, odbiorcą a „magazynem opakowań zwrotnych” w zestawieniu z różnymi kryteriami klasyfikacji było jednym z trudniejszych etapów. Do tego system musiał być łatwy i przyjazny dla użytkowników. Po półrocznym testowaniu systemu dziś na gospodarkę opakowaniami zwrotnymi patrzymy również w kontekście wartości dodanej do naszych usług. Tym bardziej że MOP pozwala rozliczać każdy typ opakowania zwrotnego.

Prace nad stworzeniem racjonalnego systemu gospodarowania opakowaniami zwrotnymi, których szczególnym przypadkiem są palety EUR, trwały wiele miesięcy. Opisanie złożonych zależności między właścicielem opakowania, operatorem logistycznym, przewoźnikiem, odbiorcą a „magazynem opakowań zwrotnych” w zestawieniu z różnymi kryteriami klasyfikacji było jednym z trudniejszych etapów. Do tego system musiał być łatwy i przyjazny dla użytkowników. Po półrocznym testowaniu systemu dziś na gospodarkę opakowaniami zwrotnymi patrzymy również w kontekście wartości dodanej do naszych usług. Tym bardziej że MOP pozwala rozliczać każdy typ opakowania zwrotnego.

Kwestia obrotu paletami zwrotnymi potrafi znacząco zwiększyć koszty i przysporzyć bólu głowy menedżerom w firmach logistycznych, spedycyjnych czy handlowych. Operator logistyczny DSV we współpracy z firmą informatyczną Quantum software opracował system, który rozwiązuje te problemy.
Powszechnie znane „europalety” wydają się czymś tak oczywistym, że niewartym uwagi. Tymczasem mają jednak swoją cenę, która przy dużej skali działalności zaczyna nabierać znaczenia. Zwłaszcza w sytuacji obecnego spowolnienia gospodarczego firmy nie mogą sobie pozwolić na marnotrawstwo palet, na których przewożą towary. Dotychczas kontrola obrotu paletami była utrudniona ze względu na brak narzędzi, które pozwalałyby monitorować ich obrót. Często zatem ginęły lub wracały do nadawcy w stanie nie nadającym się do dalszego użytku.
Wytworzyła się wokół tego cała branża skupów palet, często działających na granicy prawa. Wartość samych palet, jaka znajduje się w obrocie, przekracza miesięcznie setki tysięcy złotych. To kwota, której nie sposób bagatelizować.
Monitorowanie obrotu paletami przysparza szczególnych trudności w firmach działających w wielu lokalizacjach i w ramach grupy niezależnych podmiotów. Dlatego Grupa DSV, dysponująca oddziałami w całej Polsce i działająca w ramach trzech spółek operacyjnych, zainspirowała powstanie systemu informatycznego, który pozwoliłby kontrolować ruch palet. Opiera się on na przepływie informacji pomiędzy systemami zarządzania magazynami (WMS), systemami, w których klienci składają zlecenia transportowe, a systemem zarządzania transportem (TMS). Przechowywanie i przekazywanie informacji pomiędzy nimi i oddziałami pozwala śledzić losy nośników, dzięki czemu łatwiej jest je rozliczać, odzyskiwać od kontrahentów czy podwykonawców.
 

Mariusz Wasiak
dyrektor ds. transportu w DSV

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Budowanie przewagi

Budowanie przewagi

Teodor Kula, dyrektor zarządzający ESA Logistika Polska, Chieff Bussinss Developement Officer ESA Group
Naturalne w dzisiejszych czasach jest korzytanie z usług wyspecjalizowanych firm w zakresie transportu i magazynowania towarów, jednak w mojej opinii to mniej popularne usługi typu in-house są w stanie znacząco wpłynąć na zwiększenie przewagi konkurencyjnej firmy.

czytaj więcej »

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

Outsourcing pozwala zaoszczędzić do 40% kosztów logistycznych

dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce
Wraz z poprawą koniunktury i rewolucyjnymi niemal zmianami w handlu, uruchomionymi przez upowszechnienie się Internetu, firmy zlecają operatorom coraz więcej zadań logistycznych.

czytaj więcej »

Większe powierzchnie magazynowe

Większe powierzchnie magazynowe

Michał Czarnecki, Vice President, Head of Leasing Prologis w Polsce
Zapotrzebowanie na coraz większą powierzchnię magazynową rośnie z roku na rok. O ile jeszcze kilka lat temu transakcje ok. 20 000 m2 były rzadkością, to dziś stały się praktycznie codziennością.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter